Permalänk
Medlem

Dator kraschar helt random

Hej!

För ungefär ett år sedan köpte jag en färdigbyggd datorn på elgiganten dumt nog, en Hp omen 25l.
Specs Amd 7 5700g
Rtx 3070ti
16gb ram
750w psu
1tb ssd

Problemet som jag nu har haft i ca 4 månader är att datorn stänger av sig själv utan förvarning. Hittar ingen logisk koppling till vad som orsakar det då det hänt i spel samt utanför spel.
Temperaturer ligger bra till enligt Gpu-Z, kan tillägga vi bytte cpu kylare direkt vid inköp då den medföljande var horribel. (Därav ingen garanti)

Tankat alla möjliga uppdateringar, clean install av det mesta.
Nyligen formaterat datorn till windows 10 istället för 11 då jag tänkte att det möjligtvis kunde vara felet.
hann med ungefär 4 games av Cs tills den la av mitt i ett game.
Fläktar är fria från damm.

Sedan ny har datorn (väldigt sällan) fryst i ca 1-2 sekunder, är jag in game åker fps ner till ca 10 men allt har återgått till normalt efter det.

Någon idé?
svar uppskattas!

Med vänlig hälsning
Erik

Permalänk
Medlem

Kan vara taskigt nätagg.

Har du provat att mäta tempraturen på CPU sedan kylarbytet? Den kanske inte har ordenlig kontakt med värmespridaren.

För låter lite som att datorn panikavstänger sig själv för att rädda komponenter från att överhettas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Kan vara taskigt nätagg.

Har du provat att mäta tempraturen på CPU sedan kylarbytet? Den kanske inte har ordenlig kontakt med värmespridaren.

För låter lite som att datorn panikavstänger sig själv för att rädda komponenter från att överhettas.

Känns som det, temp är bra på cpu efter kylarbyte.
Konstiga är att det har skett även utan påfrestning av systemet, alltså inte in-game.

Permalänk
Medlem

Uppenbart någon komponent som spökar - åberopa konsumentköplagen om garantin gått ut.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Uppenbart någon komponent som spökar - åberopa konsumentköplagen om garantin gått ut.

Hjälper nog knappast då jag själv bytt kylare på den tyvärr. (Problemet uppstod inte direkt efter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av W0zA:

Hjälper nog knappast då jag själv bytt kylare på den tyvärr. (Problemet uppstod inte direkt efter)

Enkelt löst - skruva tillbaka originalkylaren

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Enkelt löst - skruva tillbaka originalkylaren

Tror jag kasta den tyvärr....

Permalänk

Felsöka detta är svårt, du behöver byta ut komponenter en i taget och se när felet är borta. Enklaste är nog att köpa en ny orginalkylare och reklamera.