Hur är det att jobba på Canonical som svensk?

Permalänk
Medlem

Hur är det att jobba på Canonical som svensk?

Tjena

Jag har precis påbörjat Canonicals relativt långa rekryteringsprocess, jag har tagit mig förbi den skriftliga intervjun och begåvningstestet och kommer snart sätta igång med intervjuerna.

Det finns en hel del data på nätet i form av amerikansk lönestatistik och reviews där många påstår att ledningen och mark skulle vara toxic, jag försöker att inte låta mig påverkas allt för mycket utav subjektiva åsikter utav anonyma personer på internet.

Jag är mer intresserad utav de praktiska bitarna kring att arbeta ifrån sverige, kan man kolla på de amerikanska lönerna eller sätter de lönerna olika beroende på region? Jag har även sett många skriva att de blivit erbjudna positioner som "contractors" istället för en anställningar beroende på vilket land de kommer ifrån, hur funkar det ifrån Sverige?

Finns det någon med insyn här på forumet?

Permalänk
Medlem

Jag har inga vettiga svar på dina frågor, men i alla fall förr var Canonical snarare brittiskt än amerikanskt. Huvudkontoret ligger vad jag kan se fortfarande i London. Så jag tippar på att det är det löneläget som kommer vara perspektivet för någon som jobbar från Sverige. Eftersom varken USA eller UK är med i EU blir pensionsfrågan högintressant. Den är tillräckligt komplicerad om man ska bli anställd i annat EU-land… Om du blir en ”contractor” får du antagligen bilda eget AB och fakturera. De sociala avgifterna blir då antagligen ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har inga vettiga svar på dina frågor, men i alla fall förr var Canonical snarare brittiskt än amerikanskt. Huvudkontoret ligger vad jag kan se fortfarande i London. Så jag tippar på att det är det löneläget som kommer vara perspektivet för någon som jobbar från Sverige. Eftersom varken USA eller UK är med i EU blir pensionsfrågan högintressant. Den är tillräckligt komplicerad om man ska bli anställd i annat EU-land… Om du blir en ”contractor” får du antagligen bilda eget AB och fakturera. De sociala avgifterna blir då antagligen ditt problem.

Yes, huvudkontoret ligger ju i London, men de har ju även kontor i Austin och Boston. Och när man kikat runt på nätet är det främst amerikanerna som är transparenta med sina löner. Och de flesta tjänster som är intressanta för mig söker ju efter folk i USA/EMEA, därav kluringarna kring om de sätter samma löner globalt, men det kan nog vara som du säger att det är lite optimistisk att tro att man kan hamna på ett par mijloner i årslön som utvecklare i sverige.

Om det inte är så att man blir en contractor då, det praktiska kring det stämmer nog som du säger, oklart exakt vad det innebär men magkänslan säger nog ändå att man har marginellt bättre jobbsäkerhet osv än en klassisk konsult, men det handlar ju helt om hur avtalen ser ut. Anledningen att jag inte är helt säker är ju att de även annonserat ut rollen som "stockholm - remote", men det handlar ju förmodligen om att bara nå en bredare massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellebo:

Om det inte är så att man blir en contractor då, det praktiska kring det stämmer nog som du säger, oklart exakt vad det innebär men magkänslan säger nog ändå att man har marginellt bättre jobbsäkerhet osv än en klassisk konsult, men det handlar ju helt om hur avtalen ser ut.

Ja, det handlar förstås om hur avtalen ser ut. Rent språkligt är det ju dock så (utan insikt i hur specifikt Canonical jobbar) att "contractor" på engelska översätts till "konsult" på svenska, så skulle ju inte spontant förvänta mig något annat än att det handlar om att vara anlitad som "klassisk konsult" i det läget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304