Fråga om XBR-75Z9F och Dolby Atmos.

Permalänk
Medlem

Fråga om XBR-75Z9F och Dolby Atmos.

Hej, har just införskaffat en Sony XBR-75Z9F och tänkt koppla min Apple TV 4K(AT4K) till den. Samtidigt har jag planer på att införskaffa en soundbar som stödjer dolby atmos. Till min fråga, jag har försökt få mitt huvud runt hur eARC fungerar och vilken typ av HDMI kabel jag behöver, samt i vilken ordning jag ska koppla allting.

Jag tänker: AT4K -(HDMI)> TV -(HDMI-eARC)> Soundbar.

Skulle det fungerar tror ni och behöver jag även en HDMI-eARC sladd från AT4K till TVn?

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Hej, har just införskaffat en Sony XBR-75Z9F och tänkt koppla min Apple TV 4K(AT4K) till den. Samtidigt har jag planer på att införskaffa en soundbar som stödjer dolby atmos. Till min fråga, jag har försökt få mitt huvud runt hur eARC fungerar och vilken typ av HDMI kabel jag behöver, samt i vilken ordning jag ska koppla allting.

Skulle det fungerar tror ni och behöver jag även en HDMI-eARC sladd från AT4K till TVn?

Jag har kopplat så här: Min Apple TV 4K - Marantz NR 1711 (7.2 recvier, HDMI 2.1, kör Dolby Atmos 5.1.2), HDMI eARC - Panasonic TX - 58HX810E (TV), HDMI eARC/ARC port 2. Ska även funka som du tänkt.
Har 2st certifierade Ultra High Speed HDMI kablar från Nördic.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Så länge båda enheterna (tv och ljudlimpa) stödjer E-ARC och Dolby Atmos så kan du koppla så och det kommer att fungera.
Vet ej med Sony men med LG och Samsung så är DTS ett problem om man kör så här.

Men om du hittar och väljer att skaffa en ljudlimpa med hdmi ingångar som stödjer HDR standarderna som du vill använda och 4K, så hade jag nog rekommenderat att sätta Appel tv i ljudlimpan först.

Det finns inget som heter HDMI E-ARC sladd eller hdmi 2.1 kabel.
Det du ska leta efter är "hdmi ultra high speed" kablar (kablarna har en egen namngivning och egen standard mot vad hdmi portarna har) och gärna certifierade med så vet du att det ska fungera

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag har kopplat så här: Apple TV 4K - Marantz NR 1711 (7.2 recvier, HDMI 2.1, kör Dolby Atmos 5.1.2), HDMI eARC - Panasonic TX - 58HX810E (TV), HDMI eARC/ARC port 2.
Har certifierad 1m Ultra High Speed från Nördic.

Ok så du kör från AT4K till ljudsystemet till tvn? Sladden du kör till ljudsystemet har det en eARC certifierad hdmisladd också?

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Ok så du kör från AT4K till ljudsystemet till tvn? Sladden du kör till ljudsystemet har det en eARC certifierad hdmisladd också?

AT 4K (HDMI 2.1) direkt in via en certifierad HDMI Ultra High Speed kabel (Nördic 1m, ca 140 kr) till en HDMI port i hemmabio recviern å därefter en certifierad Ultra High Speed HDMI kabel (Nördic 2m, ca 160 kr) från HDMI eARC porten på hemmabio recviern till TV:s HDMI eARC/ARC port (port 2 på min TV). Läs även vad Mega-Dark har skrivit. Har även en 4K Chromecast Google TV (HDMI 2.0) inkopplad i TV:s HDMI port 1 å får ut ljudet (från bl.a Netflix 4K, Disney + apparna) via hemmabio recviern, dessa appar körs även på AT 4K. HDMI certifierade Ultra High Speed kablarna är köpt på CDON.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa! Kanske återkommer framöver med någon fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Tack för hjälpen allihopa! Kanske återkommer framöver med någon fråga.

Ett litet tillägg
Du behöver allra mest troligt köra ljudet från och genom enheterna som Dolby/Bitström/pasthrue (kärt barn har många namn) och inte som PCM(som oftast är förvalt för bästa kompatibelt) för att du ska kunna få Atmos och/eller DTS-X.
Du behöver ändra det i inställningarna på alla enheter som du vill få Atmos från, till och igenom.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.