Hög latency/jitter på laptop/HTPC men låg på iPhone?

Permalänk
Medlem

Hög latency/jitter på laptop/HTPC men låg på iPhone?

Hallå,

Har haft strul med min router men efter femtioelva åtgärder och diverse resets fått den att upprätthålla Wifi-uppkoppling. Har dock märkt att jag sedan dess har en hel del lagg när jag streamar spel från min trådade desktop till laptop via Parsec, något som inte hände tidigare.

När jag innan allt mitt routerstrul kört https://packetlosstest.com/ har jag haft väldigt få late packages och låg latency/jitter. Numera när jag kör den får jag oftast 50%+ late packages. Senaste testet visade avg latency 84 ms och avg jitter 38 ms. Snarlika resultat på min HTPC. Vad som får mig att höja ögonbrynen är att min gamla iPhone 8 med samma testinställningar visar avg latency 31 ms och avg jitter 2 ms. Hur fasen är det möjligt, varför får jag så himla mycket bättre performance på en flera år gammal telefon?

Har tre enheter uppkopplade mot 5 GHz-nätverket: nyinköpt Samsung Galaxy Book Pro 2, HTPC och min gamla iPhone. Oberoende av om jag har endast laptop eller endast HTPC uppkopplad, får jag hög latency och jitter. Sitter jag bredvid routern med laptopen visar noll förbättring.

Testat med två olika routrar - Asus RT-AX86U samt Asus RT-AX56U - och får samma kassa resultat.

Någon som har någon aning om varför HTPC/laptop (Win 10/Win 11) laggar så mycket mer än en gammal iPhone? Testat att byta bandwidth och channel utan några egentliga förbättringar, sedan borde det ju inte vara problemet med tanke på att iPhonen konstant visar låg latency/jitter?

Permalänk
Medlem

Problem solved - tror jag!

Då jag tidigare haft problem med Wifi och två olika routers, så hade jag WifiInfoView körandes i bakgrunden vilket verkade skapa en jävla massa latency och jitter på laptopen. Stängde ner applikationen och det flöt på som när Ranelid pratar om sig själv.