Laptopskruv ska gå att ta bort, men inte för mig - kan jag öppna datorn ändå?

Permalänk
Medlem

Laptopskruv ska gå att ta bort, men inte för mig - kan jag öppna datorn ändå?

Skruven går inte att skruva ner och inte att skruva upp. Du kan skruva skruven miljarder varv men ingenting händer. Jag har rätt skruvmejsel för den funkade för alla andra men inte till just denna skruv.

Jag har en ASUS ROG Strix G15 som har en skruv som inte går att ta loss från själva chassit / från själva panelen.
Men min laptop är den enda i världen som har två skruvar som inte går att ta bort.
Kan jag bara riva upp fanskapet ändå eller kommer panelen / invändiga grejer förstöras då?

Om laptopen står som vanligt så är skruven närmast dig till vänster, under laptopen, den som inte går att skruva upp. Så är det på varenda G15.
På min Laptop så är det exakt så, MEN den längst ifrån dig högst upp till höger är den andra skruven som inte går att skruva loss.
Om någon vill köpa laptopen så får du köpa den för 2 199 000 miljoner.
Enligt mina uppgifter så tillverkades drygt 39 000 exemplar av G15, och detta är den enda laptopen med dessa fel. Ett samlarobjekt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Här har du tre förslag:

1. Har gängorna pajat och skruvarna går runt utan att skruvas ut. Försök att få in något vasst/spetsigt under skruvskallen (om det finns plats), typ en nål/urmakarmejsel el. liknande, samtidigt som du skruvar med skruvmejseln så att skruven lyfts upp.

2. Om skruvarna sitter djupt nere i ett hål kan du försöka med att skruva på en skruv i taget växelvis, samtidigt som du försiktigt bänder isär chassit och på så sätt få skruvarna att följa med upp. Förutsätter att alla andra skruvar har lossats.

3. Har fästet för skruven inne i datorn gått av/lossnat bör du kunna öppna chassit utan att lossa skruvarna. Var försiktig bara och om du känner motstånd ska du inte tvinga isär chassit!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Här har du tre förslag:

1. Har gängorna pajat och skruvarna går runt utan att skruvas ut. Försök att få in något vasst/spetsigt under skruvskallen (om det finns plats), typ en nål/urmakarmejsel el. liknande, samtidigt som du skruvar med skruvmejseln så att skruven lyfts upp.

2. Om skruvarna sitter djupt nere i ett hål kan du försöka med att skruva på en skruv i taget växelvis, samtidigt som du försiktigt bänder isär chassit och på så sätt få skruvarna att följa med upp. Förutsätter att alla andra skruvar har lossats.

3. Har fästet för skruven inne i datorn gått av/lossnat bör du kunna öppna chassit utan att lossa skruvarna. Var försiktig bara och om du känner motstånd ska du inte tvinga isär chassit!

Kunde tyvärr inte göra någonting med dina förslag. Behövde bara öppna laptopen för att sätta dit en till SSD. Lyckades dock vika upp halva jävla bakpanelen för att kunna skruva loss SSD-skruven, sätta dit SSD och skruva tillbaka SSD-skruven. Har nu dock en spricka i själva chassit/panelen för att jag kanske vek för mycket. Kunde ju inte öppna upp laptopen normalt, men äsch det var det värt. Tackar ändå för din positivitet.

#DödÅtASUS

Permalänk
Skrivet av xet449:

Skruven går inte att skruva ner och inte att skruva upp. Du kan skruva skruven miljarder varv men ingenting händer. Jag har rätt skruvmejsel för den funkade för alla andra men inte till just denna skruv.

Jag har en ASUS ROG Strix G15 som har en skruv som inte går att ta loss från själva chassit / från själva panelen.
Men min laptop är den enda i världen som har två skruvar som inte går att ta bort.
Kan jag bara riva upp fanskapet ändå eller kommer panelen / invändiga grejer förstöras då?

Om laptopen står som vanligt så är skruven närmast dig till vänster, under laptopen, den som inte går att skruva upp. Så är det på varenda G15.
På min Laptop så är det exakt så, MEN den längst ifrån dig högst upp till höger är den andra skruven som inte går att skruva loss.
Om någon vill köpa laptopen så får du köpa den för 2 199 000 miljoner.
Enligt mina uppgifter så tillverkades drygt 39 000 exemplar av G15, och detta är den enda laptopen med dessa fel. Ett samlarobjekt helt enkelt.

Jag kollade lite på detta youtube klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=_7q8HvBDb3w&t=0s
Stämmer denna dator/modell med den du har?
Exakt vilka skruvar är det som inte vill komma ut? Skicka gärna en bild på baksidan av datorn där man kan se vilka skruvar som sitter kvar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag kollade lite på detta youtube klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=_7q8HvBDb3w&t=0s
Stämmer denna dator/modell med den du har?
Exakt vilka skruvar är det som inte vill komma ut? Skicka gärna en bild på baksidan av datorn där man kan se vilka skruvar som sitter kvar.

Detta är min modell: https://youtu.be/EMMLNi8J6pc?t=232 Videon börjar också vid den skruven som INTE går att ta bort från min laptop. Den går varken att skruva ner eller skruva upp. Man kan bara skruva i all oändlighet men den går varken upp eller ner. Den snurrar däremot glatt med skruvmejseln.
Vid 4:00 så visar han en skruv som man inte ens kan skruva upp hela vägen. Så är det på min också. I hans video så skruvar han upp ALLA skruvar förutom en (den som man bara skruvar halvvägs tills man hör ett litet klick). På min laptop skruvar jag upp alla förutom två skruvar - för att en går inte att skruva upp och en ska man bara skruva upp halvvägs.

I den video som du länkade så blir det alltså den första skruven som han skruvar upp vid 1:13. Den går INTE att skruva upp på min.

Permalänk
Medlem

Om du kommer åt; testa att snärja tandtråd runt skruven och dra uppåt samtidigt som du skruvar.

Permalänk
Medlem

Har en TUF lap där jag upplevde samma problem som dig. Dock visade det sig att den hade en låsbricka, typ starlock på baksidan.

Leta lite videos eller guider och se om det inte är samma för dig.

Edit: Missade ditt andra inlägg, bortse från mitt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Ofta är skruvar "captured" dvs dom skruvas ur, men lossnar inte från locket, det är så dom inte försvinner.

Odsen är det är vad du upplever. Brukar dock vara mer saker som håller fast tex plastclips.

Du kanske missade en skruv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ofta är skruvar "captured" dvs dom skruvas ur, men lossnar inte från locket, det är så dom inte försvinner.

Odsen är det är vad du upplever. Brukar dock vara mer saker som håller fast tex plastclips.

Du kanske missade en skruv?

Detta är exakt det som är fallet. Men som sagt, lyckades bända upp själva bakpanelen och satte i mitt SSD ändå, trots att en skruv fram och en skruv bak fortfarande satt i. Fanns inget annat sätt att lösa det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Om du kommer åt; testa att snärja tandtråd runt skruven och dra uppåt samtidigt som du skruvar.

Kommer tyvärr inte åt. Skruven sitter så långt ner i ett av dessa "hål" så att det är fysiskt omöjligt att få in något under själva skruven.

Permalänk
Medlem

En liten droppe snabblim på mejseln och försök få den att fastna i skruven. Går att bryta bort lätt om du fiskar upp den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller