Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Laserskärare K40 ombyggnation

Har länge gått i tankarna med att skaffa en laserskärare. Var nyligen väldigt inne på att köpa en av de fina diod-lasrarna som finns, men insåg snabbt att dessa våglängder inte alls passar genomskinliga akrylplast vilket är något jag tänkt köra så då blev det ingen sådan.

Utan jag siktade in mig på de sk billiga CO2-lasrarna även i folkmun kallade K40.
En typisk 40W kinamaskin som i grundutförande är en funktionsduglig ford fiesta.
Den tar en dit man vill, men kanske inte problemfritt, snabbt eller med stil.

Detta är min väg från 4000krs maskin alá ford fiesta till vettig "herrgårdsvagn".
Varför vill jag då bygga om en fungerande maskin? Den kommer med en hel del "skavanker" som att ytan den klarar är ca 300x200mm, vilket är i storlek med ett A4-ark, lite vääää litet.
Dåliga optik etc ingen luft-assistans som blåser bort rök vid snittet.

Vad har jag då gjort?

1: Köpt en K40 från en discord kontakt inkl bättre optik etc för en bra peng.
2: inhandlat delar för ombyggnation och drift, t ex aktiv kylning med kompressor för att hålla laserröret välkylt.
3: Rensat lådan, plockat ut allt för att frigöra plats
4: målat om allt, vit och antracitgrån istället för nikotinvitt och grönt
5: nya fästen till röret så jag kan justera till perfektion
6: limmat 0.5mm aluplåt på plywood för att få en bra bas till bygget som monteras i chassit, alu förhindrar ev brand om lasern skulle avfyras av misstag mot basen

om limmet härdar bra fräser jag fram basplatta imorgon, kapar till grundprofilerna av mina makerbeam delar och börjar monteringen så smått!
Frågor på det?

Besök galleriet här

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kul projekt, hoppas det blir bra! Satsa på ordentlig ventilation medans du ändå håller på och plockar isär den

Permalänk
Medlem

Jajo det är tanken, min lilla lägenhetslaser ska vara säker

Ska designa en liten del som gör att jag kan hänga slangen direkt på ventilationen som sitter i dörren,

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jajo det är tanken, min lilla lägenhetslaser ska vara säker

Ska designa en liten del som gör att jag kan hänga slangen direkt på ventilationen som sitter i dörren,

https://i.imgur.com/44EocVT.jpg

De där ventilationshålen är ofta insug, så du behöver kanske något lufttätt och en fläkt som trycker ut luften, notera att det kan vara ganska sotig rök från en laserskärare så missfärgningar kan lätt uppstå. Sen rekommenderar jag inte att blockera insugen alls, men om du bara gör det en stund och sedan tar bort attrappen är det väll inget större problem.

Permalänk
Snusfri

Jobbar med laserskärning (dock en aning större maskin så vill bara flika in att det är sjukt viktigt att hålla optiken ren, minsta lilla smuts och skärningarna blir redigt dåliga eller till och med inte ens genomskuret.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jobbar med laserskärning (dock en aning större maskin så vill bara flika in att det är sjukt viktigt att hålla optiken ren, minsta lilla smuts och skärningarna blir redigt dåliga eller till och med inte ens genomskuret.

Därav att jag köpt lite delar med air assist som håller det rent vid munstycket iallafall sen övrigt får jag skapa ett bra utsug till bara.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Framsteg, den rör sig!

Nästa milstolpe sker förhoppningsvis under dagen då ska jag nämligen köra igång allt med kylning till laserrör samt laserrörets psu så då kan jag bränna! Om allt funkar som det ska

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Numera med lazuuuureffects! Lite wonky iom att jag märke jag glömt spänna länken som kopplar ihop båda sidornas drivning till Y så den slirade vid för snabb rotation.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Sötast

Huh, du fick plötsligt +1 view på nästan alla dina youtube uploads Vi har nog ganska lika intressen/nörderier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Huh, du fick plötsligt +1 view på nästan alla dina youtube uploads Vi har nog ganska lika intressen/nörderier

Haha jag reagerade faktiskt på det Tack! Och det är bara det som syns du såg

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Numera pryder även ett modellnamn/logga fronten och en varning glaset.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz