Permalänk
Officiell jultomte

Inget internet ny leverantör

Godkväll.
Kommer att kontakta leverantören (Comviq) imorgon men vill bara dubbelkolla så jag gjort allt jag kan då det är sjukt segt utan internet hemma. Speciellt en söndagkväll haha.

Bytte leverantör som gick igenom inatt (till den 1a) och har då ingen internetuppkoppling längre.
Går jag med kabel direkt till mediaomvandlaren så får jag Telias "Bredbandwebben" som startsida där jag kan köpa tjänster, men samtidigt står det att jag har en tjänst aktiverad redan:

Loggar jag in på Comviq står det att tjänsten är aktiverad idag.
Startat om mediaomvandlare & router 5-6 gånger (en gång lät jag allt vara av över en timme)
Testat en gammal router som är helt fabriksåterställd, samma fel.
Får WAN IP på routern

Någon kunnig inom just det här området som vet vart det har strulat? Har Comviq gjort en miss som gör att jag inte "tar mig ut"? Eller något annat jag kan testa?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Godkväll.
Kommer att kontakta leverantören (Comviq) imorgon men vill bara dubbelkolla så jag gjort allt jag kan då det är sjukt segt utan internet hemma. Speciellt en söndagkväll haha.

Bytte leverantör som gick igenom inatt (till den 1a) och har då ingen internetuppkoppling längre.
Går jag med kabel direkt till mediaomvandlaren så får jag Telias "Bredbandwebben" som startsida där jag kan köpa tjänster, men samtidigt står det att jag har en tjänst aktiverad redan:

https://i.imgur.com/zxYRE69.png

Loggar jag in på Comviq står det att tjänsten är aktiverad idag.
Startat om mediaomvandlare & router 5-6 gånger (en gång lät jag allt vara av över en timme)
Testat en gammal router som är helt fabriksåterställd, samma fel.
Får WAN IP på routern

Någon kunnig inom just det här området som vet vart det har strulat? Har Comviq gjort en miss som gör att jag inte "tar mig ut"? Eller något annat jag kan testa?

Står det inte kollektiv Telia? Bor du i en anläggning med kollektivt internet så kan du inte byta...

Annars får du tyvärr vänta tills i morgon och ringa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Swedishchef_90:

Står det inte kollektiv Telia? Bor du i en anläggning med kollektivt internet så kan du inte byta...

Annars får du tyvärr vänta tills i morgon och ringa

Vi har Telia öppen fiber i huset så det bör inte vara något problem, har haft flera olika leverantörer innan.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vi har Telia öppen fiber i huset så det bör inte vara något problem, har haft flera olika leverantörer innan.

Aah då är det lugnt, då kan det Antigen vara att de inte patchat klart i stationen (hände oss när vi lade om till bahnhof, stokab patchade fel panel och fel kabel!! Så hälften var utan internet i 1 dag)

Eller så glömde det något med aktiveringen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Officiell jultomte

Internet blev aktivt vid 04.30 imorse. Efter några samtal så visar det sig att Telia har upp till ett dygns inkopplingstid vid leverantörsbyte (och är ensamma i Sverige med detta pga. manuell hantering?).
Otippat att det ska gå så osmidigt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Står det inte kollektiv Telia? Bor du i en anläggning med kollektivt internet så kan du inte byta...

Annars får du tyvärr vänta tills i morgon och ringa

Skulle gissa på att den där sidan bara presenterar ut de tjänster som Telia lägger på anslutningen, spontant så låter den "OPERATOR-RGW Collective" tjänsten som nått dom lägger på för att kunna komma sina fiberomvandlare, gissar dock bara lite här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Internet blev aktivt vid 04.30 imorse. Efter några samtal så visar det sig att Telia har upp till ett dygns inkopplingstid vid leverantörsbyte (och är ensamma i Sverige med detta pga. manuell hantering?).
Otippat att det ska gå så osmidigt.

Är det Comviq som gav dig denna info? Min gissning är att Comviq tabbade och ger Telia skulden.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Lajser:

Är det Comviq som gav dig denna info? Min gissning är att Comviq tabbade och ger Telia skulden.

Ja det stämmer att det var Comviq som gav denna info. Har mailat Telia och frågat om det stämmer så får se vad det slutar i

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset