Permalänk

Sekunder PCI-Express i x8

Tänkte ge mig på att bygga en videoprocessor, vilket gör att jag behöver två PCI Express-portar med ganska hög hastighet och bandbredd.

Den sekundära PCIe-porten bör vara minst PCIe Gen 3 x8. Jag hittar inget moderkort som klarar detta utan att dela bandbredden med GPU:n, vilket innebär att den sänks till x8.

Nästan alla Z790 moderkort jag har tittat på har en PCIe Gen 4-port som kan köras x4, men den fysiska storleken på porten är x16.

Jag funderar lite på om det möjligen kan vara så att alla filbanor är anslutna till Z790 chipset och att man vid lägre hastighet, t.ex. PCIe Gen 3 för "capture cardet," kan köra det i x8?

Jag tänker att datan som Z790 chipset ska processa bör bli ungefär samma; halva hastigheten men dubbla bandbredden?

Om någon känner till ett moderkort som uppfyller mina krav så uppskattas tips!

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Antalet lanes på en PCI-Express port är fixt. Såväl antalet fysiska och antalet som är elektriskt anslutna.
Så en PCI-E 4.0 x4 port har bara fyra lanes. Kör du den i 3.0 mode, så är det fortfarande en x4 port.

Tänk på att alla PCI-E banor som kommer från chipsetet måste dela på bandbredden mellan chipset och CPU, och den brukar inte vara så fantastiskt hög.

Jag tror att du kommer att ha större chans att hitta vad du vill ha om du tittar på moderkort avsedda för servrar eller workstations istället för på vanliga konsumentmoderkort. Var beredd på höga priser dock.

Permalänk

Det var ett väldigt bra tips Erik_T, där hittade jag direkt moderkort som klarade mer, tyvärr som du var inne på så sticker priserna rejält på både moderkort och processor. Så pass jag nog får nöja med 2160P30, då klarar jag mig med konusmentmorderkorten.

En fråga till, 2160P30 capture kortet behöver PCIe Gen 2 x4, på moderkorten står det PCIe Gen 3,4,5. Men visst ska det väl vara bakåtkompatibelt?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

En fråga till, 2160P30 capture kortet behöver PCIe Gen 2 x4, på moderkorten står det PCIe Gen 3,4,5. Men visst ska det väl vara bakåtkompatibelt?

Ja, PCIe är både bakåt- och framåtkompatibelt.