Intel Arc A750 prissänks – ny drivrutin ger ökad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A750 prissänks – ny drivrutin ger ökad prestanda

En ny drivrutin ska erbjuda upp till dubblerad prestanda i äldre spel som använder föråldrade DirectX 9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur bra presterar Arc i annat än DX9-spel?

Tidigare låg korten långt efter vanliga 3060 i DaVinci, Blender, Adobe CC etc.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Intel-Arc-A750-A77...

Permalänk
Medlem

Gamers nexus har en video där det testas och hör och häpna Intels siffror stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite bättre pris men fortfarande är det inte bästa valet verkar det som. Åtminstone i USA tyckte att Radeon 6600 var mer prisvärd.

Förresten såg jag nyss på en svensk TV serie från 1992 där de pratar i en scen om att 300 dollar är värt 1500kr. Lite skillnad mot nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om liknande prissänkning når EU och Sverige. 3700SEK än. Väldans trevligt att drivarna blitt mycket bättre hursomhelst, mer rättvist för hårdvaran. Som Steve sade i en av sina kommentarer i diskussionen till GN-videon om de nya drivarna
" It's at a point where the suits might look at it and wonder why it's costing so much money. Hopefully they see the long-term potential for a real third player."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Stackars Calle får testa om och om igen för varje vecka som går när Intel släpper nya gång på gång. Även om recensionen i sig är skriven.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att prissänkningen även når våra bräddgrader!
Otroligt roligtmed den positiva utvecklingen för Arc.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Kul kan vi hoppas på nya tester här snart 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Med ryktena som säger att battlemage också sikter på lägre mellansegmentet får man väl vänta till Celestial(?) eller vad det nu hette innan man kan hoppas på något vettigt från dessa kort

Än så länge är jag iaf inte imponerad, känns som en hel beta-generation helt enkelt, svårt att vinna på en etablerad marknad med den nivån

Men mycket bra att de bättrar sig, bådar bättre för nästa släpp i alla fall

Permalänk
Medlem

Fyfan börjar se bra ut, går priset ner lite i Sverige blir det kanske ett köp snart.

Saknar bara några tester (path of exile, Minecraft, dota2, Golf With Your Friends, AoE2 DE). Främst då att spelen rullar vettigt, a750 lär slå mitt 980 i alla spel med råge

Önskar man kunde låna Swecs testbänk via ZeroTier och Parsec

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med ryktena som säger att battlemage också sikter på lägre mellansegmentet får man väl vänta till Celestial(?) eller vad det nu hette innan man kan hoppas på något vettigt från dessa kort

Än så länge är jag iaf inte imponerad, känns som en hel beta-generation helt enkelt, svårt att vinna på en etablerad marknad med den nivån

Men mycket bra att de bättrar sig, bådar bättre för nästa släpp i alla fall

Ja lite förvånad blev jag över att Intels Arc, som du säger känns ganska mycket som en beta generation. Eller ja åtminstone tidigare när man först började höra lite mer om Arc prestanda och problem.

Intel har ju ändå haft integrerad grafik väldigt länge.
Även om det kanske inte är riktigt samma sak så är det ju ändå någon form av grafiklösning.
Så det är ju inte helt nya på grafik.
Vet inte första gången Intel kom med någon form av integrerad grafik.
Men från Sandy Bridge och framåt har den väl ändå varit någorlunda användbar.

Jag minns när Nvidias RTX 2000 serie kom och det skulle vara så amazing med nya funktioner och grejer. Framförallt att kunna köra Ray tracing i realtid.
Jag har fortfarande inget RTX kort och skulle gärna testa det.

Jag är sugen på att köpa ett RTX kort nästa gång jag köper grafikkort.
Men i dagsläget vill jag inte lägga 12000kr för ett RTX 4070Ti.
Så får väl se hur det blir i balansen av utbud, pris, egen ekonomi och tålamod, om/när jag köper ett RTX kort.

Men om jag "får" ha ett RTX kort ett tag så känner jag mig spontant mer öppen för att köpa kort från AMD eller Intel nästa gång efter mitt första RTX kort.

Å andra sidan om Arc A750 kan krypa ner under 3500kr och de billigaste RTX 4000 korten är RTX 4070Ti för runt 12000-13000kr så kanske Intel Arc är mer intressant ändå.

