Corsair utökar OLED-sortimentet med 27-tummare

Permalänk
Melding Plague

Corsair utökar OLED-sortimentet med 27-tummare

Den böjbara Xeneon Flex-bjässen får ett mindre syskon, där hög uppdateringsfrekvens och OLED intar platt skrivbordsformat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar hellre på MicroLED än att riskera inbränning.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nu börjar vi snacka vettiga storlekar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Väntar hellre på MicroLED än att riskera inbränning.

Då lär du få vänta ett tag

Permalänk
Medlem

Blir nog inte denna och inte bara pga att jag inte har råd men då jag ibland gamar på projektor så skulle svartan i oled vara bra för min extra skärm. Total svärta som inte stör i periferiseendet. Jag går nog på 30-32 då min nuvarande är en billig IPS på 31,5.
Mer OLED åt folket. Inte bara på mobiler tack.

Annan tanke skulle vilja ha en stående som är exakt på mm som ett A4a. Drömma kan man.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

När får vi en OLED-skärm på 27-32 tum, 120+ Hz och 4K till ett rimligt pris? 14 000 kronor är sjukt högt som det är men 1440p istället för 4K i den här prisklassen känns löjligt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått från 27" till 34" uw så vill jag inte tillbaka. Sjukt härligt faktiskt men tog en stund att vänja sig. Och jag vaf extremt skeptisk till bytet men med priset jag fick slog jag till.

Men det tar ju plats

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lägger hellre 14000 kr på ett nytt grafikkort.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

OLED är fortfarande alldeles för dyra, men när de ligger på samma prisnivå som dagens IPS byter jag gärna. Vilket förmodligen kommer ta 5-10 år.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

En fråga. Vad menas när det skrivs "det ultrabreda 1440p-formatet"?

Att skriva med p är lite som att läsa ut punkterna i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Väntar hellre på MicroLED än att riskera inbränning.

Precis det jag undrade om, hur stor är inbränningsrisken idag? har en LG oled tv med några år på nacken och den har inga inbränningar, kanske för att jag försöker undvika situationer där det kan ske. Tv'n har dessutom inbyggd skärmsläckare och ett läge där den "fräshar upp" pixlarna lite då och då. är det så på skärmarna också?
Tråkigt att köpa en dyr skärm som man råkar glömma på över natten så är den förstörd. Har hänt att jag glömt en skärm på över natten. Dagens LCD är väldigt tåliga inom det området.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

En fråga. Vad menas när det skrivs "det ultrabreda 1440p-formatet"?

Att skriva med p är lite som att läsa ut punkterna i text.

3 440 x 1 440.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

27" OLED 1440p 240Hz låter som en trevlig kombination.
Är väl mest priset jag tycker är för högt.
Om något/några år när skärmar i den här klassen kommer ner i pris blir det intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

3 440 x 1 440.

Det är antalet bildpunkter som är relevant. Men "p"?

Det jag vill belysa är följande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan

Permalänk
Inaktiv

UW all the way, är så jäkla nöjd med min UW-skärm (3440x1440) så när det kommer en OLED UW (gärna platt, inte kurvad) som kostar mindre än 10 lakan så kan jag tänka mig att uppgradera, annars får det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Efter att ha gått från 27" till 34" uw så vill jag inte tillbaka. Sjukt härligt faktiskt men tog en stund att vänja sig. Och jag vaf extremt skeptisk till bytet men med priset jag fick slog jag till.

Men det tar ju plats

Intressant, jag gjorde faktiskt tvärt om. Omöjligt för mig att spela FPS på 32" även om det är "häftigt".

Min 240hz IPS börjar kännas omodern när man tittar på det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Precis det jag undrade om, hur stor är inbränningsrisken idag? har en LG oled tv med några år på nacken och den har inga inbränningar, kanske för att jag försöker undvika situationer där det kan ske. Tv'n har dessutom inbyggd skärmsläckare och ett läge där den "fräshar upp" pixlarna lite då och då. är det så på skärmarna också?
Tråkigt att köpa en dyr skärm som man råkar glömma på över natten så är den förstörd. Har hänt att jag glömt en skärm på över natten. Dagens LCD är väldigt tåliga inom det området.

