Playstation 5 bantas ned ordentligt av moddare

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 bantas ned ordentligt av moddare

Playstation 5 Slim är inte tillräckligt mycket mindre än originalet, ansåg Not From Concentrate, och tog fram en ännu mindre modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snyyyyyyygg

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Owned

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt, hade gärna sett att min ps5:a såg ut så där.

Permalänk
Medlem

Bad jag tycker? Jag tycker att det DÄR är Ps5 slim. Det andra är ett tidigt aprilskämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Haha Sony har tabbat sig något så ofantligt här xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nu använder jag nästan aldrig min PS5 (startat den kanske max 5 gånger i år, har varken tid och spelar ändå hellre på främst dator). Men denna? Fan vilket ha-sug den faktiskt ger. Hade detta varit något som Sony lanserat hade jag nog seriöst övervägt att köpa en då det gav ett jäkla sug efter en.

Samtidigt är det väl bara att göra en Wii, ta fram dremeln och kapa bort onödig PCB och flytta komponenter från min lanserings PS5. Vad kan gå fel?

Men seriöst... ett av årets intressantaste projekt i mitt tycke.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Från luftrenare till hobby-NAS. Häftigt koncept, laddstationerna för kontrollerna var riktigt snyggt löst, borde vara industristandard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

NFC är sjukt duktiga alltså, dom överträffar sig själv varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Haha Sony har tabbat sig något så ofantligt här xD

Jag tror inte det är så enkelt? Ska vara tillverknings och kostnadseffektivt också. 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Helvete vilken chadd.

Permalänk
Medlem

Alltså den är väldigt snygg.

Dock så tycker jag ändå att Sony gör rätt som behåller samma formspråk på alla modeller under samma generation.
Så har dom alltid gjort, och det gör det fint att blicka tillbaka genom årgångarna.

PS5 är i mitt tycke inte någon vacker maskin, men när man sitter och lirar på sin PS9, och blickar tillbaka så kommer man minnas den.

Permalänk
Medlem

Den här generationen vinner XBOX solklart på design-sidan. Nya boxen är stilren, Sony's ser ut som en...ja, jag vet inte men påtok för stor och påtok för ful (äger en ps5:a, inte en xbox själv) Har sett ett gäng lösningar för att göra ps5:an betydligt mindre och betydligt snyggare. Den här modden ligger på top än så länge och jag hoppas Sony sneglar på "less is more" boxar i framtiden.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte det är så enkelt? Ska vara tillverknings och kostnadseffektivt också. 🤣

jämfört med chassit dom har idag? dom hade utan tvekan kunnat göra en mycket mindre låda som är billigare och mycket enklare att tillverka. Chassit dom har nu är juuh 99% design (och design är extremt dyrt)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

jämfört med chassit dom har idag? dom hade utan tvekan kunnat göra en mycket mindre låda som är billigare och mycket enklare att tillverka. Chassit dom har nu är juuh 99% design (och design är extremt dyrt)

Jojo men nu har redan pröjsat x antal miljoner för det. Den är i marknadsföring etc. Är ett ganska omfattande också och dyrt projekt att branda om.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den verkliga frågan är nog inte om man kan bygga mindre enheter, för det kan man i princip alltid. Frågan är hur mycket svinn man får när man bygger en miljon enheter. Ingen vill köpa en enhet som överhettar för att tillverkare jobbar med för små toleranser man sedan tummat lite på för att spara pengar. En mer kompakt lösning innebär antagligen att fler enheter man bygger kommer vara utanför spec, vilket gör produktionen dyrare redan innan man börjat titta på saker som materialkostnader och hur ventilationen i chassit fungerar långsiktigt i olika miljöer.

Jag skulle välja den lilla designen om jag hade ett val, men det skulle inte vara värt ett högre pris på konsolen i det här skedet.

Stavning
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Den här generationen vinner XBOX solklart på design-sidan. Nya boxen är stilren, Sony's ser ut som en...ja, jag vet inte men påtok för stor och påtok för ful (äger en ps5:a, inte en xbox själv) Har sett ett gäng lösningar för att göra ps5:an betydligt mindre och betydligt snyggare. Den här modden ligger på top än så länge och jag hoppas Sony sneglar på "less is more" boxar i framtiden.

Microsoft sa "fuck it", lägger vi tid på yttre design så kommer det ändå bli sågat så vi skiter i att designa utsidan, det är en svart box helt enkelt. Grejen är att en box kan vara förvånansvärt funktionell, inte minst när det kommer till att placera den i media bänken vid TVn. Sony försökte återigen sig på att designa Playstation´s utsida och som med all design som inte fyller en funktion så kommer smaken vara delad. För mig gör faktiskt playstation´s design den svårare att placera i mediabänken, men samtidigt tycker jag personligen att designen är snyggare men det är som sagt en ren smaksak (är svart eller vitt snyggast?).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

(är svart eller vitt snyggast?).

