Uppgradera för högre Fortnite fps

Permalänk

Uppgradera för högre Fortnite fps

Hej,

min son är 10 år och vill höja sin Fortnite fps från nuvarande 100-140 till åtminstone 400. (Jag uppfattar inte att upplösning/bildkvalitet är så viktigt för honom.) Han vill också ha ett annat chassi.

Funderar på att köpa nytt chassi och nytt grafikkort "Gigabyte Geoforce RTX 4060 Ti 8Gb Eagle OC" samt ny kraftenhet, och flytta nuvarande moderkortet till det nya chassit. Jag förstår att det blir begränsningar eftersom nuvarande dator är från 2021, men jag vill om möjligt hålla kostnaden nere i detta steg, och ta en investering i bättre komponenter längre fram.

Fråga:
- Jag förstår att det nya grafikkortet optimalt ska ha PCIe 4.0, medans mitt moderkort endast stöder PCIe 3.0. Kommer det att vara en begränsande faktor för hög fps?
- Andra begränsningar för hög fps?
- Förstår jag rätt, att jag med denna lösning inte behöver installera om något?

Mvh,
Johan

Chassi: Aerocool bolt (främre och bakre fläkt)
Moderkort: Gigabyte A320M-H
CPU-kylning: Arctic Alpine
Nätaggregat: Fractal Design 500W Essence
Processor: AMD Ryzen 5 5500 4,2GHz
RAM: 16GB DDR4 3600MHz
Hårddisk: 500GB SSD (Kingston)
Grafikkort: GTX1660 SUPER
Skärm: VG249Q1R 165 Hz FullHD

Permalänk
Avstängd

Har inte det spelet fått en uppdatering som gör spelet sjukt tungdrivet?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoTa_dator:

min son är 10 år och vill höja sin Fortnite fps från nuvarande 100-140 till åtminstone 400.

400 FPS vore nog för orealistiskt. Inte ens den bästa hårdvaran i världen kan klara det i alla områden. 165+ FPS (tillräckligt för att utnyttja skärmen) vore nog mer realistiskt, och med Nvidia Reflex kan man få liknande responstid som högre FPS.

Har ni kollat upp hur mycket processorn och grafikkortet belastas, för att få en överblick på vad som är flaskhalsen?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk

Tack Decster! Nej jag har inte mätt, bra tips, är ganska ny på detta område. Tips på bra verktyg för att mäta är välkomna! Såg att sweclockers hade lite skrivet om det också, ska kolla.

Permalänk
Skrivet av JoTa_dator:

Tack Decster! Nej jag har inte mätt, bra tips, är ganska ny på detta område. Tips på bra verktyg för att mäta är välkomna! Såg att sweclockers hade lite skrivet om det också, ska kolla.

Du kan använda MSI afterburner t.ex. då kan du se medans du spelar. När du installerat det går du in i inställningar och sen under on-screen display binder du en tangent till att aktivera och stänga av det, sen under monitoring kan du klicka i vad som ska visa under on-screen display. Under monitoring längst ner kan du aktivera att den ska skriva en logg.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v