AM4 Ryzen CPU kylare
Jag har en dator med MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI moderkort.
Använde en Ryzen 5 2600 CPU tillsammans med AMDs standardkylare.
Sen bytte jag till en Ryzen 7 5800X3D processor.
Försökte montera en
bequit PURE ROCK 2 Black kylare.
Det gick väl typ men...
Använde den backplate som följde med moderkortet.
Monterade två byglar (Long AMD mounting brackets) på framsidan av moderkortet.
Tog bort plastskyddet under kylaren
Den kommer med kylpasta förapplicerad
Satte kylaren på plats
Satte Cooler mounting bridge i skåran för CPU kylaren och skruva fast den i byglarna.
Problemet är att det känns som det var väldigt lite tryck i monteringen.
Mounting bridge hindrar från rörelse i ena ledden.
men i andra ledden kan man dra kylaren fram och tillbaka även efter den är monterad.
Jag testade att starta datorn och det verkar fungera (skriver detta från en annan dator)
Men jag känner mig inte bekväm med att köra långvarig hög CPU last när kylaren sitter så dåligt.
AMDs originalkylare som jag hade till Ryzen 5 2600 satt bra.
Designen gör att kylaren mer eller mindre inte kan röras i någon riktning.
När man drar åt de fjäderförsedda skruvarna känns det som att den sitter ordentligt och ger bra tryck.
Problemet är bara att själva kylflänsen är lite liten, att den inte har heatpipes och att fläkten låter mer än önskvärt.
Jag har även en Cooler Master Hyper 212 Evo V2 liggande som jag tänkte använda redan till Ryzen 5 2600.
Har haft äldre Hyper 212 kylare med en bakplatta i metall, med någon tejp på för att undvika kortslutning.
Har använt de äldre Hyper 212 på Intel plattformar utan problem.
Men denna Hyper 212 V2 så är det någon bakplatta i plast istället och jag fick inte till det på något bra sätt när jag skulle montera byglarna. De glappade liksom och jag avbröt innan jag ens montera dit kylaren.
Så...
Finns det några kylare som faktiskt sitter bra på AM4 ?
Gärna som går att köpa runt 500kr eller så, men kan lägga mer om jag måste.
Ett plus är om det går att montera en 30mm tjock fläkt på kylaren (men det är inget måste)
För jag har en Phanteks T30 (120x120x30mm) liggande.
Har jag en jäkla otur?
Eller är jag helt enkelt för dum för att montera kylare på AMD system (Förutom AMDs originalkylare) ?