Permalänk
Medlem

Pci-e kabel gpu

En kort beskrivning av problemet är att jag sitter med en äldre dator med en modulär psu. Skulle stoppa i ett grafikkort men såg att det saknas just en PCI-E 6+2 pin för just det.

Vet att man inte ska blanda kablar mellan olika nätaggregat. Men kan inte låta bli tänka att just en sådan kabel borde väl inte skilja direkt även mellan olika tillverkare?

Kanske jag som överanalyserar det lite men jag tänker på så vis att det borde ju vara någon sorts standard på just den kontakten med tanke på att det spelar ju ingen roll om man har ett Corsair eller seasonic nätagg utan man kan ju stoppa i vilket grafikkort som helst och ansluta det med en sån kabel i den änden.

Så det fick mig lite att fundera på om när det kommer till just den så verkar det för mig konstigt att det ska skilja mellan tillverkare i just anslutningen på nätaggregat. Då borde det ju bli fel i andra änden också. Lite om nu pin out skiljer borde väl pin in skilja också men då borde man ju ha en mycket mer omständig och jobbig gpu marknad.

Upplys mig gärna. Jag är faktiskt genuint intresserad hur det funkar i it världen. Är visserligen utbildad elektriker osv men samtidigt så är ju inte en dator samma sak som att installera ett vägguttag heller 😂

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är ju att inte blanda.
Men det är ju mer för att det är lättare att säga så än hur det fungerar egentligen, då t.ex. som Seasonic, FSP, Spuerflower, etc. förutom tillverkare egna nätaggregat men även fungerar som OEM till andra märken så finns det ju inget som säger att det är något problem att blanda mellan de modellerna som har samma OEM, även om det är olika produkter för slutkunden. Men det skulle bara göra det krångligare för gemene man som inte är insatt i ämnet.
Sedan för att krångla till det ytterligare så kan ju tillverkare så som Corsair specificera hur pinouten på nätaggregatet skall vara för att passa sin kabelstandard, vilket gör att vissa modeller även om de är samma grundmodell från en OEM inte stämmer med varandra.

Vad själva kablarna gör är ju dock samma enligt ATX/PCI-e standarderna, så har du verktyg och vet vad du gör så finns det väl inget som hindrar dig för att kontrollera att den slutliga pinouten på en kabel från ett annat nätaggregat fungerar i det du använder (så länge den passar i nätaggregatet vill säga). Värsta fall kan man ju alltid flytta ledarna i kontakten så det blir rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Rekommendationen är ju att inte blanda.
Men det är ju mer för att det är lättare att säga så än hur det fungerar egentligen, då t.ex. som Seasonic, FSP, Spuerflower, etc. förutom tillverkare egna nätaggregat men även fungerar som OEM till andra märken så finns det ju inget som säger att det är något problem att blanda mellan de modellerna som har samma OEM, även om det är olika produkter för slutkunden. Men det skulle bara göra det krångligare för gemene man som inte är insatt i ämnet.
Sedan för att krångla till det ytterligare så kan ju tillverkare så som Corsair specificera hur pinouten på nätaggregatet skall vara för att passa sin kabelstandard, vilket gör att vissa modeller även om de är samma grundmodell från en OEM inte stämmer med varandra.

Vad själva kablarna gör är ju dock samma enligt ATX/PCI-e standarderna, så har du verktyg och vet vad du gör så finns det väl inget som hindrar dig för att kontrollera att den slutliga pinouten på en kabel från ett annat nätaggregat fungerar i det du använder (så länge den passar i nätaggregatet vill säga). Värsta fall kan man ju alltid flytta ledarna i kontakten så det blir rätt.

Lite det jag funderar på där.
Säg jag har ett rtx 4070. Det spelar ju ingen roll för det vad jag har för märke på nätaggregatet utan det är ju i princip bara plugga i kabeln i grafikkortet och det funkar.
Men då är ju frågan varför det i nätagget ska skilja i vilken pinne som gör vad.
Visst kan man ju diskutera en sån sak i oändlighet men min gissning är väl att om man har ett Corsair aggregat vill de inte att man ska kunna använda kablar från andra märken hur som helst.