Vitt! Alla dagar i veckan! Svart funkar inte med mina valnötsmöbler heh...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo men nu har redan pröjsat x antal miljoner för det. Den är i marknadsföring etc. Är ett ganska omfattande också och dyrt projekt att branda om.

Med tanke på att dom gjort om chassit, sure kan förstå att man vill hålla samma design, men samtidigt hade dom utan problem kunnat göra det för mindre pris med ett otroligt mycket mindre chassi.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Alltså den är väldigt snygg.

Dock så tycker jag ändå att Sony gör rätt som behåller samma formspråk på alla modeller under samma generation.
Så har dom alltid gjort, och det gör det fint att blicka tillbaka genom årgångarna.

PS5 är i mitt tycke inte någon vacker maskin, men när man sitter och lirar på sin PS9, och blickar tillbaka så kommer man minnas den.

Något med formgivningen gör den snygg även om designen faller lite på den bättre modellen, med skivläsare, då det i mitt tycke ser ut som att skivläsarens existens varit en efterkonstruktion. Den utan ser symmetrisk och tilltalande ut, för mig då, men avskaden av skivläsare och fördelar den ger gör att den tappar lite rent användarmässigt.

Sen uppskattar jag att Sony också satsade på att göra PS5 väldigt tyst denna gång. Min PS4 lät en del, PS4 Pro överröstade dialoger i spel så har mest spelat på den med brusreducerande hörlurar. Men min PS5? Tyst! Men inte lika tyst som min gamla Xbox One X som verkligen var löjligt tyst. Till skillnad från min gamla 360 Elite när den läste skivor. Borde ingått en livsförbrukning öronproppar.

Men ser gärna att man anpassar dimensionerna lite. Kan tycka att både PS5 och Xbox Series X är lite mer svårplacerade denna generation. Men det är nog inget möbelbutikerna har något emot. Eller bygghandeln.

Skrivet av Neon:

Microsoft sa "fuck it", lägger vi tid på yttre design så kommer det ändå bli sågat så vi skiter i att designa utsidan, det är en svart box helt enkelt. Grejen är att en box kan vara förvånansvärt funktionell, inte minst när det kommer till att placera den i media bänken vid TVn. Sony försökte återigen sig på att designa Playstation´s utsida och som med all design som inte fyller en funktion så kommer smaken vara delad. För mig gör faktiskt playstation´s design den svårare att placera i mediabänken, men samtidigt tycker jag personligen att designen är snyggare men det är som sagt en ren smaksak (är svart eller vitt snyggast?).

Hade någon släppt skal anpassat till PS5 som följer designspråket för specialutgåvan av PS4 med Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain så hade jag köpt och installerat dessa på min.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

NFC är riktigt nice. Har deras PC chassi. Grymt bra kvalité!

Permalänk
Medlem

Läcker!

Betydligt snyggare än officiella PS5.
Vill man använda den som en digital edition utan optisk läsare så verkar den ju vara mycket smidigare än officiella PS5.

Men om man vill använda skivor, så ja visst går det om man kan ha skivläsaren externt.
Men den extra totala storleken och ha något liggande löst istället för i samma paket och så.
Känns som det mesta av den extra smidigheten med Tiny PS5 går förlorad om man använder skivor.
Fortfarande en snyggare design dock.

Permalänk
Medlem

De mätte aldrig ljudnivån, bara fokus på temperatur?

Jäkligt klumpigt det blev med den externa spelaren. Vore intressant att se vad de kan åstadkomma med "slim", den är ju mer tänkt för "extern" spelare.

Skrivet av norrby89:

Haha Sony har tabbat sig något så ofantligt här xD

Ja för enda aspekten Sony har att ta hänsyn till är ju lådans storlek... Ärligt talat, efter några 100 miljoner Playstation så har de nog rätt bra koll på vilka avvägningar man måste göra då man masstillverkar konsoler.

Permalänk
Medlem

Imponerande projekt, men jag är inte förtjust i extern optisk läsare. Hade föredragit om den inkorporerats i huvudkonsollen, även om det inneburit en liten volymökning.

Permalänk
Medlem

Känner att den här modden är mer imponerande

https://youtu.be/he6xyl_MHXY?si=tUHXQY4f3OVgSOfh

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Gillar designen, kolfiber plattan på fronten kunde man dock varit utan, det är ganska uttjatat material att skylta med.

