Windows 11 får enklare metod att installera om systemet

Permalänk
Medlem

DISM och SFC fixar det mest som bootar. Kanske är detta huvudsakligen en ompacketering av dessa.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att om man har en snabb nvme/ssd SATA disk 💾 - där du såklart inte har din övriga data och viktiga filer - med bara OS:et på så tar det inte så lång tid att installera. För att få en fräsch installation.

Man kan skölja ur diskhon på 20 sek genom att göra rent med disktrasan eller så tar man en rengöringsvamp och tvättar rent diskhon på djupet med diskmedel. Typ så.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radovic:

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att om man har en snabb nvme/ssd SATA disk 💾 - där du såklart inte har din övriga data och viktiga filer - med bara OS:et på så tar det inte så lång tid att installera. För att få en fräsch installation.

Man kan skölja ur diskhon på 20 sek genom att göra rent med disktrasan eller så tar man en rengöringsvamp och tvättar rent diskhon på djupet med diskmedel. Typ så.

Idag har Windows koll på vilka filer som är orginal, förändrade och vilka som är dina. Så ja du är gammaldags, behövs inga disktrasor eller svampar längre. Gör en återställning bara och välj hur mycket du vill behålla.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Kommer nog förenkla mycket för mer ovana datoranvändare vilket ändå bör ses som ett stort plus.

Själva ominstallationen av Windows är det som tar det minsta tid i mitt tycke, att få in all mjukvara och all autensiering och allt vad det är, det är där det mesta av tiden och slitet hamnar. Om man klarar att behålla systemet valid sett till autensiering och liknande så finns det en stor tidsbesparing här, de gånger man nu behöver återställa datorn.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Idag har Windows koll på vilka filer som är orginal, förändrade och vilka som är dina. Så ja du är gammaldags, behövs inga disktrasor eller svampar längre. Gör en återställning bara och välj hur mycket du vill behålla.

Ska testa vid tillfälle. Just nu har jag win 10.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Med ett ostabilt os som bara är till för att testa olika funktioner osv, så kan det väl behövas en snabbknapp för att installera om skiten helatiden

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Största problemet för Windows 10 och 11 har för mig varit att bootningen av något skäl havererat. Ibland för att jag dual- eller trippelbootat kanske. Ibland för att jag återställer från en backup, men då till en annan enhet. Eller ibland bara pga ingenting.

Jag är alltså en strulig användare. Som dessutom kör på "för gammal" hårdvara.

Windows 10 kunde jag ofta få igång genom att boota Macrium reflects DVD-skiva, och ta "fix common boot problems", men det verkar krångligare med Windows 11. Har ett par gånger därför fått installera Windows 11 från scratch. Det har inte gått att boota från installationsmedia och fixa, inte heller har det gått att helt sonika installera över EFI-partitionen med en backup eller att installera över Windows på samma partition (och behålla allt, installerade program osv).

Alla sätt som underlättar fix av strulande Windows 11-installationer är alltså av godo.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Med ett ostabilt os som bara är till för att testa olika funktioner osv, så kan det väl behövas en snabbknapp för att installera om skiten helatiden

För mig har både W10 och W11 varit väldigt stabila. Kör med beta version av W11 på en dator från 2012 och den bara rullar på utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Trevligt om det fungerar smidigt. Dock, som andra också skrivit, så är konflikter mellan program och/eller trasiga poster i registret vanliga fel som jag inte ser hur detta skulle lösa.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.