AMDs Smart Access Memory vs. generiska Resizable BAR

Permalänk
Medlem

AMDs Smart Access Memory vs. generiska Resizable BAR

Jag har läst en del om AMDs Smart Access Memory men det har varit svårt att hitta källor som kan visa hur stor prestandahöjning man får av att kombinera AMD GPU + CPU jämfört med andra kombinationer, t.ex Intel CPU + AMD GPU. Som jag förstår det kan jag använda Resizable BAR (generella namnet för SAM) även med Intel CPUs, men jag läser påståenden i forum att AMDs är bättre. Finns det några konkreta test som visar hur stor skillnaden är om jag köper en Intel CPU jämfört med AMD CPU?

För GPU funderar jag på en Radeon RX 6800 eller 6800 XT, och kombinera det antingen med en AMD Ryzen 5 5600 eller Intel i5-12400. Jag kommer använda datorn för nyare spel, som Assassins Creed Valhalla och God of War med 1440p@60Hz.

Permalänk
Inaktiv

Inget är "bättre" än det andra - det är bara olika namn på precis samma sak.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att se till så hårdvaran man skaffar faktiskt har stöd för det, i övrigt ska det inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Det viktiga är att se till så hårdvaran man skaffar faktiskt har stöd för det

Mina gamla AMD Vega64 ska tydligen ha stöd för SAM, och mitt sletna gamla i9-7900X moderkort har stöd i UEFI för det, men catalyst vill inte aktivera det ändå. Suck!

Tjajaja. Snart 5 1/2 år gammal hårdvara, vad ska man begära...

Permalänk
Medlem

Ok, så det betyder alltså att alla förslag att kombinera cpu och gpu från amd för att det ger en bättre ökning i prestanda är utdaterade? Alltså så länge jag köper komponenter med stöd för resizable bar. Verkar vara ett ihärdigt rykte som klamrar sig fast