Finns där inga mindre 80+ titanium agg?

Permalänk
Medlem

Finns där inga mindre 80+ titanium agg?

Hallå!

Har kikat lite och letar efter litet men väldigt effektivt nätaggregat, effekt behöver inte vara större än 400-450W

Det närmsta jag hittar är ett 560W men det känns lite väl overkill för en dator som inte lär dra mer än än 120W.

Så jag lär väl ta ett guld eller ett platinum istället i rimlig prisklass.

Men då kommer vi till frågan, hur kommer det sig att mindre titanium agg inte existerar? FSP kom ut med nått eller iaf visade upp ett 400W titanium agg men det blev ingen produkt eller dylikt av det.

Tycker det är synd faktiskt, platinum börjar försvinna mer och mer har jag märkt i vettiga prisklasser, Guld är ju som mest prisvärt och är väl bra nog.

Vad tycker ni ser ni hellre?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med Platinum då Gold är så effektiv ändå. Svårt att motivera prissteget upp.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ser inte poängen med Platinum då Gold är så effektiv ändå. Svårt att motivera prissteget upp.

En gång i tiden så köpte jag ett 600" platinum agg för 600kr på inet när platinum var nytt och hett.

Nog för priserna ökat men ändå. dom brukade inte vara sjukt dyra.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Men då kommer vi till frågan, hur kommer det sig att mindre titanium agg inte existerar? FSP kom ut med nått eller iaf visade upp ett 400W titanium agg men det blev ingen produkt eller dylikt av det.

Är väl för att titanum har krav på 90% effektivitet vid 10%, det är vad om jag förstått det rätt väldigt svårt att uppnå vid låg last. Kolla på guld-nätagg i 400W klassen så ser du att dom är rätt långt ifrån 90% vid 40W. Så nätagg blir väldigt dyra att bygga för att kara den effektiviteten, så tillverkningskostnaden kanske inte kommer skilja sig så mycket mot nätagg som klarar av högre last, och blir ju då även väldigt svårsålda. Speciellt när effektivitetskillnader inte heller påverkar lika mycket vid den lasten. Alltså det diffar ju bara några watt hit eller dit, medan om man pratar om laster på flera hundra watt så blir det rätt stor skillnad på 80% och 90% effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

En gång i tiden så köpte jag ett 600" platinum agg för 600kr på inet när platinum var nytt och hett.

Nog för priserna ökat men ändå. dom brukade inte vara sjukt dyra.

Dollarn brukade inte kosta nästan 11 kr heller, och inflationstakten brukade inte ligga på 10%.

2004 när 80 Plus introducerades kostade dollarn ~7 kr och 100kr då är 146kr idag.

https://www.inflationtool.com/swedish-krona/2004-to-present-v...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Dollarn brukade inte kosta nästan 11 kr heller, och inflationstakten brukade inte ligga på 10%.

2004 när 80 Plus introducerades kostade dollarn ~7 kr och 100kr då är 146kr idag.

https://www.inflationtool.com/swedish-krona/2004-to-present-v...

Dock har titanium med låg effekt vart dyra även tidigare, Seasonics 600W Titanium agg från 2018 lanserades på 190USD. Som sagt ovan, sätter enorma krav på komponenterna att nå 90% effektivitet där vid 40-60W.