Få grafikortet att visa spel 21:9 på en 16:9 TV?

Permalänk

Få grafikortet att visa spel 21:9 på en 16:9 TV?

Tja!

Skulle vilja spela spel i 21:9 på en 70 (16:9) tums skärm. Är det möjligt? Har ett RX3060 med 12Gb ram om det nu gör nån skillnad. Går det?

/D

Permalänk
Medlem

Det går fint. Förutsatt att spelen stödjer 21:9 såklart.

Via nvidia så gå in i nvidia-kontrollpanelen och lägg till en egen upplösning. Själv föredrar jag 32:9 (3840x1080). "Alla" upplösningar som inte är högre än din TVs upplösning ska fungera (tex 3840×1600). Att tänka på är om du inte kör 3840 x ?? (på en 4k TV) så kan bilden bli suddigare då den inte kan skalas pixelperfekt. Du kan även lägga till flera upplösningar så du kan testa vad du gillar och som ser bäst ut.

Efter du skapat en egen upplösning så gå till skalnings menyn i nvidia-kontrollpanelen och välj att skalning ska ske via "GPU" och inte "Display".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Skapa en "custom resolution" på AMD: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh2-032

nvm, blev lurad av "RX", vilket är AMD. Du menar såklart RTX.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beroende på hur spelen är funtade kan det också vara så enkelt att det räcker med att välja en 21:9-upplösning i spelens menyer och det fungerar automagiskt. En del skärmar med 4K-upplösning har redan en färdig timing för 3840x1600 som de meddelar via EDID. Andra spel och andra skärmar kan kräva lite mer jobb så som @hulkenstrong beskriver.

Ett exempel med Witcher3 och Asus PG42UQ som fungerade i 21:9 utan extra trixande:

Permalänk

Följde tipset ovan blev lite förvirrad där ett tag. Spelet Starfield kör med 16:9 oavsett vad du gör i menyerna. Det är först när du startar själva spelet som du det hoppar över i 21:9! Märkligt men ganska vanligt i spel har jag läst mej till nu. (Aldrig kört med ultrawide innan.)

Och en nu kommer en annan fundering jag har. Iom att jag kör med 21:9 nu så får jag ett fält över och under bilden som är svart. Kan jag ställa in hur mycket som skall svart över och under? Jag brukar reglera det när man tittar på film i Kodi när vi tittar på 21:9 så att jag har merparten av det svarta ovanför filmen. Där kallar de för "Vertical Shift"

Typ så här:

Går det att göra det med Windows och spel också?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av daspunner:

Följde tipset ovan blev lite förvirrad där ett tag. Spelet Starfield kör med 16:9 oavsett vad du gör i menyerna. Det är först när du startar själva spelet som du det hoppar över i 21:9! Märkligt men ganska vanligt i spel har jag läst mej till nu. (Aldrig kört med ultrawide innan.)

Och en nu kommer en annan fundering jag har. Iom att jag kör med 21:9 nu så får jag ett fält över och under bilden som är svart. Kan jag ställa in hur mycket som skall svart över och under? Jag brukar reglera det när man tittar på film i Kodi när vi tittar på 21:9 så att jag har merparten av det svarta ovanför filmen. Där kallar de för "Vertical Shift"

Typ så här:

<Uppladdad bildlänk>

Går det att göra det med Windows och spel också?

Förmodligen inte, men det är en teknisk möjlighet. Antingen i själva skärmen eller TV:n, fast där tenderar det att vara sparsmakat med sådana funktioner.

I fallet med spelen som har menyer i 16:9 men har tagit hänsyn till 21:9 i spelrenderingen skulle funktionen kunna byggas in i spelet. 21:9 är ju endast "fönstret" där spelen fortfarande hanterar hela bilden som 16:9 och därmed styr över de svarta fälten.

Kör man bildsignalen som 21:9 – 3840x1600 – är det TV:n/skärmen som har kontrollen över de svarta fälten och då måste funktionen finnas där.

Permalänk
Medlem

Det "går" att få som du vill med att bestämma hur du vill ha mer svarta kanter över/under. Troligen inte värt besväret dock och inte 100%.

Först sätt svart som bakgrund och dölj taskbaren. Sedan får du installera och bekanta dig med tex WindowedBorderlessGaming. Det programet kan få bort windows fönsterram runt spelet. Efter det får du köra spelet i borderless window/window mode och igen se till att det är i en passande upplösning. Speciellt på bredden för att slippa svarta kanter på sidorna. Därefter i tex WindowedBorderlessGaming ställa in att spelet då ska starta på en viss position på skrivbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB