Permalänk
Medlem

Kinnarp 9000 - Tilt fastnat?

Hejsan!
Tänkte bara fråga om någon annan varit med om att tilt-spaken inte fungerar? Här är en bild på den.

Hur hårt jag än drar så rubbas den inte... Så jag kan inte få till "Freefloat" funktionen...
Behöver man öppna hela stolen och skruva på något? Eller ska man hålla in något annat först? Osäker!

Permalänk
Medlem

Förlåt för oförskämt bump men undrar om ingen haft samma problem?
Går det att ta isär en sån här stol lätt? Det ska ju vara kvalitet...

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att du tar kontakt med tillverkaren:
https://www.kinnarps.se/kontakt/

Permalänk
Medlem

Alla "synkrongunga" går sönder på 9000 stolarna. Har för mig att man byter ett kit med lite plastbitar. 9000 stolarna är inte så slitstarka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla "synkrongunga" går sönder på 9000 stolarna. Har för mig att man byter ett kit med lite plastbitar. 9000 stolarna är inte så slitstarka.

Okej! Jag klarar mig utan den funktionen tack och lov. Inget att lägga pengar på att laga. Hoppas resten av stolen håller ett tag till...

Skrivet av Kalasis:

Enklast är väl att du tar kontakt med tillverkaren:
https://www.kinnarps.se/kontakt/

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hejsan!
Tänkte bara fråga om någon annan varit med om att tilt-spaken inte fungerar? Här är en bild på den.

Hur hårt jag än drar så rubbas den inte... Så jag kan inte få till "Freefloat" funktionen...
Behöver man öppna hela stolen och skruva på något? Eller ska man hålla in något annat först? Osäker!
<Uppladdad bildlänk>

Tror bara gäller att luta dig åt rätt håll (avbelasta den) sen köra med lagom dos våld för att få loss den.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Tror bara gäller att luta dig åt rätt håll (avbelasta den) sen köra med lagom dos våld för att få loss den.

Tack! Ska testa!
EDIT: Verkar som jag kan få den att flytta sig. Sitsen kan liksom luta "frammåt" lite helt plötsligt. Antar att det är det som kallas free float...

Ingen JÄTTEskillnad precis, men den funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack! Ska testa!
EDIT: Verkar som jag kan få den att flytta sig. Sitsen kan liksom luta "frammåt" lite helt plötsligt. Antar att det är det som kallas free float...

Ingen JÄTTEskillnad precis, men den funkar...

Ja det är väl att sitsen kan röra sig oberoende från ryggstödet, dvs att du kan luta på bara sitsen. Andra läget är väl att sitsen följer med ryggstödet i ett låst läge.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Skön stol och gungningen fungerar med lite pill

Min låsregel "fastnade" också men lossnade med lite lagom drag med smågungande runt balansläget.
När du fått loss gungen rekommenderar jag att låta den vara olåst och passa på att dra åt balansfjädern (stora ratten) så att du blir tvungen att belasta fötterna lite för att luta dig bakåt.
Fungerade ypperligt så när jag slutade på det jobbet tog kollegan min gamla stol i stället för den nya hon fått (det var hon som låste gunget..;)

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja det är väl att sitsen kan röra sig oberoende från ryggstödet, dvs att du kan luta på bara sitsen. Andra läget är väl att sitsen följer med ryggstödet i ett låst läge.

Skrivet av Lek:

Min låsregel "fastnade" också men lossnade med lite lagom drag med smågungande runt balansläget.
När du fått loss gungen rekommenderar jag att låta den vara olåst och passa på att dra åt balansfjädern (stora ratten) så att du blir tvungen att belasta fötterna lite för att luta dig bakåt.
Fungerade ypperligt så när jag slutade på det jobbet tog kollegan min gamla stol i stället för den nya hon fått (det var hon som låste gunget..;)

Tack, detta fixar jag!
Inte helt lätt att veta vilka inställningar som är mest ergonomiska... jag har redan världens sämsta hållning och smälter alltid ihop till en potatis-säck-form förr eller senare... Men en vettig stol kan ju inte skada.

Permalänk
Medlem

Jag hijackar den här tråden lite. Sitter nämligen också på en Kinnarps 9000.
Nu när ja sänkte stolen lite så knakade det som till i spaken och nu sitter han kvar där permanent för långt ner. Går det att på nåt sätt knuffa upp han manuellt eller är det kört och dags för ny stol? Kan inte ens hålla inne spaken och dra upp han med våld.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag hijackar den här tråden lite. Sitter nämligen också på en Kinnarps 9000.
Nu när ja sänkte stolen lite så knakade det som till i spaken och nu sitter han kvar där permanent för långt ner. Går det att på nåt sätt knuffa upp han manuellt eller är det kört och dags för ny stol? Kan inte ens hålla inne spaken och dra upp han med våld.

Detta hände på min Kinnarps 9000. Det var en plastbit som håller vajern på plats som smulat sönder. Jag kontakta Kinnarps och enligt dem behövde hela mekanismen som går på ca. 3000 spänn bytas. Stolen närmar sig 15 år, så det tyckte jag var alltför mycket pengar att lägga på en gammal stol, så jag leta fram ett lämpligt plastföremål och skar ur passliga bitar som jag limma fast med epoxy och skar ur ett spår för vajern. Kan säga att det var ett helvete att få loss mekanismen, var tvungen att bryta sönder två stag i överdelen av mekanismen, och att få allt på plats igen var inte mycket enklare, men nu funkar i alla fall höjdjusteringen. Dessa stolar är tyvärr av väldig dålig kvalitet, nästan allt är gjort av billig plast som så småningom smular sönder.