Brutal packetloss i spel, inget i test

Permalänk
Medlem

Brutal packetloss i spel, inget i test

Hej!

Har flyttat och fått en ny fiberuppkoppling, men har helt sinnessjukt mycket packetloss i spel.

Teleportar omkring och skjuter samma skott 5-6 gånger om emellanåt osv.

Har prövat gå så långt som att formattera diskarna, olika DNS:er och köra nytt Windows på mjukvarusidan, och hårdvarumässigt så har jag kört både med och utan router, kabeln rakt i skåpet till datorn osv, inget tycks göra nämnvärd skiljnad.

Här en bild på det senaste tester jag körde, har ännu inte lyckats skapa en testsvit som skulle ge mer än max 0,1% packetloss, men , att spela är totalt omöjligt.

Vad kan orsaka att detta påverkar enbart spel, eller är testen helt enkelt dåliga?

Permalänk
Moderator
Moderator

Testet i skärmdumpen är alltså avsett just för spelet ifråga, och pingar den spelserver du brukar använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilka spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Testet i skärmdumpen är alltså avsett just för spelet ifråga, och pingar den spelserver du brukar använda?

Nej, ett allmänt test bara, men eftersom jag inte hittat ett spel som inte skulle påverkas så utgick jag ifrån att det är ganska bra riktgivare överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilka spel?

Dom som jag ha lagt mest tid på är Apex och MW2, men alla spel jag har prövat har påverkats.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TheFlyingFin:

Nej, ett allmänt test bara, men eftersom jag inte hittat ett spel som inte skulle påverkas så utgick jag ifrån att det är ganska bra riktgivare överlag.

Det är det inte eftersom du inte vet var felet ligger.

Du behöver pinga en problematisk spelserver, gärna i flera olika spel, med mjukvara där du kan se varje hop, exempelvis som Pingplotter, om inte ditt nuvarande program visar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är det inte eftersom du inte vet var felet ligger.

Du behöver pinga en problematisk spelserver, gärna i flera olika spel, med mjukvara där du kan se varje hop, exempelvis som Pingplotter, om inte ditt nuvarande program visar det.

Intressant, antar att jag måste få klurat ut IP adresserna för de olika spelserverarna då för att programmet skall fungera korrekt?

Permalänk
Medlem

Du kan ju dra en netstat när du kör för att lista ut målet?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är packetloss som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Hur vet du att det är packetloss som är problemet?

Utgår ifrån att det är det som är problemet så alla spels interna "prestandaövervakare" eller vad man skall kalla det varnar för packet loss och packetburst, och apex bland annat visar hur många packets som försvinner av de skickade och emottagna.

Tror att jag hittade rätt IP för i alla fall MW2, fanns 4 olika IP som cod.exe håller kontakt med under spel, men en stack ut där packetloss skjuter iväg till 100% varje gång spelet varnar för packetloss eller packetburst, och jag börjar teleporta.

Lyckas inte identifiera vilket hop som är det felande, då 3 olika hops konstant har runt 20% packet loss, men inte utmärker sig skiljt då dom riktiga "anfallen" kommer.

Permalänk
Medlem

Hop 6 och 7 utmärkte sig visst ändå, hade bara inte fått fram infon korrekt, såhär ser det ut enligt pingplotter, men personligen blir jag inte klok på det

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TheFlyingFin:

Hop 6 och 7 utmärkte sig visst ändå, hade bara inte fått fram infon korrekt, såhär ser det ut enligt pingplotter, men personligen blir jag inte klok på det

Man brukar vilja censurera bort första IP-adressen, eftersom det är din egen.

Lite generellt så letar man efter paketförluster som uppstår vid ett hop och sedan består hela vägen till slutdestinationen. Här har du förluster hela vägen från och med ditt tredje hop (de vid första ligger i din egen utrustning och kan antagligen förbises eftersom de inte består till hop 2). De höga förlusterna vid hop 6, 7 och 9 består inte till målservern, så de beror antagligen på att utrustningen på de platserna prioriterar bort ping-paket.

Så baserat på den bilden ser det ut som att problemet skulle ligga i utrustning ägd av din ISP (om jag tolkar namnet rätt), men det är som sagt bra att samla data från flera olika målservrar, för att se om problemet ligger kvar på samma plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lite generellt så letar man efter paketförluster som uppstår vid ett hop och sedan består hela vägen till slutdestinationen. Här har du förluster hela vägen från och med ditt tredje hop (de vid första ligger i din egen utrustning och kan antagligen förbises eftersom de inte består till hop 2). De höga förlusterna vid hop 6, 7 och 9 består inte till målservern, så de beror antagligen på att utrustningen på de platserna prioriterar bort ping-paket.

Så baserat på den bilden ser det ut som att problemet skulle ligga i utrustning ägd av din ISP (om jag tolkar namnet rätt), men det är som sagt bra att samla data från flera olika målservrar, för att se om problemet ligger kvar på samma plats.

Jag har sett folk här på SweC som ringt sin ISP och gjort en felanmälan när de uteslutit deras egna hårdvara och fått det löst.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Jag har sett folk här på SweC som ringt sin ISP och gjort en felanmälan när de uteslutit deras egna hårdvara och fått det löst.

Ser inget annat val än att ringa och klaga tills det är löst, jag betalar för anslutningen av exakt en endaste orsak, och det är att kunna spela problemfritt så dom får gott och väl ta och fixa det ifall det faktiskt är i deras ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tack så mycket, skall försöka luska ut serveradresser för lite andra spel och sedan kontakta ISP för att be dom lösa problemet ifall det kvarstår på samma platser.