Wordpad är väldigt seg i starten

Permalänk
Medlem

Wordpad är väldigt seg i starten

Hej!

Nyligen har jag reagerat på att när jag försöker starta wordpad, oavsett om det är ett tomt dokument eller innehållande text så tar det runt 30 sekunder och starta programmet. Vet någon vad detta kan bottna i ?

Själv använder jag:
Windows 10 Pro, version 22H2
Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz, 32,0 GB ram

Andra program som t.ex. openoffice startar filen direkt.

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Din dator och/eller windows installation?

Det finns inte så mycket att gå på i din post direkt. Vad är det för dator? Vilken version av Windows kör du? För mig poppar wordpad upp direkt.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Jag ska uppdatera frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedajm:

Hej!

Nyligen har jag reagerat på att när jag försöker starta wordpad, oavsett om det är ett tomt dokument eller innehållande text så tar det runt 30 sekunder och starta programmet. Vet någon vad detta kan bottna i ?

Själv använder jag:
Windows 10 Pro, version 22H2
Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz, 32,0 GB ram

Andra program som t.ex. openoffice startar filen direkt.

Mvh
Andreas

Kan säga att det beter sig lika för mig också, kan ta upp till 30-50 sek innan det startar. Använder inte programmet så struntar i det, men var tvungen att testa för att se om det betedde sig likadant som för dig. Använder också Win 10 Pro. Skumt problem.???

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Kan säga att det beter sig lika för mig också, kan ta upp till 30-50 sek innan det startar. Använder inte programmet så struntar i det, men var tvungen att testa för att se om det betedde sig likadant som för dig. Använder också Win 10 Pro. Skumt problem.???

Jo verkligen. På laptopen funkar det utan problem. Högst märkligt

Permalänk
Medlem

Jag testade precis att starta det på min maskin (8700k, win10ent, nvme boot) - startade på under en sekund. Använder det aldrig om det skulle vara kopplat till någon form av historik.
Kan du kolla i aktivitetshanteraren vad som händer under tiden när den startar?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/wordpad...

Folk verkar ha det problemet p.g.a nätverket/wifi-kort. Microsofts spyware ballar kanske ur på vissa uppkopplingar.