Skärmsläckare är ju en grej. Har min att den drar igång efter fem minuter på min dator som är inkopplad till min 55" OLED. O sen har ju iaf min OLED nåt skydd att den automagiskt stänger av sig efter fyra timmar om man inte petar på fjärrisen, lite småirriterande ibland men ändå ett bra skydd må jag säga.

Skrivet av wessmen:

Intressant, jag gjorde faktiskt tvärt om. Omöjligt för mig att spela FPS på 32" även om det är "häftigt".

Min 240hz IPS börjar kännas omodern när man tittar på det här...

Jag sitter/ligger knappt 1,5m från min 55" o tycker det är kung att spela FPS på. Vad är det som gjorde att det känns omöjligt för dig med 32"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BMac:

Det är antalet bildpunkter som är relevant. Men "p"?

Det jag vill belysa är följande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan

1440p är en snabb mischmasch-beteckning för 2560x1440 pixlar som fått sitt eget liv fast den egentligen inte finns

1080p och 1080i är beteckning från videodomänen och synonymt med 16:9 bild och vertikal upplösning om 1080 linjer (analog signal) eller pixlar (digital signal) med interlace eller progressiv. Dock är 2560x1440 pixlar progressivt inget format som har någon motsvarighet i videosignal. Finns ingen definition för i HDMI, rec.709 eller andra av de (fortfarande aktuella) standarder som definierar videosignaler, utan 1440p är en efterkonstruktion.

För datorbruk brukar 2560x1440 pixlar istället beskrivas som QHD som i Quad High Definition där HD är 1280x720 pixlar eller 720p i videovärlden. För bildskärmsvärlden är 720p och 1080p inga definitioner utan det är 1280x720 och 1920x1080 pixlar vilket förkortas som HD och FHD.

Detta kan för övrigt skilja sig ned på vad man väljer i inställningar. 1080p och 1920x1080 kan resulterar i olika resultat eftersom du syftar på olika signaltimings.

1440p är en logisk följd av att 1080p-begreppet är enkelt att begripa, enkelt att skriva och enkelt att säga. Det går mycket fortare att skriva och uttala "1440p" än det tar att skriva "2560x1440 pixlar". Det överlever i folkmun av den anledningen.

Inte för att 1440p är tekniskt helt korrekt, utan för att det snabbt och tydligt.

Då kan man tycka att QHD är ännu enklare och snabbare, men där är problemet att akronymer att de är ännu svårare att komma ihåg. Man måste kunna den nomenklaturen utantill eller googla. Därför är det idag många fler som genast begriper "1440p" än vad det är folk som begriper "QHD".

Begränsningen kommer vid 3440x1440 som inte har någon motsvarighet i videovärlden. Det brukar kallas WQHD eller "ultrabred 1440p" vilket belyser problematiken eftersom vidoevärldens begrepp ofta förutsätter 16:9.

Som alltid: Är man intresserad att diskutera den exakta pixelmatrisen, ange då den exakta pixelmatrisen.

Permalänk
Medlem

Att beteckningen ”1440p” en gång blev populär tror jag beror på de gamla debatterna om 720p och 1080i. Dessa två tar ungefär lika stor bandbredd att överföra, och bägge två är ”HD” enligt definitionen, så diskussionen gick om vilken som var bäst. De okunniga antog snabbt att ”stor siffra => bättre” men i det här fallet stämmer det inte. 1080i ser väsentligt suddigare ut, speciellt om TVn inte är så stor. Då var ”1080p” ett sätt att få det bästa av två världar (genom att antingen halvera frameraten eller dubblera bandbredden som gick åt), och TV-tillverkare sålde in detta som ”full HD” eller FHD. Att det inte fanns något sätt att få innehåll i 1080p i det läget brydde de sig inte om att berätta. Med den terminologin väl etablerad låg ”1440p” nära till hands att ta till för en upplösning som tidigare varit ganska ovanlig (2560*1600, WQXGA, var vanligare). Termen ”QHD” tror jag kom senare.

