Värdering Server Dell PowerEdge T440

Permalänk
Medlem

Värdering Server Dell PowerEdge T440

Hej!
Någon som kan hjälpa mig värdera denna server som ska avyttras eller ska jag försöka kolla Ebay och plussa ihop delarna?

• Dell PowerEdge T440, inköpt ca 2018

• CPU: Intel Xeon Silver 4110 2,1 GHz, 8 core

• Minne: 32GB

• Hårddiskar: 2 st Sata 6Gb 480 GB SSD

• Moderkort: Dual Socket LGA3647, 081VG9

• Nätaggregat: Dell 495W EPP 94% effciency

• Windows server 2016 std

• IDRAC

• VMware ESXi 6.7.0

• Raidcontroller kort (Dell J14DC PERC H730P PCIe 3.0 SAS Raid Controller w/ 2GB NV Cache D/PN: 0J14DC)

Permalänk
Medlem

En PowerEdge T440 med denna konfiguration är i princip default-upplägget plus en Perc-kontroller,16GB extra RAM och du skriver iDRAC så jag antar att du menar att det är iDRAC Enterprise och inte basic.

Server 2016 Standard är numera utanför mainstream support så jag ser denna mer som legacy och därmed inte så stort värde, vill man labba så är det bättre att köra trial på 2022 istället, så jag nollar värdet för mjukvaran.

Vad gäller hårddiskarna så står det inte vad det är för tillverkaren eller om de har DRAM-cache eller ej. Men jag utgår ifrån att det är vanliga konsument-modeller. Är det möjligtvis Intel S4610? Hur som så är det svårt att försvara att ta så mycket betalt för mindre SATA SSD-hårddiskar nu när priserna på SSD har rasat så jag skulle säga några hundralappar för dessa.

Värdet beror förstås lite på om servern ursprungligen köptes med förlängd garanti och om det då återstår tid på denna. Men jag skulle säga att serverns värde ligger någonstans runt 12-15K beroende på återstående hårdvarugaranti.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

En PowerEdge T440 med denna konfiguration är i princip default-upplägget plus en Perc-kontroller,16GB extra RAM och du skriver iDRAC så jag antar att du menar att det är iDRAC Enterprise och inte basic.

Server 2016 Standard är numera utanför mainstream support så jag ser denna mer som legacy och därmed inte så stort värde, vill man labba så är det bättre att köra trial på 2022 istället, så jag nollar värdet för mjukvaran.

Vad gäller hårddiskarna så står det inte vad det är för tillverkaren eller om de har DRAM-cache eller ej. Men jag utgår ifrån att det är vanliga konsument-modeller. Är det möjligtvis Intel S4610? Hur som så är det svårt att försvara att ta så mycket betalt för mindre SATA SSD-hårddiskar nu när priserna på SSD har rasat så jag skulle säga några hundralappar för dessa.

Värdet beror förstås lite på om servern ursprungligen köptes med förlängd garanti och om det då återstår tid på denna. Men jag skulle säga att serverns värde ligger någonstans runt 12-15K beroende på återstående hårdvarugaranti.

Tack för ditt svar Pitr!

Kollat upp detta, servern vart inköpt sommaren 2018 och har bara VMware fick jag berättat, jag skrev iDRAC då den har en ingång bak märkt "IDRAC" och när jag knappar in servicetagen på dells hemsida under system configuration hittar jag; "385-BBKT : iDRAC9,Enterprise", antar att det betyder att det finns iDRAC enterprise?
Hårddiskarna är Intel SSD DC S4500 serien modell SSDSC2KB480G7R.
Gällande garanti så gick den ut 2023 juni, vad blir nya värdet efter mina angivna svar? Ser att en på blocket säljer en PowerEdge T320 för 6000kr men du tycker den är värd det dubbla?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WZY:

Tack för ditt svar Pitr!

Kollat upp detta, servern vart inköpt sommaren 2018 och har bara VMware fick jag berättat, jag skrev iDRAC då den har en ingång bak märkt "IDRAC" och när jag knappar in servicetagen på dells hemsida under system configuration hittar jag; "385-BBKT : iDRAC9,Enterprise", antar att det betyder att det finns iDRAC enterprise?
Hårddiskarna är Intel SSD DC S4500 serien modell SSDSC2KB480G7R.
Gällande garanti så gick den ut 2023 juni, vad blir nya värdet efter mina angivna svar? Ser att en på blocket säljer en PowerEdge T320 för 6000kr men du tycker den är värd det dubbla?

Tack på förhand!

Ja om man säger så här, att köpa iDRAC Enterprise brukar ligga på runt 2500:- den officiella vägen, och typ 200kr via Ebay, så den är lite svår att sätta värde på då det mest troligen är en hemlabbare som kommer visa intresse för servern. Och diskarna är väl värda sisådär några hundralappar som sagt. Att det inte är någon garanti på servern drar ner värdet något. Men säg 10K iaf tycker jag att du borde kunna få för den med rätta köparen som vet vad de får, möjligtvis att du får vara beredd på att det kommer prutas lite. Men värdet kommer ju iaf garanterat inte gå uppåt, så ju längre du väntar med att sälja den desto mindre får du för den.

Själv sitter jag på dubbla R720 som har några år på nacken, men då jag har ett bra rackskåp så håller jag mig till rackmonterat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD