Så... jag har en ASUS laptop ( https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd... ) som jag installerade en ny SSD i häromdan. Jag formaterade den i min stationära dator och satte sen in den i laptopen med en original windows 10 usb som jag skull installera windows från.
BIOSen ser både USBn och SSDn men boot menyn är helt tom. Secure och Fast boot är disabled. Vad har jag missat?
Det är precis det som är problemet. Jag får inte upp något i listan att välja överhuvudtaget. SSDn och USBstickan syns på första sidan i ASUS bios, men under boot priority dyker ingenting upp.
Gör du en 'reboot' eller en OFF/ON-boot med av/på knappen när du tex går ur BIOS-menyerna.
på Asus i alla fall vissa modeller är det två skilda saker och det är bara med omstart med av/på-knappen som den redan anslutna USB/CD/DVD vid strömpåslaget läses in och man får UEFI-fälten fyllda med alternativ senare i BIOS - reboot från BIOS gör inte det.
- med andra ord alltid en spännings-avslag reboot skall göras var gång det skall göra reboot under installationsprocessen