Permalänk
Medlem

Intel Arc har ju faktiskt väldigt bra RT prestanda för sin prislapp, slår faktiskt nvidias kort på fingrarna i samma prisklass.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ser fram emot SweC's test, det börjar bli dags nu!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lite mer prissänkningar från de andra aktörerna på grund av detta.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hoppas det blir lite mer prissänkningar från de andra aktörerna på grund av detta.

Ja, vore trevligt med lite "priskrig" nu.
Därför så viktigt att intel kan få in en fot på gpu marknaden.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hur bra presterar Arc i annat än DX9-spel?

Tidigare låg korten långt efter vanliga 3060 i DaVinci, Blender, Adobe CC etc.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Intel-Arc-A750-A77...

Blender är mycket förståligt då det endast använder CUDA. Det har länge varit känt att du inte ska välja AMD över Nvidia om du håller på med Blender och det samma gäller tyvärr ARC tills de väljer att fixa riktigt stöd för annat än Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kul! Dealbreakern för mig är 40W idle dock så man får hoppas på nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pratkungen:

Blender är mycket förståligt då det endast använder CUDA. Det har länge varit känt att du inte ska välja AMD över Nvidia om du håller på med Blender och det samma gäller tyvärr ARC tills de väljer att fixa riktigt stöd för annat än Nvidia.

Blender använder inte endast CUDA, AMD implementerade stöd för HIP i Blender 3.1 och Intel implementerade stöd för OneAPI i Blender 3.3. Däremot så har de ännu inget som motsvarar Nvidia OptiX, d.v.s. att utnyttja RT-kärnorna på korten för rendering, så de ligger fortfarande långt efter Nvidia i prestanda. Ett Intel A770 presterar ungefär som ett RTX 3050 verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja lite förvånad blev jag över att Intels Arc, som du säger känns ganska mycket som en beta generation. Eller ja åtminstone tidigare när man först började höra lite mer om Arc prestanda och problem.

Intel har ju ändå haft integrerad grafik väldigt länge.
Även om det kanske inte är riktigt samma sak så är det ju ändå någon form av grafiklösning.
Så det är ju inte helt nya på grafik.
Vet inte första gången Intel kom med någon form av integrerad grafik.
Men från Sandy Bridge och framåt har den väl ändå varit någorlunda användbar.

Jag minns när Nvidias RTX 2000 serie kom och det skulle vara så amazing med nya funktioner och grejer. Framförallt att kunna köra Ray tracing i realtid.
Jag har fortfarande inget RTX kort och skulle gärna testa det.

Jag är sugen på att köpa ett RTX kort nästa gång jag köper grafikkort.
Men i dagsläget vill jag inte lägga 12000kr för ett RTX 4070Ti.
Så får väl se hur det blir i balansen av utbud, pris, egen ekonomi och tålamod, om/när jag köper ett RTX kort.

Men om jag "får" ha ett RTX kort ett tag så känner jag mig spontant mer öppen för att köpa kort från AMD eller Intel nästa gång efter mitt första RTX kort.

Å andra sidan om Arc A750 kan krypa ner under 3500kr och de billigaste RTX 4000 korten är RTX 4070Ti för runt 12000-13000kr så kanske Intel Arc är mer intressant ändå.

Raytracing är fruktansvärt överskattat. Lite fräckare ljus på bekostnad av minst 50% prestanda. Kom igen när det inte kostar spelbarhet. Hårdvarustöd brukar innebära prestandaförbättring inte prestandahalvering. Detta är inte färdigutvecklat utan en fix idè på betastadiet från Nvidia. Om några generationer kanske det blir användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite bättre pris men fortfarande är det inte bästa valet verkar det som. Åtminstone i USA tyckte att Radeon 6600 var mer prisvärd.

Förresten såg jag nyss på en svensk TV serie från 1992 där de pratar i en scen om att 300 dollar är värt 1500kr. Lite skillnad mot nu.

Man ska sluta lyssna när media från USA pratar pris. Inte ens roligt att höra hur billigt de har.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Kul! Dealbreakern för mig är 40W idle dock så man får hoppas på nästa generation.

Kortet drar alltså 40W för att visa skrivbordet i Windows?

Det känns ju typ som 39W för mycket.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Kortet drar alltså 40W för att visa skrivbordet i Windows?

Det känns ju typ som 39W för mycket.

Nåja, andra grafikkort har också en idle förbrukning.
Men 40W är fortfarande mycket i idle.