Men det som förbryllar mig lite är ju visst standarder etc. Men om det nu skiljer så pass att det ändå inte rekommenderas att blanda kablar från olika tillverkare så hur kommer det sig att grafikkortet i sig "bara fungerar" om man nu så att säga har rätt kabel?

Borde inte kabelns pinout bli densamma som nätaggregatets?
Eller kommunicerar dom två enheterna med varandra på något vis och talar om vart ström, jord osv ska komma in och ut?

Jag känner ju lite att kopplar man in en kabel i ena änden borde ju det som kommer ut vara samma sak vilken kabel man än använder. Tillverkare av moderkort, grafikkort osv bygger ju sina produkter utefter en standard så känns ju lite som det i grund och botten borde vara detsamma hur man än skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Eller kommunicerar dom två enheterna med varandra på något vis och talar om vart ström, jord osv ska komma in och ut?

Nej. Pinne 1 i ena änden behöver inte vara kopplad till Pinne 1 i andra änden osv, så pinout på nätaggs-sidan kan vara helt annorlunda än pinout på grafikkortssidan.
Det behöver inte skilja sig mellan olika tillverkare eller olika modeller av nätagg, men i praktiken så finns det tillräckligt mycket variationer för att en allmän varning om att inte blanda kablar är befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Lite det jag funderar på där.
Säg jag har ett rtx 4070. Det spelar ju ingen roll för det vad jag har för märke på nätaggregatet utan det är ju i princip bara plugga i kabeln i grafikkortet och det funkar.
Men då är ju frågan varför det i nätagget ska skilja i vilken pinne som gör vad.
Visst kan man ju diskutera en sån sak i oändlighet men min gissning är väl att om man har ett Corsair aggregat vill de inte att man ska kunna använda kablar från andra märken hur som helst.

Men det som förbryllar mig lite är ju visst standarder etc. Men om det nu skiljer så pass att det ändå inte rekommenderas att blanda kablar från olika tillverkare så hur kommer det sig att grafikkortet i sig "bara fungerar" om man nu så att säga har rätt kabel?

Jag känner ju lite att kopplar man in en kabel i ena änden borde ju det som kommer ut vara samma sak vilken kabel man än använder. Tillverkare av moderkort, grafikkort osv bygger ju sina produkter utefter en standard så känns ju lite som det i grund och botten borde vara detsamma hur man än skulle göra.

På den första så är det ju att PCI-e standarden kräver att ändan som stoppas i grafikkortet är standardiserad, så det spelar ingen roll vilket nätaggregat du använder så länge den följer standarden.
Det är i kopplingen mellan nätaggregat och kabel som problemen uppstår.

Angående Corsair, så använde de flera OEM när de började med modulära kablar och varje körde egna pinouts på nätaggregatet för dem, men tror att de har blivit bättre på att kräva att de skall använda mer eller mindre samma nu. Men Corsair i alla fall har ju deras sida där de beskriver vilka kablar som passar till vilka nätaggregat: https://www.corsair.com/ww/en/s/psu-cable-compatibility.

Kan förstå att tillverkare vill låsa användarna att bara kunna köpta kablar från dem, det är ju så de tjänar pengar, och för att kunna göra det i detta fallet så har de en egen layout pinouten i nätaggregatet, men även formen på kontaktdonet kan skilja så att de inte passar i andra nätaggregat.
Har ju dock sett exempel på nätaggregat där tillverkarna tabbat sig totalt och använt samma fysiska uttag (samma key och allt) på EPS och PCI-e kontakterna på nätaggregatet, vilket gör att båda sorterna kablar fungerar i båda uttagen, men med Spänning och jord på helt olika platser på kontakterna. Vilket hade gjort att hela datorn hade bränts ifall man hade satt kablarna fel.

Håller med dig absolut, hade ju varit enkelt att bara ha alla kablar som rena förlängare istället, så hade detta problem aldrig uppstått, men det är tyvärr inte så man mjölkar folk på pengar på bästa sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

men det är tyvärr inte så man mjölkar folk på pengar på bästa sätt...

Ja pengar kan alltid motivera,
men när man började med modulära kablar så fanns det ingen standard för pinout på nätaggen.
Och då blev det som det blev.

I nuläget vill ingen tillverkare ändra sin pinout,
pga tex informationsproblem och de risker/sammanblandningar det kan medföra för befintliga kunder.

