Permalänk
Medlem

Grafikproblem på HP laptop

Hej
Jag har fått grafikproblem på min HP laptop, det kom upp helt plötsligt under belastning dvs mitt när jag gejmade. Det försvann därefter och flimrade lite grann innan det blev bestående.

Såhär ser det ut när jag startar om datorn, dvs det kommer upp oavsett på skärmen. Jag har installerat om grafikdrivrutinen utan resultat. Är det hårdvarufel och isåfall finns något att göra förutom köpa ny laptop?

Specs på laptopen är
HP Pavilion power 15-cb005no
Intel® Core™ i7-7700HQ
16GB DDR-4 2400 SDRAM
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 (4 GB GDDR5 dedikerat)
1 TB 7200 rpm SATA
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Låter och ser tyvärr ut att vara trasigt grafikkort, lite konstigt är att den bör använda de inbyggda grafikkort i början innan windows och bara aktivera gtx 1050 i spel så felsök lite,

Du kan börja med att kolla följande,
Anslut till annan skärm och kolla så inte displayen är trasig.
Gå in i bios och välj vilket grafikkort du vill använda och inte auto, då kan du utesluta vilket som är trasigt.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag har lyckats testa med en annan skärm och på den finns inga grafikfel när jag anslutit.
Betyder det att det är den interna bildskärmen på laptopen som gått sönder eller kan de vara glapp i anslutningssladden mellan bildskärm och grafikkortet/moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkegus:

Betyder det att det är den interna bildskärmen på laptopen som gått sönder eller kan de vara glapp i anslutningssladden mellan bildskärm och grafikkortet/moderkortet?

Ja, jag skulle nog luta mot att det är något i skärmpanelen som gått sönder, med tanke på att det ser ut vara ganska exakt en 1/8 av skärmen som visar fel. Hade det varit fel i anslutningen så borde det snarare påverka hela skärmen och inte bara en specifik region på det där sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkegus:

Tack för svar.

Jag har lyckats testa med en annan skärm och på den finns inga grafikfel när jag anslutit.
Betyder det att det är den interna bildskärmen på laptopen som gått sönder eller kan de vara glapp i anslutningssladden mellan bildskärm och grafikkortet/moderkortet?

Om det inte ser likadant ut på en annan skärm har den bärbara datorns skärm gått sönder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkegus:

Tack för svar.

Jag har lyckats testa med en annan skärm och på den finns inga grafikfel när jag anslutit.
Betyder det att det är den interna bildskärmen på laptopen som gått sönder eller kan de vara glapp i anslutningssladden mellan bildskärm och grafikkortet/moderkortet?

Ja då är det bildskärmen eller kabeln som är trasig, vilket är bättre än grafikkort, du kan nog köpa en kabel riktigt billigt på nätet, en display kostar mellan 500-1000kr och är lite jobb att byta men inte så svårt om man läser på lite innan.
Skönt att du lyckas hitta felet iaf.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)