Veckans fråga: Vad köper du begagnat?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad köper du begagnat?

Fynda begagnat blir allt mer populärt i rådande ekonomiska tider. I veckans fråga undrar vi vilka produktkategorier du brukar köpa i andrahand.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga

Permalänk
Medlem

Jag köper i princip allting förutom hårddiskar och kläder begagnat. Möbler, bilar och datorkomponenter är väl det "populäraste" för mig.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag köper mest enterprise gear som servrar och disksystem, ibland komponenter till dessa. (Säljer gör jag allt möjligt.)

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Snusfri

Väldigt sällan numera.
Har dock köpt några refurb datorer då det varit rikigt pra priser för vad man fått.

Kalsonger, tandborstar och liknande köps alltid nytt..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

När det kommer till teknik så försöker jag nästan alltid i första hand köpa det begagnat, undantaget är mobiltelefoner då jag oftast köper dem i samband med abonnemangsförlängning vart 3-4:e år.

Permalänk
Medlem

Bilen, var väl det senaste begagnade. För 8+ år sen 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Allt, utom sånt jag inte köper, öht.
Edit: Förutsatt att priset är rätt.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Konsolgrävare

Vanligtvis blir det inte så mycket begagnat, men blev ett köp av en PS Vita här om månaden

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Köper nästan aldrig begagnat. Tycker det blir för mycket krångel för en liten vinst, och man tar en mycket större risk.
Ofta kräver folk i mitt tycke alldeles för höga priser. För att det ens ska vara värt det bör det vara minst 30% mindre pris än "nypris" och det är för saker som är relativt nya.
Även risk för oseriösa eller konstiga säljare som ska hålla på o krångla med ändringar, villkor och allmänt bete sig konstigt. Sedan finns det såklart rätt stor risk för rena bluffar.

Enda som känns vettiga att köpa begagnat är sådant som är enkelt att bedöma skick på exempelvis möbler och liknande. "Trygg Hasses" GPU som är i nyskick går helt bort.

Permalänk
Medlem

Har inte något emot att köpa något begagnat, men priserna där jag bor är så galna på elektronik jämfört med söda sverige.
Så det beror helt på, men oftast blir det nytt.
Får se om det kanske blir mer begagnat nu när datorkomponentspriserna står som de gör.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köpt mobiltelefoner, grafikkort, förstärkare och högtalare begagnat. Aldrig blivit missnöjd hittills iaf. Tycker det är att föredra i många fall.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig begagnat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Då jag är intresserad av retro är det mest begagnat där som gäller.

För nyare saker är det bara om priset är betydligt lägre än nytt.

Saker som hem och bil och sådant är såklart begagnade. Inte råd med halvmiljon för bil och 5 miljoner för nytt hus.

Fyndvaror gillar jag då man får lite billigare än helt nytt samtidigt som man får ångerrätt och garanti precis som närmar köper helt nytt.

Synd att Apple inte säljer refurbished i Sverige. Verkar finnas mycket bra deals i USA från Apple där de fixar så de är som nya men kostar mycket mindre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vad för slags skick varorna är i.

Jag har en del vintage-grejer, i varierande skick: och då samlar jag mest på äldre tangentbord och möss. En del går att fixa/laga/rengöra. Men nyare elektronik köper jag bara nytt - för det köper jag för att hålla, och jag har ingen möjlighet att reparera sånt som gått sönder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingenting.
Litar inte på folk tillräckligt.

Permalänk

Typ inget mer än dyra maskiner som inte har något med datorer att göra.

Orsaken är flera. Främst att min tid är dyrbar och jag tänker mer på datasäkerhet.
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att använda en begagnad surfplatta, telefon, laptop etc till seriösa saker. Det går argumentera för om man lägger ner x antal timmar så blir den säker. Ja, men då blir det ungefär samma pris som att köpa en ny.

Inte för att klanka ner på Appleprylar, men Appleprodukter är bland de produkter som jag har störst förtroende för att köpa begagnat, en begagnad iPhone 14 skulle jag våga använda för privat bruk. Men då kommer problemet att jag högst vill betala 50% av nypris, för slitage, ökad risk, sämre garanti osv. Och priserna på traderna känns idag som att de ligger på 120% av nypris. Det sista mer överdrivet. Men man kollar på äldre iPads och spekulerar i vad de borde kosta nya idag om Apple sålde dem, så stämmer mina priser bättre.

Permalänk
Medlem

Köper inte begagnat (förutom hus).

Permalänk
Medlem

Risken att få massa krångel med något som är dåligt eller smyg-defekt är mycket större än vad jag kan motivera med lite lägre pris.