Och till vad ska man byta?
Det finns väl fortfarande ingen standard...

Lagt till "tillverkare" för läsbarhet
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jo förstår ju att det är pengarna som styr där. De måste ju tjäna pengar på sina produkter precis som alla andra.

Antagligen är det bara jag som tänker för mycket men känns ju lite konstigt att när det kommer till just nätaggregatet så finns det inte någon sorts standard som med allt på andra sidan av kablarna.

Men nu ska vi se om jag fattat det rätt.
Pinout på nätagget kan vara hur som helst beroende på tillverkare men när det kommer till andra änden hos tex ett grafikkort så måste pinout i själva kabeln följa en viss standard, alltså pin 1 på nätagg kan i andra änden vara pin 5?

Men om man har kablar men inte är säker på om det är rätt till just det nätaggregat man har utan kanske är till något annat. Vad är det enklaste sättet kontrollera vad som är vad och vilka verktyg är bäst använda om man behöver och vill testa flytta om?
Nu säger jag inte att alla ska göra detta men känner att jag ändå som sagt är utbildad elektriker, har multimeter osv och har massa verktyg men kanske inte just det som är bäst eller behövs till just sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo förstår ju att det är pengarna som styr där. De måste ju tjäna pengar på sina produkter precis som alla andra.

Antagligen är det bara jag som tänker för mycket men känns ju lite konstigt att när det kommer till just nätaggregatet så finns det inte någon sorts standard som med allt på andra sidan av kablarna.

Men nu ska vi se om jag fattat det rätt.
Pinout på nätagget kan vara hur som helst beroende på tillverkare men när det kommer till andra änden hos tex ett grafikkort så måste pinout i själva kabeln följa en viss standard, alltså pin 1 på nätagg kan i andra änden vara pin 5?

Men om man har kablar men inte är säker på om det är rätt till just det nätaggregat man har utan kanske är till något annat. Vad är det enklaste sättet kontrollera vad som är vad och vilka verktyg är bäst använda om man behöver och vill testa flytta om?
Nu säger jag inte att alla ska göra detta men känner att jag ändå som sagt är utbildad elektriker, har multimeter osv och har massa verktyg men kanske inte just det som är bäst eller behövs till just sånt.

Behöver nog inte vara just att dom vill tjäna pengar, är inte som så att nätagg ALLTID säljs utan kablage och man måste köpa kablaget vid sidan om. Är nog snarare som så att det inte finns någon standard, bara att kolla på Corsair kablage från nätagg X som är 5 år gammalt kan vara så väl att den inte funkar i nätagg Y som är 1 år gammalt.

Handlar nog om precis samma sak som vi förmodligen kommer få se med kontakter på moderkort som är på baksidan, en eller flera standarder men ingen som vill gå med på den andras standard utan alla vill att alla ska använda deras egna.

ibland kommer det vara fysiskt omöjligt att ens använda kabeln i ett annat nätagg, hade själv problemet när jag satt upp min server att jag behövde flera sata kontakter till mitt xcilence nätagg, och har kablage liggandes från båda FD och Corsair men ingen av dom passar med varandra då det är samma kontakter på nätagregatets sida men är olika "nycklar" på dom

Som du ser på bilden så är hörnet "av" på alla utom en pin och vart varje pin är av är ofta olika från tillverkare till tillverkare.

Så börja med att dubbelkolla så dom passar, sen är det multimeter som gäller för att mäta ut vart du har 12V och vart du har jord.
Säkraste sättet att göra detta på är genom att helt enkelt jämföra två kablar utan att ha dom kopplade i nätagget, bara att använda kontinuitetsläget på multimetern.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Multimeter räcker gott för att mäta.
Har du en kabel som du kan jämföra mot, så är det ju bara två saker du behöver kolla: att ändan som skall in i nätaggregatet passar fysiskt och med kontinuitetsmätning kolla att alla pinnar på nätaggregatssidan hamnar på rätt plats på grafikkortssidan (i ditt fall). Stämmer dem så är de ju lika och därmed vara OK att använda.

Har man ingen, så får man starta nätaggregatet med kabeln i så man kan mäta med multimetern och jämföra mot standarden, som t.ex. hittas här: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power
Starta nätaggregatet kan man ju göra genom att antingen starta datorn eller så kan man tvångsstarta det genom att koppla pinnen som heter "PS_ON" på den stora 24-pinnars kontakten till valfri jord på utgången: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Ifall man behöver byta någon ledare, så finns det verktyg som passar kontakten (Molex, Mini Fit Jr.) ser ut som ett litet rör som man kan ta loss blecken i kontakthuset.

Permalänk
Medlem

Multimeter har jag iaf minst två av vet jag. Så är ju isf ett sånt där rör om det nu skulle vara fel man måste skaffa.

Tycker mest det är konstigt egentligen att det finns en standard när det kommer till grafikkort, moderkort osv men inte när det gäller nätaggregat.

Men då är ju lite frågan varför samma tillverkare tydligen mellan olika modeller av sina nätaggregat flyttar runt varje pin istället. Har de svårt bestämma sig eller vill de bara vara jobbiga 😂

Permalänk
Medlem

Det finns standard för nätagg, MEN den täcker inte in hur kablarna kopplas in i nätagget på modulära nätagg.

En gång i tiden så fanns det inga modulära nätagg, och då behövdes det ingen standard för kablarna på dessa.
Sedan så började först en och sedan flera tillverkare införa modulära nätagg. Eftersom det ju inte fanns någon standard löste de alla det på lite olika sätt.
När så småningom folk började tänka att det kanske skulle vara bra med en standard så fanns det redan så pass många varianter ute på marknaden att det inte var så uppenbart hur en sådan standard skulle se ut. Att det sedan gick rätt bra utan att standardisera (bara att använda kablarna som följer med nätagget så är allt lugnt) gjorde att det inte fanns någon större vilja att ta tag i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Multimeter har jag iaf minst två av vet jag. Så är ju isf ett sånt där rör om det nu skulle vara fel man måste skaffa.

Tycker mest det är konstigt egentligen att det finns en standard när det kommer till grafikkort, moderkort osv men inte när det gäller nätaggregat.

Men då är ju lite frågan varför samma tillverkare tydligen mellan olika modeller av sina nätaggregat flyttar runt varje pin istället. Har de svårt bestämma sig eller vill de bara vara jobbiga 😂

Det är inte alls speciellt ologiskt, inte när du börjar titta närmare på vilka som faktiskt tillverkar PSUerna.

Titta på följande sida, http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm
Titta närmare på kollumn 1-2 och 3 (OEM) så kommer du ganska snart inse att ormbot är mycket större än det först ser ut som.

Det stora problemet är egentligen att det inte finns någon gemensam eller fastslagen standard för kontakten som ansluts till själva PSU:t.
Nackdelen är potentiell inkompatibilitet, fördelen är möjligheten till optimeringar.

Från början när modulära PSUer kom ut på marknaden så var detta ett ickeproblem. Problemen började dock uppdagas när folk började mixa kablaget mellan olika PSUer, vare sig det var frågan om samma tillverkare eller olika modeller, kontakten såg ju likadan ut.

Olika design på hur elektroniken är monterad och ansluten på kretskortet i PSU:t ger olika optimala sätt att ansluta ledarna till själva kontakterna.

Tänk dig själv, om du ska montera ihop 10st datorer med identisk hårdvara men helt olika modeller av chassin.
Kommer du försöka dra ledningarna identiskt i samtliga eller kommer du dra dem på det sätt du anser är mest snyggt/optimalt?

Edit:
Länken visar i detta fall endast Corsair-PSUer, men man kan finna andra fabrikat under "PSU Review Database" till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns standard för nätagg, MEN den täcker inte in hur kablarna kopplas in i nätagget på modulära nätagg.

En gång i tiden så fanns det inga modulära nätagg, och då behövdes det ingen standard för kablarna på dessa.
Sedan så började först en och sedan flera tillverkare införa modulära nätagg. Eftersom det ju inte fanns någon standard löste de alla det på lite olika sätt.
När så småningom folk började tänka att det kanske skulle vara bra med en standard så fanns det redan så pass många varianter ute på marknaden att det inte var så uppenbart hur en sådan standard skulle se ut. Att det sedan gick rätt bra utan att standardisera (bara att använda kablarna som följer med nätagget så är allt lugnt) gjorde att det inte fanns någon större vilja att ta tag i det hela.