När TechPowerUp testar grafikkort så mäter de grafikkortets förbrukning.
Alltså inte hela datorns förbrukning och sen gissar hur mycket grafikkortet drar, utan de mäter just grafikkortets förbrukning.

Bl.a. har de testat AMD Radeon RX 6600
AMD Radeon RX 6600 Review - Great for 1080p Gaming - Power Consumption

Single-monitor idle power consumption is amazing, just 3 W is really impressive and the best result we've ever seen, just like the RX 6600 XT. Typical for AMD is that they're running the memory at full speed when two monitors are connected—in that situation, we see 19 W, much higher, but not that bad compared to many other cards on the market.

Gaming power draw of just 120 W is extremely impressive, especially considering the performance offered. The RX 6600 is the most energy-efficient graphics card we ever tested. (Oktober 2021)

Intel Arc A750 Review - Great Value - TechPowerUp

Idle
RX 6600 = 3W
RTX 3090 = 18W
RX 6900 XT = 28W
Arc A750 = 39W
Arc A770 = 44W

Multimonitor
RX 6600 = 19W
RTX 3090 = 26W
RX 6900XT = 40W
Arc A750 = 43W
Arc A770 = 44W

Då framstår RTX 3090 som strömsnåla jämfört med Arc.
Arc's idle strömförbrukning motsvarar ett RX 6900 XT i multimonitor setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nåja, andra grafikkort har också en idle förbrukning.
Men 40W är fortfarande mycket i idle.

När TechPowerUp testar grafikkort så mäter de grafikkortets förbrukning.
Alltså inte hela datorns förbrukning och sen gissar hur mycket grafikkortet drar, utan de mäter just grafikkortets förbrukning.

Bl.a. har de testat AMD Radeon RX 6600
AMD Radeon RX 6600 Review - Great for 1080p Gaming - Power Consumption

Single-monitor idle power consumption is amazing, just 3 W is really impressive and the best result we've ever seen, just like the RX 6600 XT. Typical for AMD is that they're running the memory at full speed when two monitors are connected—in that situation, we see 19 W, much higher, but not that bad compared to many other cards on the market.

Gaming power draw of just 120 W is extremely impressive, especially considering the performance offered. The RX 6600 is the most energy-efficient graphics card we ever tested. (Oktober 2021)

https://tpucdn.com/review/powercolor-radeon-rx-6600-fighter/images/power-idle.png

https://tpucdn.com/review/powercolor-radeon-rx-6600-fighter/images/power-multi-monitor.png

Intel Arc A750 Review - Great Value - TechPowerUp

Idle
RX 6600 = 3W
RTX 3090 = 18W
RX 6900 XT = 28W
Arc A750 = 39W
Arc A770 = 44W

Multimonitor
RX 6600 = 19W
RTX 3090 = 26W
RX 6900XT = 40W
Arc A750 = 43W
Arc A770 = 44W

Då framstår RTX 3090 som strömsnåla jämfört med Arc.
Arc's idle strömförbrukning motsvarar ett RX 6900 XT i multimonitor setup.

Lång post

Fan vilka framsteg som hänt på den fronten.

Minns när jag bytte ut mitt 580 mot ett 980, idle förbrukning gick ner med ~110W. Bytet av kort har helt betalat sig genom elräkningen över åren. Tror mitt 980 fortfarande sörplar över 50W men har alltså faktiskt blivit bra där nu

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Blender använder inte endast CUDA, AMD implementerade stöd för HIP i Blender 3.1 och Intel implementerade stöd för OneAPI i Blender 3.3. Däremot så har de ännu inget som motsvarar Nvidia OptiX, d.v.s. att utnyttja RT-kärnorna på korten för rendering, så de ligger fortfarande långt efter Nvidia i prestanda. Ett Intel A770 presterar ungefär som ett RTX 3050 verkar det som.

Det man får ge Intel i just Blender är att OneAPI-stödet redan från start är väldigt bra. Visst är man efter Nvidia OptiX, men jämfört med CUDA är man förvånansvärt rätt mycket on-par med Nvidia redan nu.

Går saker enligt plan, vilket inte riktigt varit utfallet för Intel senaste åren..., kommer Intels motsvarighet till Nvidias OptiX (tror de kallar det "OneAPI RT") i Blender 3.6 (så i sommar någongång). Blir spännande att se hur bra/dåligt Intels "RT kärnor" står sig mot Nvidias. Det som framkommit i spel så verkar Intel stoppat in relativt mycket RT-kraft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer