Telenor box + Sonos beam inkopplad via arc = fail

Permalänk
Medlem

Telenor box + Sonos beam inkopplad via arc = fail

Hej!

Jag har hopplöst försökt lösa problemet själv.. men fixar det inte. Tänkte höra om ni har någon lösning eller idé.

Utrustningen det handlar om:

TV: Samsung QE55Q70RATX
Ljud: Sonos Beam + sub
Kanalpaket: Telenor och de levereras via boxen Humax CDIG-1000 med tillhörande kort.

Sonos beam är inkopplad i tv:n via HDMI 4(ARC). Fungerar perfekt så länge inte boxen är inkopplad. När jag ansluter boxen till tvn via hdmi så börjar tv:n skicka ljudet via endast tv-högtalarna. Har fått fram att det är funktionen CEC som gör att de krånglar, startar jag sonos appen och trycker på att ansluta till en tv så kommer det upp att annat media/hdmi stör och att denna ska kopplas ur. Direkt jag kopplar ur boxen så fungerar sonos igen.. jag vill ju kunna köra med min samsung dosa och styra allt med den, är det möjligt ? Jag har kollat i inställningar i boxen och där går det inte stänga av CEC-funktionen, jag tror att det går att göra på deras nyare boxar. Ett alternativ är att köpa en sådan som nedan och på så sätt döda CEC från boxen.

https://www.amazon.se/-/en/LINDY-41232-NON-CEC-Connector-Inco...

Jag talade med telenor support och de sa att bäst bild och funktion får jag genom att köra boxen in via HDMI, att de är bättre och snabbare än CE-modul.

Ett annat alternativ om ni inte har någon lösning är att kolla med telenor om jag kan få byta box till en nyare.

Någon som brottats med samma problem?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen Samsung TV men i allmänhet så styr man CEC på portar från TV.
Så stäng av CEC (Anynet+ heter det nog på Samsung) på den port som Telenor boxen sitter på.
Samsung har nån Universal Remote feature så att man med lite tur kan styra Tele2 boxen via denna istället för CEC.

Har en LG och telia boxen som den kan styra utan CEC.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men verkar bara kunna välja Anynet + cec på eller av för hela tv:n.. inte för en speciell port

Permalänk
Medlem

Om du kan köra utan box via CA modul så skulle jag välja det.
Att boxen skulle ha bättre bild är bara skitsnack.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Beställde en adapter som ska ta bort CEC från HDMI, börjar där för den är billigare än en modul.

Permalänk
Medlem

Har samma irriterande problem med i princip samma setup som TS.

@Coveri Löste det sig med adaptern eller behövde du uppgradera till en nyare box/byta till CE-modul?

Permalänk
Medlem

.