Det stämmer ju men känner ju lite att i dagens läge så har ju i princip allting i en dator förutom just det en standard de går efter. Visst att de antagligen inte anser sig behöva bry sig så mycket om det så känns det ju ändå som att marknaden idag skulle gynnas av det.

Idag ska ju allting helst återbrukas eller återvinnas och bara för att ett nätaggregat går sönder eller är gammalt och ska bytas ut så betyder ju inte det att kablarna är dåliga. Men då kanske det i slutändan som med telefoner att de slutar skicka med kablar istället och man får köpa de man behöver separat. Det blir lite av ens ond cirkel för konsumenten egentligen. Du har massa kablar men för att undvika att din dator blir nästa månraket så måste du kasta dom bara för att det "kan" vara fel. (Nu menar jag det ur ett perspektiv där en konsument inte kan mäta och fixa med kablarna)

Skrivet av Viita:

Det är inte alls speciellt ologiskt, inte när du börjar titta närmare på vilka som faktiskt tillverkar PSUerna.

Titta på följande sida, http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm
Titta närmare på kollumn 1-2 och 3 (OEM) så kommer du ganska snart inse att ormbot är mycket större än det först ser ut som.

Det stora problemet är egentligen att det inte finns någon gemensam eller fastslagen standard för kontakten som ansluts till själva PSU:t.
Nackdelen är potentiell inkompatibilitet, fördelen är möjligheten till optimeringar.

Från början när modulära PSUer kom ut på marknaden så var detta ett ickeproblem. Problemen började dock uppdagas när folk började mixa kablaget mellan olika PSUer, vare sig det var frågan om samma tillverkare eller olika modeller, kontakten såg ju likadan ut.

Olika design på hur elektroniken är monterad och ansluten på kretskortet i PSU:t ger olika optimala sätt att ansluta ledarna till själva kontakterna.

Tänk dig själv, om du ska montera ihop 10st datorer med identisk hårdvara men helt olika modeller av chassin.
Kommer du försöka dra ledningarna identiskt i samtliga eller kommer du dra dem på det sätt du anser är mest snyggt/optimalt?

Edit:
Länken visar i detta fall endast Corsair-PSUer, men man kan finna andra fabrikat under "PSU Review Database" till vänster.

Jo förstår precis hur du menar. Antog faktiskt i min enfald att tillverkarna själva tillverkade sina nätaggregat.
Men det är ju lite så en konsument som inte riktigt har koll tänker, passar det så ska det ju funka. Men då kan man ju även fråga sig varför de inte gör det inte möjligt att ansluta en felaktig kabel som tex när det kommer till ram minnen. Det går ju inte ansluta ddr3 i en ddr4 socket osv.

Tittat på många dokumentärer senaste tiden om olika större företag, visserligen inte i it världen som så men det jag genomgående märkt är att de alltid utgår från att kunden inte kan eller vet nånting.
Så varför är det inte så här kan man ju undra

Permalänk
Medlem

Min gissning är att man aldrig förutsåg att modulära PSUer skulle bli så populära som de blivit och därför tittade man helt enkelt inte på eventuella framtida problem.
Sedan var utformningen av kontaktdonen till en början mycket mer varierande.

Ex på andra gamla kontaktdon:
https://silentpcreview.com/tagan-easycon-xl-700w-a-tagan-at-l...
https://outervision.com/articles/psu/tagan/bz1100/tagan-bz-11...
https://www.anandtech.com/show/2487/4
https://www.anandtech.com/show/2613/3

Med tiden har utveckligen helt enkelt drivit fram en billigare lösning, vilken är den vi ser nu, nästan alla kontakter ser i princip likadana ut, tyvärr utan att komma överens om en kopplingsstandard.

Det som idag skulle behövas för att implementera en gemensam standarad är att ta fram en helt ny utformning på kontaktdonen som ansluts till PSUt, en som skiljer sig tillräckligt mycket för att folk av misstag inte ska kunna koppla in gamla kontaktdon för att de skulle råka passa.

