Automatisk avstängning givet klockslag

Permalänk
Medlem

Automatisk avstängning givet klockslag

Jag har klantat mig lite, så jag har lite tight med tid.

Jag borde kört backup av en disk tidigare, men satte igång den nu imorse, och det väntas ta 6,5h. Men jag vet av erfarenhet att timerna sällan stämmer, så 6,5h kan lätt bli 7-8h.

Problemet är att jag kommer åka iväg i eftermiddag, och lämnar ogärna min dator på i flera dagar.

Finns det något sätt att sätta en timer i win11 så att jag kan få datorn att automatiskt stänga av sig vid, låt säga, klockan 8 ikväll?

Permalänk
Medlem

Kör shutdown?

For example, if you want to shut down your PC/laptop after 10 minutes then, type: shutdown -s -t 600.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kör shutdown?

For example, if you want to shut down your PC/laptop after 10 minutes then, type: shutdown -s -t 600.

Precis. Stäng av skärmsläckare o viloläge först i energialternativ. Sedan starta CMD och kör kommandot ovan. 600 är antalet sekunder och byts ut mot det du önskar. Tex 3h är 10 800 sekunder.
Innan du går kan du stänga av din skärm med knappen om du inte vill ha den igång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man kan schemalägga shutdown via Schemaläggaren också.

Permalänk
Medlem

Om du kör smartare backupprogram som inte skriver över redan existerande filer som är exakt lika på backupen så kan du minska backuptiderna drastiskt när den första körningen är gjort. Istället för 8 timmar så kan en synkning ta minuter för filerna som skiljer sedan förra backuppen.

MS egna robocopy tror jag är tillräckligt smart för det och i Linux-världen används 'rsync' såvida man inte använder sig av en deduplicerande och generationshanterande arkiveringsprogram som borg-backup eller restic mfl.

dock kan det finnas några få filer som dess program inte upptäcker då de använder 'mtime' och och förändrad filstorlek som detektor om filen är modifierad och en fil man skall vara varsam om och kanske forcera en synkning är tex. veracrypt-kontainer då man avsiktligen inte uppdaterar några metadata så att det går att se när filen sist var 'öppnad'