Skulle mycket hellre se en intern spelare, förstår inte varför man skulle vilja ha ytterligare en pryl att stuva runt med i hyllan? Man kan absolut diskutera om en spelare är nödvändig men för min del anser jag att den digitala lösningen på spel må vara smidigare men den finns där för att huvudsakligen tjäna pengar. Våra spel får 0 andrahandsvärde och den beg marknaden stryps vilket tvingar fler att köpa nytt. Jag vet att vi är i en övergång och att fysisk media kommer vara borta om 5-10 år även i konsoler men det är utan tvekan en ekonomisk förlust för konsumenten. Vi har ofta köpt\sålt\bytt begagnade spel och på ett vis har det varit en go känsla men det har kanske enbart handlat om nostalgi. Jag köper annars att rent miljömässigt kan det tyckas ganska vidrigt.

Om digitala spel bara kunde gå att sälja vidare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket emot utseendet på PS5, men den är de där sista 2-3 centimetrarna för stor i måtten för att kunna placeras smidigt. Så även om det inte skiljer så mycket med PS5 Slim så kanske det blir en märkbar skillnad ändå.

Skrivet av anders190:

Sen uppskattar jag att Sony också satsade på att göra PS5 väldigt tyst denna gång. Min PS4 lät en del, PS4 Pro överröstade dialoger i spel så har mest spelat på den med brusreducerande hörlurar. Men min PS5? Tyst!

Jag hade tyvärr inte lika mycket tur i enhets-lotteriet, min PS5 låter som den ska flyga iväg när den läser en skiva. Min PS4 var rätt tyst däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Känner att den här modden är mer imponerande

https://youtu.be/he6xyl_MHXY?si=tUHXQY4f3OVgSOfh

DIY Perks mod ser ut som en leksak i jämförelse, kommer ihåg när han släppte den videon och man tyckte hälften av det han gjorde va ghetto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Microsoft sa "fuck it", lägger vi tid på yttre design så kommer det ändå bli sågat så vi skiter i att designa utsidan, det är en svart box helt enkelt. Grejen är att en box kan vara förvånansvärt funktionell, inte minst när det kommer till att placera den i media bänken vid TVn. Sony försökte återigen sig på att designa Playstation´s utsida och som med all design som inte fyller en funktion så kommer smaken vara delad. För mig gör faktiskt playstation´s design den svårare att placera i mediabänken, men samtidigt tycker jag personligen att designen är snyggare men det är som sagt en ren smaksak (är svart eller vitt snyggast?).

Jo, men så säljer den ju knappt längre heller. 50% ner årligen. Jelt galet tapp.

Knappadt hela förklaringen, men kanske delvis ändå ett utslag av att "ingen minns en fegis", som det heter. Så man undrar ju om detta inte blir deras sämsta generation sen den första trots all hype. Märkligt att de inte börjat prisdumpa trots detta. Både design och namn var nog en rejäl tabbe.

Inte för att jag hade skaffat boxen i vilket fall. Men i min bänk är den definitivt inte funktionellt kompatibel. Det är precis så en CD på höjden inte passar. PS5 gör det med inte särkilt mycket marginal, men den ser väl inpressad ut jämte PS3 får sägas. ;D

Skrivet av ipac:

De mätte aldrig ljudnivån, bara fokus på temperatur?

Jäkligt klumpigt det blev med den externa spelaren. Vore intressant att se vad de kan åstadkomma med "slim", den är ju mer tänkt för "extern" spelare.

Ja för enda aspekten Sony har att ta hänsyn till är ju lådans storlek... Ärligt talat, efter några 100 miljoner Playstation så har de nog rätt bra koll på vilka avvägningar man måste göra då man masstillverkar konsoler.

Långtidstest hade varit det mest intressanta. Antar att de två plåtarna åtminstone pressar ihop kortet från att flexa liksom originalet. Vilket är orsaken till alla skruvarna alla teardownsare gnäller över.

Bygget liksom de flesta liknande är ju hursomhelst bara för klicks, så vare sig att få in allt eller egentlig praktisk funktion är av särskilt mycket intresse.

Inväntar den första PS5 ingjuten i epoxy och svarvad. Poxystation!

Skrivet av LeVvE:

DIY Perks mod ser ut som en leksak i jämförelse, kommer ihåg när han släppte den videon och man tyckte hälften av det han gjorde va ghetto.

Mjo. Med koppar inblandat så blir det la bara ghetto i den mån man snor materialet från ett tak först.

Men hantverk snarare än bygge kanske man kan säga det blir när man börjar modden utan en fullt genomförd design?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så fort frugans video är klar, då kapar jag teven och tittar på det här.

Ska bli intressant att höra vad det kostat.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.