För att titta på en annan Anslutning på moderkortet, USB-headern, den där 9pinns-kontakten som man kan ansluta till USB-portarna i fronten. Jag har ingen aning om den hade ett standardutförande eller ej när denna lanserades, jag minns att jag hade flera datorlådor där USB-kontakten var uppdelad i 9 delar istället för som idag, ett sammanfogat kontaktdon.
Man fick titta i manulen för att se hur dessa 9 ledare skulle anslutas...

Med det sagt så kan jag bara hålla med om att det är uruselt att det ännu inte finns någon standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Min gissning är att man aldrig förutsåg att modulära PSUer skulle bli så populära som de blivit och därför tittade man helt enkelt inte på eventuella framtida problem.
Sedan var utformningen av kontaktdonen till en början mycket mer varierande.

Ex på andra gamla kontaktdon:
https://silentpcreview.com/tagan-easycon-xl-700w-a-tagan-at-l...
https://outervision.com/articles/psu/tagan/bz1100/tagan-bz-11...
https://www.anandtech.com/show/2487/4
https://www.anandtech.com/show/2613/3

Med tiden har utveckligen helt enkelt drivit fram en billigare lösning, vilken är den vi ser nu, nästan alla kontakter ser i princip likadana ut, tyvärr utan att komma överens om en kopplingsstandard.

Det som idag skulle behövas för att implementera en gemensam standarad är att ta fram en helt ny utformning på kontaktdonen som ansluts till PSUt, en som skiljer sig tillräckligt mycket för att folk av misstag inte ska kunna koppla in gamla kontaktdon för att de skulle råka passa.

För att titta på en annan Anslutning på moderkortet, USB-headern, den där 9pinns-kontakten som man kan ansluta till USB-portarna i fronten. Jag har ingen aning om den hade ett standardutförande eller ej när denna lanserades, jag minns att jag hade flera datorlådor där USB-kontakten var uppdelad i 9 delar istället för som idag, ett sammanfogat kontaktdon.
Man fick titta i manulen för att se hur dessa 9 ledare skulle anslutas...

Med det sagt så kan jag bara hålla med om att det är uruselt att det ännu inte finns någon standard.

Förr kan man egentligen förstå att det skiljde ibland väldigt mycket på saker och ting. Liksom på den tiden visste man ju inte riktigt att det skulle slå genom så pass precis som du säger. Men det har samtidigt nu funnits så länge som det har så tycker lite att en standard nog skulle gynna dom på iaf några sätt.
Speciellt som världen ser ut idag med allt miljötänk osv så kan det ju kanske även vara positiv marknadsföring i sin tur också.

Det är ju nu ändå så pass billigt att klämma ut kablar för dom så de borde ju kunna utmärka sig på annat sätt än vad det är idag.

Liksom visst att de vill att man enbart använder deras kablar men samtidigt så kanske det kan vara en sak att de sänker priserna på nätagget med några procent och istället låter folk antingen återanvända kablar eller köpa nya i tillverkarens färger eller vad det kan vara.

Det är ju lite sånt man kan diskutera i all oändlighet egentligen men folk blir ju mer och mer inne på att återanvända och återvinna så

Permalänk

Har du lediga Molex går det utmärkt med 8 pin adapter tex
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Fick en sjuk dotter på halsen så inte kunnat undersöka någonting än. Men vet iaf att det inte finns några lediga Molex på det nätagget.
Det är ju tyvärr helt modulärt och sitter idag en cpu med integrerad grafik som ska bytas ut mot en utan integrerad grafik.
Men har funderat och tror jag vet vart just kablar till det agget ska ligga men som sagt, har inte kunnat än då dottern är sjuk och jag måste gräva i förrådet.

Men tack för tipset iaf😀

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Fick en sjuk dotter på halsen så inte kunnat undersöka någonting än. Men vet iaf att det inte finns några lediga Molex på det nätagget.
Det är ju tyvärr helt modulärt och sitter idag en cpu med integrerad grafik som ska bytas ut mot en utan integrerad grafik.
Men har funderat och tror jag vet vart just kablar till det agget ska ligga men som sagt, har inte kunnat än då dottern är sjuk och jag måste gräva i förrådet.