Undantaget (dyra) högtalare från någon som verkar vettig. Och hus som besiktigats av tredje part.

Permalänk
Medlem

Få se nu. Bilen, gräsklipparen, huset, hunden... Ganska mycket, egentligen. Har fått tag i riktigt bra begagnade datorskärmar och NASar också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Generellt sett inget alls.

Enda jag köpt begagnat de senaste åren är en 4K TV med 3D-stöd eftersom det inte finns nya sådana att köpa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har köpt begagnat. Jo, det har jag visst. Vissa medlemmar i min familj hade aldrig trott det, men så är det. Scouts Honour.

Det jag har köpt begagnat, nyligen, är:
- Mobiltelefon (Samsung har ingen vettig Galaxy Note variant längre så jag köpte en Note20)
- Laptop (ville utöka mitt tangentbord till numeriskt, så jag slog till på en Lenovo Thinkpad P52s 15,6") )
- Serverkomponenter, se nedan.

Sedan tror jag man måste skilja på konsument och "prosument" grejor och vad de är avsedda för.
Vi är många hemmapulare med olika varianter av servrar och när det kommer till den kategorin hårdvara, som oftast faller under benämningen Enterprise, så är begagnat marknaden stor och väl använd. Har köpt samtliga komponenter och chassin till mina hemmaservrar begagnat. Inte fan har man råda att lägga 20-60000 på en ny server till hemmet och ens egna experiment. Till och med min brandvägg kör på en begagnad SuperMicro server som jag uppgraderat diskar och minne på.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Sånt som inte kan köpas nytt eller är sinnessjukt dyrt nytt som t.ex. grafikkort och bilar och bostäder.

Senaste stora begagnat köpet var en Ford Focus -20 som rullat 4200mil i maj 2022 när bilen var 1 år och 11 månader gammal för 60% av nypriset.. (kostade cirka 380k ny och jag betalade 205), skulle aldrig gjort bytet om jag inte fick samma inbytespris som jag köpte min förra bil för som jag hade milat över 5000 mil på 2 år.

Begagnatpriserna är galna!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen

Inte mycket nu för tiden, inser jag när frågan ställs.

Har dock en hög Blu-ray-filmer som jag köpt på SweClockers marknad, varifrån även min skärm (Acer XV273K) kommer!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bil är nog det ända som köps begagnat. Jag föredrar att köpa varor av sådan hög kvalitet att jag ej själv behöver "slänga" när jag har haft det under en längre tid. Möbler gör jag själv om det inte är en säng.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Endast serverhårdvara men dock inte hårddiskar. Jag skulle aldrig köpa annan elektronik begagnat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Rekordmedlem

Allt som går att hitta begagnat till rätt pris och där man kan träffas och handla så att man inte blandar in att saker ska skickas för det är ju där det verkar finnas problem med bedragare.
Brukar kolla den lokala begmarknaden nästan dagligen på nått sätt och har handlat nästan alla typer av saker begagnade (inte bara datordelar) Tror att det enda jag inte skaffat begagnat är mat men grannen har skaffat begagnad mat https://kuskatorpet.se/pages/biomull så det kanske
har flugit in nått på min tomt också när de sprider det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Senast en komplett framlykta/strålkastare till bilen som ett stort märke (och efter googling är alla dessa lampor snordyra xenon), verkstad tog det generösa priset 37000;- med montering ~1500;-. Ny av samma fabrikat från england kostar ~800€. Begagnad från tyskland ~2000;-, ~för valutakurser ändras.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Köper allt begagnat (utom hygien-relaterade produkter) - behöver jag något så kollar jag alltid begagnat först. Givet att priset är i paritet till vad man får. Att köpa teknik begagnat utan kvitto till 20% rabatt mot nypris är inte aktuellt. Försöker hitta grejer där man sparar minst 50% av kostnaden.
Senast i helgen köpte jag en bättre begagnad varmvattenberedare som är aktuell modell för 200kr, nypris ligger på 12 100kr. Självklart kan denna gå sönder "Närsom", men det är en kvalitetsprodukt i grund och botten. Köper hellre en produkt av hög kvalité begagnat än en ny billig, det har fungerat utmärkt för min del i många år.

Bästa är att köpa en IKEA-möbel begagnat, du får den betydligt mycket billigare och slipper montera ihop skiten.

Är tacksam att folk köper nytt och tar den tråkiga initiala värdeminskningen! Likväl som ni som köper nytt säkerligen uppskattar oss som köper begagnat så ni kan köpa nytt och få lite cash för det ni inte vill ha längre!

Permalänk
Medlem

Annat: Boende och bilar är väl det jag kommer på på rak arm.