Sen skall sägas att namnen på upplösningarna har varit oseriösa i alla tider. VGA-upplösning är 640*480 och VGA stödjer 256-färger, men den stödjer inte detta samtidigt. 640*480 i 16 färger och 320*200 i 256 färger är det som gäller. Du måste ha SVGA eller XGA för att få 256 färger i 640*480. Idag är XGA-upplösning ”bättre” än SVGA (1024*768 mot 800*600), men i själva verket var de konkurrenter, och SVGA stödde också XGA-upplösningen - ett år innan XGA kom.

TL;DR: det är ingen ordning på nåt när det gäller upplösningar. Hittar du en term du inte fattar, googla den och gå vidare. Leta inte efter nån logik, för den finns inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

LG:s egna har tyvärr inte BFI, hoppas den här kommer med det 🤔

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Hann bli glad, sen såg jag pöbelupplösningen och blev ledsen istället.

Nej, men snart kommer väl förhoppningsvis 27-30" oled med 4K/UHD eller högre. Snälla?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

1440p är en snabb...

Skrivet av mpat:

Att beteckningen ”1440p” en gång...

Som jag antydde så är det ett skrivsätt för enkla hjärnor att förmedla något helt annat än vad de egentligen tror sig beskriva.

Lite som att sänka volten

Hade varit snyggare om detta forum även kunde rikta in sig på mer att bilda folk än att bara fokusera på hur rund pacman kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Lägger hellre 14000 kr på ett nytt grafikkort.
Mvh Paul

Hej Paul,

Jag för din feedback vidare till vår kundtjänstavdelning och önskar dig en fortsatt bra dag!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Intressant, jag gjorde faktiskt tvärt om. Omöjligt för mig att spela FPS på 32" även om det är "häftigt".

Min 240hz IPS börjar kännas omodern när man tittar på det här...

Är enig med dig här. Det är kanon att spela MMO på min 32" are men när det gäller FPS så stör jag mig på att hela skärmen inte finns i synfältet samtidigt.
Nu har jag ju blivit tvungen att ha glasögon på "äldre" dar och jag gissar att det är något knas med kombinationen progressiva glasögon och stor skärm.
Jag kommer köpa en 27 tummare igen då jag har konstaterat att just den storleken är "sweetspot" för mig. Passar perfekt för FPS och väldigt bra för MMO på det avståndet jag sitter och spelar, med de glasögonen jag har.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag sitter/ligger knappt 1,5m från min 55" o tycker det är kung att spela FPS på. Vad är det som gjorde att det känns omöjligt för dig med 32"?

Tycker inte det går att spela fps på "högre nivå" när man måste vända huvudet för att se vad som händer i kanterna på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Tycker inte det går att spela fps på "högre nivå" när man måste vända huvudet för att se vad som händer i kanterna på skärmen.

Det som händer i kanterna syns ju bra i pereferin, alternativt så går det ju att flytta ögonen ditåt bara, och/eller titta ditåt ingame.
Sen eftersom bilden ändå fyller så stor del av synfältet att man ser så bra på det man siktar på ändå så har man ju råd att maxa FoVen för att på så vis också se mer på sidorna. Ser la bara fördelar med stoora bild alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det som händer i kanterna syns ju bra i pereferin, alternativt så går det ju att flytta ögonen ditåt bara, och/eller titta ditåt ingame.
Sen eftersom bilden ändå fyller så stor del av synfältet att man ser så bra på det man siktar på ändå så har man ju råd att maxa FoVen för att på så vis också se mer på sidorna. Ser la bara fördelar med stoora bild alltså

Alla är vi olika, för mig var det väldigt tydligt då KD steg som satan när jag gick ner till 27" igen. Behöver man flytta ögonen är man redan död i spel med kort TTK.