Telenor box + Sonos beam inkopplad via arc = fail
Hej!
Jag har hopplöst försökt lösa problemet själv.. men fixar det inte. Tänkte höra om ni har någon lösning eller idé.
Utrustningen det handlar om:
TV: Samsung QE55Q70RATX
Ljud: Sonos Beam + sub
Kanalpaket: Telenor och de levereras via boxen Humax CDIG-1000 med tillhörande kort.
Sonos beam är inkopplad i tv:n via HDMI 4(ARC). Fungerar perfekt så länge inte boxen är inkopplad. När jag ansluter boxen till tvn via hdmi så börjar tv:n skicka ljudet via endast tv-högtalarna. Har fått fram att det är funktionen CEC som gör att de krånglar, startar jag sonos appen och trycker på att ansluta till en tv så kommer det upp att annat media/hdmi stör och att denna ska kopplas ur. Direkt jag kopplar ur boxen så fungerar sonos igen.. jag vill ju kunna köra med min samsung dosa och styra allt med den, är det möjligt ? Jag har kollat i inställningar i boxen och där går det inte stänga av CEC-funktionen, jag tror att det går att göra på deras nyare boxar. Ett alternativ är att köpa en sådan som nedan och på så sätt döda CEC från boxen.
https://www.amazon.se/-/en/LINDY-41232-NON-CEC-Connector-Inco...
Jag talade med telenor support och de sa att bäst bild och funktion får jag genom att köra boxen in via HDMI, att de är bättre och snabbare än CE-modul.
Ett annat alternativ om ni inte har någon lösning är att kolla med telenor om jag kan få byta box till en nyare.
Någon som brottats med samma problem?