Fractal Torrent Nano AM4 build

Permalänk
Medlem

Fractal Torrent Nano AM4 build

Hejsan!

Det har gått säkert 12 år sedan jag byggde en dator senast och känner mig lite ringrostig kring vad som är "bra skit" idag

Jag tänkte bygga en dator baserat på ett relativt litet chassi. Efter lite research så landade jag i ett Fractal Design Torrent Nano (men är absolut öppen för andra chassin om de tilltalar).

De funderingar jag har..

  1. Det sker just nu ett skifte ifrån AM4 till AM5. Jag är osäker på om det är bättre att köpa AM4 då tillgänglighet och pris är bättre än AM5. Nackdelen är väl att jag inte direkt kan uppgradera efter att 5800x3d blivit gammal, utan tvingas byta mobo och RAM i samma veva.

  2. Är de komponenter jag valt kompatibla rent tekniskt? Och fungerar komponenterna bra ihop? det vill säga inga flaskhalsar vad gällnade RAM hastigheter, SSD kontra moderkort etc.

  3. Har inte valt några fläktar då jag inte vet vad jag behöver och vilka modeller som är bra.

  4. Har jag glömt något?

GPU - Avvaktar med val av GPU för tillfället!

Komponenter

https://www.prisjakt.nu/list/dator-am4--l4336300

Tänkte välja denna CPU kylaren men den fanns inte på prisjakt.
https://www.inet.se/produkt/5323944/deepcool-ls320-svart?utm_...

Tips,råd, synpunkter uppskattas

Mvh

Permalänk
Medlem

Grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Grafikkort?

Bagatell!

Nej jag har faktiskt inte bestämt GPU än, men tänker att jag kan ta de senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Det sker just nu ett skifte ifrån AM4 till AM5. Jag är osäker på om det är bättre att köpa AM4 då tillgänglighet och pris är bättre än AM5. Nackdelen är väl att jag inte direkt kan uppgradera efter att 5800x3d blivit gammal, utan tvingas byta mobo och RAM i samma veva.

Har inte valt några fläktar då jag inte vet vad jag behöver och vilka modeller som är bra.[/li]

1. Jag skulle säga att det beror lite på när det gäller AM4 kontra AM5. Att det är mer framtidssäkert med AM5, det är väl svårt att argumentera mot. Däremot har inte AM4 på något sätt spelat ut sin roll. Jag byggde ett AM4-system med 5800X3D sent i höstas. Nu vet jag inte om du gör annat än att spela också, men generellt kan man väl tänka så här: Om processen att bygga dator, byta delar, hänga med i utvecklingen är någonting som är roligt och en del av intresset, snarare än någonting jobbigt, då är det kanske värt att köra på AM4 i ett år eller så för att sen sälja vidare och uppgradera. Vid den tiden kanske priset är mer motiverat, tekniken mer mogen och gapet ner till AM4 än större. Om det förhåller sig på motsatt sätt, då kanske det är bäst att framtidssäkra med AM5 och slippa tänka på några andra uppgraderingar än typ ett grafikkort. Det finns säkert fler vinklar på det här, ekonomiska bland annat, men så här tänkte jag.

2. "Hela grejen" med Torrent-lådorna är den stora 180-millimetersfläkten/fläktarna som sitter i fronten. Jag tror inte att du prompt behöver lägga till några fler fläktar, möjligen en 120/140 millimeters i bakre delen för att skyffla ut lite varmluft ur lådan. Däremot blir 5800X3D väldigt varm, så det kanske kan vara värt att leta efter någonting lite bitigare än den kylaren du lade till.

Tänk på att du måste ha ett grafikkort i bygget för att få bild bara. 5800X3D har inte integrerad grafik.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

1. Jag skulle säga att det beror lite på när det gäller AM4 kontra AM5. Att det är mer framtidssäkert med AM5, det är väl svårt att argumentera mot. Däremot har inte AM4 på något sätt spelat ut sin roll. Jag byggde ett AM4-system med 5800X3D sent i höstas. Nu vet jag inte om du gör annat än att spela också, men generellt kan man väl tänka så här: Om processen att bygga dator, byta delar, hänga med i utvecklingen är någonting som är roligt och en del av intresset, snarare än någonting jobbigt, då är det kanske värt att köra på AM4 i ett år eller så för att sen sälja vidare och uppgradera. Vid den tiden kanske priset är mer motiverat, tekniken mer mogen och gapet ner till AM4 än större. Om det förhåller sig på motsatt sätt, då kanske det är bäst att framtidssäkra med AM5 och slippa tänka på några andra uppgraderingar än typ ett grafikkort. Det finns säkert fler vinklar på det här, ekonomiska bland annat, men så här tänkte jag.

Jag tror jag har landat i att jag väljer AM4, prisskillnaden är för stor, och premiumen jag hade behövt betala för AM5 nu kan jag lika gärna lägga på att uppgradera mobo i framtiden istället.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

2. "Hela grejen" med Torrent-lådorna är den stora 180-millimetersfläkten/fläktarna som sitter i fronten. Jag tror inte att du prompt behöver lägga till några fler fläktar, möjligen en 120/140 millimeters i bakre delen för att skyffla ut lite varmluft ur lådan. Däremot blir 5800X3D väldigt varm, så det kanske kan vara värt att leta efter någonting lite bitigare än den kylaren du lade till.

Tänk på att du måste ha ett grafikkort i bygget för att få bild bara. 5800X3D har inte integrerad grafik.

Med torrent och den CPU kylare jag har valt så kommer den enda fläktplatsen i bakre delen att tas upp av vattenkylningen, blir det ett problem tro?

Nu har jag inte kontrollerat det så noga, men borde kunna installera fler fläktar i toppen och botten om det behövs

Permalänk
Medlem

Skippa vattenkylaren om du kör 5800x3D, den är för liten. Jag hade kört med Noctua D15. Kör den med 5800x. Det fina med Torrent är ju just luftflödet igenom chassit, så även luftkylare presterar bra i den lådan. Extra fläktar bör sitta i botten som intake om du har GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

[b]J
Nu har jag inte kontrollerat det så noga, men borde kunna installera fler fläktar i toppen och botten om det behövs

Man kan inte ha någon fläkt i toppen, nätaggregatet sitter där. Den suger förvisso ut luft,

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Efter lite funderingar efter råd härifrån så har jag ändrat lite i min köplista. GPU fattas fortfarande

https://www.prisjakt.nu/list/am4-lian-li-o11-mini--l4339112

Vad tror ni?