Men tack för tipset iaf😀

Det finns andra adaptrar än Molex om du har andra kablar lediga Du kan googla på 8pin PCIE adapter

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja det finns, men ingen rekommendation att använda dessa, då de är en brandrisk då varken Molex-kontakten eller kablarna de brukar sitta på från nätaggregatet är specificerade till de effekterna som förväntas levereras till en PCI-e uttag.
Finns säker varianter med SATA också, och de är ännu värre.

Det kan fungera eller så börjar det brinna, är ju lite 50/50 i ett sådant här fall.

Bättre att bita i det sura äpplet och köpa nytt nätaggregat istället.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ja det finns, men ingen rekommendation att använda dessa, då de är en brandrisk då varken Molex-kontakten eller kablarna de brukar sitta på från nätaggregatet är specificerade till de effekterna som förväntas levereras till en PCI-e uttag.
Finns säker varianter med SATA också, och de är ännu värre.

Det kan fungera eller så börjar det brinna, är ju lite 50/50 i ett sådant här fall.

Bättre att bita i det sura äpplet och köpa nytt nätaggregat istället.

En sanning med modifikation - jag skulle inte våga använda sådana adaptrar i något OEM eller FSP nätagg av skitkvalitét men alla seriösa leverantörer av nätaggregat som är någorlunda nya (dvs senare än 5 år) har överspänningsskydd och slår av automatiskt istället för att börja brinna

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

En sanning med modifikation - jag skulle inte våga använda sådana adaptrar i något OEM eller FSP nätagg av skitkvalitét men alla seriösa leverantörer av nätaggregat som är någorlunda nya (dvs senare än 5 år) har överspänningsskydd och slår av automatiskt istället för att börja brinna

Det är inte nätaggregatet jag är orolig för, utan kablarna/kontakterna i sig.

Överspänningsskyddet kommer inte att skydda mot detta (vilket har funnits i nätaggregat bra mycket längre än 5 år).
Inget annat av skydden som finns i nätaggregat hjälper heller, då de inte mäter på enskilda kontakter utan antingen över lag på spänningslinorna eller som bäst per kabelstam.

Börjar man dra 150W konstant över kontakter/kablar som är gjorda/dimensionerade för ett några hårddiskar som ger en strömspik när de startat och sedan håller sig på ett lägre effekt, så kommer det bli varmt på grund av effektförlusterna i kablarna. Samt varje extra kontakt på kedjan skapar en till ställe där det kan bli fel, dålig kontraktering kan också ge upphov till brand.

Finns trådar om brinnande adaptrar av den typen här på Sweclokers, så det är inte ovanligt att det händer att de kan brinna, därav min rekommendation att inte använda dem.

Om man däremot måste använda en sådan adapter så ska man använda två olika kabelstammar med Molex uttag på sig, och absolut inte koppla den på samma stam.

I detta fallet så hade det nog varit lättare att helt enkelt leta upp en passande kabel till nätaggregatet, eller låta t.ex: Cablemod göra en.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det är inte nätaggregatet jag är orolig för, utan kablarna/kontakterna i sig.

Överspänningsskyddet kommer inte att skydda mot detta (vilket har funnits i nätaggregat bra mycket längre än 5 år).
Inget annat av skydden som finns i nätaggregat hjälper heller, då de inte mäter på enskilda kontakter utan antingen över lag på spänningslinorna eller som bäst per kabelstam.

Börjar man dra 150W konstant över kontakter/kablar som är gjorda/dimensionerade för ett några hårddiskar som ger en strömspik när de startat och sedan håller sig på ett lägre effekt, så kommer det bli varmt på grund av effektförlusterna i kablarna. Samt varje extra kontakt på kedjan skapar en till ställe där det kan bli fel, dålig kontraktering kan också ge upphov till brand.

Finns trådar om brinnande adaptrar av den typen här på Sweclokers, så det är inte ovanligt att det händer att de kan brinna, därav min rekommendation att inte använda dem.

Om man däremot måste använda en sådan adapter så ska man använda två olika kabelstammar med Molex uttag på sig, och absolut inte koppla den på samma stam.

I detta fallet så hade det nog varit lättare att helt enkelt leta upp en passande kabel till nätaggregatet, eller låta t.ex: Cablemod göra en.

Ja men då är det nog enklare att spana efter en billig kompetent PSU här på marknaden 😅

Visa signatur

citera för svar