Permalänk
Medlem

AM4 Ryzen CPU kylare

Jag har en dator med MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI moderkort.

Använde en Ryzen 5 2600 CPU tillsammans med AMDs standardkylare.

Sen bytte jag till en Ryzen 7 5800X3D processor.
Försökte montera en
bequit PURE ROCK 2 Black kylare.

Det gick väl typ men...

Använde den backplate som följde med moderkortet.
Monterade två byglar (Long AMD mounting brackets) på framsidan av moderkortet.
Tog bort plastskyddet under kylaren
Den kommer med kylpasta förapplicerad
Satte kylaren på plats
Satte Cooler mounting bridge i skåran för CPU kylaren och skruva fast den i byglarna.

Problemet är att det känns som det var väldigt lite tryck i monteringen.
Mounting bridge hindrar från rörelse i ena ledden.
men i andra ledden kan man dra kylaren fram och tillbaka även efter den är monterad.

Jag testade att starta datorn och det verkar fungera (skriver detta från en annan dator)
Men jag känner mig inte bekväm med att köra långvarig hög CPU last när kylaren sitter så dåligt.

Dold text

AMDs originalkylare som jag hade till Ryzen 5 2600 satt bra.

Designen gör att kylaren mer eller mindre inte kan röras i någon riktning.
När man drar åt de fjäderförsedda skruvarna känns det som att den sitter ordentligt och ger bra tryck.
Problemet är bara att själva kylflänsen är lite liten, att den inte har heatpipes och att fläkten låter mer än önskvärt.

Dold text

Jag har även en Cooler Master Hyper 212 Evo V2 liggande som jag tänkte använda redan till Ryzen 5 2600.

Har haft äldre Hyper 212 kylare med en bakplatta i metall, med någon tejp på för att undvika kortslutning.
Har använt de äldre Hyper 212 på Intel plattformar utan problem.
Men denna Hyper 212 V2 så är det någon bakplatta i plast istället och jag fick inte till det på något bra sätt när jag skulle montera byglarna. De glappade liksom och jag avbröt innan jag ens montera dit kylaren.

Dold text

Så...

Finns det några kylare som faktiskt sitter bra på AM4 ?
Gärna som går att köpa runt 500kr eller så, men kan lägga mer om jag måste.
Ett plus är om det går att montera en 30mm tjock fläkt på kylaren (men det är inget måste)
För jag har en Phanteks T30 (120x120x30mm) liggande.

Har jag en jäkla otur?
Eller är jag helt enkelt för dum för att montera kylare på AMD system (Förutom AMDs originalkylare) ?

Permalänk
Medlem

Att man kan vrida kylarna och så är i sig inget problem.
Båda de som du testat med sitter ju pressade fast vid en punkt mitt på CPUn och då är de ju möjligt att vrida lite på dem.
Är ju många som använder de kylarna så det är ju inga problem.

Är du ute efter en som sitter still så får du titta efter en som har byglarna fastskruvade i kylaren och sedan skruvas fast i fästen på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Att man kan vrida kylarna och så är i sig inget problem.
Båda de som du testat med sitter ju pressade fast vid en punkt mitt på CPUn och då är de ju möjligt att vrida lite på dem.
Är ju många som använder de kylarna så det är ju inga problem.

Är du ute efter en som sitter still så får du titta efter en som har byglarna fastskruvade i kylaren och sedan skruvas fast i fästen på moderkortet.

Jag upplevde att Pure Rock 2 kylaren även satt monterad med relativt klent tryck.
Vet inte något bra sätt att mäta det med eller så.
Men har tidigare haft kylare som upplevts som mer pressade mot processorn.

Lite dyrare än vad jag tänkt, men funderar på denna
https://www.webhallen.com/se/product/174002-Noctua-NH-U12S

På Noctuas sida har de video med installation: Noctua SecuFirm2™ AMD AM4 installation

Om den har fjäderutrustade skruvar brukar innebära ett bättre/större tryck.
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag upplevde att Pure Rock 2 kylaren även satt monterad med relativt klent tryck.

På Noctuas sida har de video med installation: Noctua SecuFirm2™ AMD AM4 installation

Eller?

Det är väl bara och starta och se vad du får för temperatur. Dagens datorer har ju flera lager av skydd, så skulle CPUn blivit för varm så stänger den bara av sig (det var värre förr i tiden...).

Kolla instruktionsmanualer/videos på flera produkter och se hur de monteras, för det bör ju finnas fler som skruvas fast likt Noctuas om du tycker den är dyr. T.ex. Arctics kylare ser ut att vara helt skruvade utan någon chans att glida runt.
Däremot så är väl en CPU kylare en av de få komponenterna som kan användas i flera datorer, så se det som en investering inför nästkommande datorer också.

I detta fallet så sitter fjädrarna där så att du får rätt tryck enligt Noctua/AMD/Intel i och med att man skruvar i alla skruvar till botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

det bör ju finnas fler som skruvas fast likt Noctuas om du tycker den är dyr. T.ex. Arctics kylare ser ut att vara helt skruvade utan någon chans att glida runt.
Däremot så är väl en CPU kylare en av de få komponenterna som kan användas i flera datorer, så se det som en investering inför nästkommande datorer också.

I detta fallet så sitter fjädrarna där så att du får rätt tryck enligt Noctua/AMD/Intel i och med att man skruvar i alla skruvar till botten.

Jag får väl inse att med alla priser som har gått upp på ... ja typ allting ... att ~ 500kr för en CPU kylare är typ nya budgetklassen. Det som var typ ~ 300kr förr.

...

Jag beställde en Noctua NH-U12S.
Bara hoppas att den sitter bra och jag blir nöjd, men det tror jag.

Tack för din hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Eller?

Kollade du tempsen med Pure Rocken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollade du tempsen med Pure Rocken?

Jag har precis monterat pure rock på en ryzen 7 1800x och fick en idle temp på 29 grader Celsius och i load låg den på 49 grader Celcius 👍, Funderar på att köpa en till, till min ryzen 5900x 😅

Permalänk
Medlem

Byggt 2st AMD R5 5600x byggen med Pure Rock 2, fungerar alldeles utmärkt. Klart där är lite torsionsrörelse i kylaren när den är monterad, avhängigt av konstruktionen men bra temps.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Byggde nyligen en AM4 burk där jag använde Deepcool AK400 med mycket gott resultat. Smidig och bergfast installation och för prisklassen väldigt bra temps. Rekommenderas.