Problemlösning sökes: moment 22 med Android och Google

Permalänk
Glädjespridare

Problemlösning sökes: moment 22 med Android och Google

Heldöd tidigare Android-lur, kritiska Google-konton endast där, kan inte återställas på ersättande nyare lur p.g.a.:

1. Lösenorden nedskrivna långt innan de obetänksamt uppdaterats ENDAST i den luren, utan klokheten att också uppdatera fysiskt eller annorstädes.

2. Google har mina mobilnummer för återställning, men vägrar låta mig återställa utan att också ange mina mejladresser för extra stark verifiering av mig. Som dumt nog uteslutande är Gmail-adresser, dvs hos Google.

3. Mardrömmen fortsätter på alla möjliga vis; "Murphy's law" vill uppenbarligen göra mig personligen till främsta varnande exemplet för hela mänskligheten, och universum.. 🤦‍♂️

Så... finns det avundsvärt insiktsfulla och hjälpsamma här med fungerande tips?
Enligt egen research verkar Google för obrydda (eller räddhågsna för potentiella kapningar av illasinnade aktörer) för att hjälpa till, trots att det ändå finns flera sätt att bevisa sin identitet bortom tvivel. 😔

Ni har iallafall min tillåtelse att "spamma" tråden med både stensäkra och spekulativa lösningar.

Tacksam,
Linda A.

Permalänk

Jag hade ett liknande problem för två år sen. Blev av med min mail i typ 3 månader.

Jag bytte kod på min mail, som man bör lite då och då, och den skickade ett verifikations meddelande till just den mailen jag bytte kod på. Försökte återställa med telefonen och annan mail, men samma som förut. Koden skickades till mailen jag inte kom in på.

Läste runt i timmar och veckor och kom fram till att:
1. Google mail hatar dig om du inte är ett företag.
2. Det resettar vanligtvis efter 100 dagar. (Inte för mig.)
3. Det finns en lösning.

Efter en eftermiddags läsande i hopp om att jag kanske missat något så hittade jag en developer sida med gmail och google play. Där jag försökte jag återställa och vips så kunde jag återställa på ett helt annat sätt.

Hatar gmail.

Permalänk
Skrivet av TheMightyRandom:

Jag bytte kod på min mail, som man bör lite då och då

Definitivt inte. Välj ett säkert lösenord som är unikt för tjänsten, aktivera MFA, och ändra aldrig lösenordet igen med mindre än att du får reda på att det läckt eller du sett tecken på att någon fått tag på det.
Däremot bör alla använda lösenordshanterare av något slag för att kunna ha unika lösenord överallt.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Definitivt inte. Välj ett säkert lösenord som är unikt för tjänsten, aktivera MFA, och ändra aldrig lösenordet igen med mindre än att du får reda på att det läckt eller sett tecken på att någon fått tag på det.
Däremot bör alla använda lösenordshanterare av något slag för att kunna ha unika lösenord överallt.

Jag gillar att byta kod en gång per år ungefär. Gör mig lugn och känns bra. Sen har jag 2fa på allt jag kan ha 2fa på med! Det är underbart med ett extra lager. Password managers har jag aldrig hoppat in på, känns bättre att ha koderna i huvudet. Kanske ändrar sig ju närmare 50 man kommer, vem vet!

Permalänk
Skrivet av TheMightyRandom:

Jag gillar att byta kod en gång per år ungefär. Gör mig lugn och känns bra. Sen har jag 2fa på allt jag kan ha 2fa på med! Det är underbart med ett extra lager. Password managers har jag aldrig hoppat in på, känns bättre att ha koderna i huvudet. Kanske ändrar sig ju närmare 50 man kommer, vem vet!

Ironiskt nog handlar tråden om någon som hade haft nytta av en lösenordshanterare, och som dessutom hade gjort det näst bästa efter det, nämligen att skriva ner sina koder (förhoppningsvis på ett säkert ställe).
Men absolut: Känns det bra och du kan göra det på ett säkert sätt är det helt OK för dig personligen, men statistiken visar att alldeles för många inte ids göra detta på ett säkert sätt.

En lösenordshanterare är bra på två sätt: Den kan slumpa fram bra lösenord på ett sätt de flesta människor är för lata för att göra och -relevant för tråden - den kan sedan lagra lösenorden automatiskt.

De flesta som ”har lösenorden i minnet” återanvänder sina lösenord eller modifierar samma grundlösenord på ett trivialt sätt. Det har kommit nyheter om usla lösenordshanterare det senaste året, men vet du vilka som har ett ännu sämre rykte? De som skapar och underhåller webbtjänsterna där ditt återanvända lösenord ligger lagrat i klartext i någon dum databas som sedan läcker.

Det tråkiga är ju att sen finns det återanvända lösenordet i allas brute force-ordböcker och är (inklusive sina triviala varianter) bland dem som testas först…

Permalänk
Medlem

På ett sätt kan jag tycka det är bra att Google "gör det svårt" att återställa lösenorden eftersom det ger högre säkerhet för oss som har koll på lösenorden. Men jag kan helt klart förstå frustrationen.