PCIe 3.0 vs 4.0 Hos moderkort som kan hantera 3.0

Permalänk

PCIe 3.0 vs 4.0 Hos moderkort som kan hantera 3.0

Jag tänkte uppgradera mitt utrymme på min Lenovo 5 Legion laptop, som har plats för två ssd:

M.2 2242 SSD PCIe® NVMe®, PCIe 3.0 x4 - -
M.2 2280 SSD PCIe NVMe, PCIe 3.0 x4 - -

För närvarande har jag 1TB i 2280 sloten men vill uppgradera till 2tb. Jag ser att inet har 3.0 Seagate BarraCuda Q5 SSD 2TB för ca 1300, och 4.0 WD Black SN770 2TB Gen 4 för 1200kr.

Då 4.0 är en hundring billigare, finns det någon anledning till att inte köpa den även om mitt moderkort inte kommer upp i maxhastigheten för kortet?

Det verkar vara dåligt med 2242 kort på marknaden, kan man använda 2230 med förlängningsadapter istället? Finns det några nackdelar med det?

Permalänk

Ingen större poäng att betala mer för en äldre modell.

Men kolla kan va mer som skiljer dem åt t. Ex cache vilket kan va en avgörande faktor om disken ska användas för mycket läsande och skrivande av extremt stora filer eller extremt stora mängder filer samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nacdelen är väl som jag ser det att du inte kommer upp i samma hastighet (fast snabbt ändå).

Köp den 4.0:an för den kan du då använda till andra 4.0 standarder.

Förlängningen är ju till för att användas. Tvivlar på att du kommer märka nån "loose latency" med att förlänga, jag menar att någon millisekund kommer du att förlora men frågan är om du kommer att märka detta på en bärbar i praktisk användning...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Medlem

Jaja 😂 var modellen äldre? Jag trodde att TS köpte den allra nyaste modellen...f@n vad dum jag känner mig...😛😳

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Medlem

PCIe är kompatibelt, du kommer att köra på minsta gemensamma hastighet. Den snabbare kontrollkretsen i SN770 kan dock kanske mata data från minneskretsarna till 3.0-bussen snabbare/effektivare än Seagaten. Eventuella begränsningar kommer bara att visa sig vid förflyttning av riktigt stora filer. Dessutom sägs det att SN770 är TLC, vilket kan vara att föredra före Seagate QLC.

PS. Den här tråden nämner att båda har plats för 2280, men det kan ju skilja på olika modeller i serien. (Den billigaste modellen verkar bara ha en plats.) Har du kikat in i maskinen?
https://www.reddit.com/r/LenovoLegion/comments/zojz97/m2_2242...

Permalänk
Skrivet av mc68000:

PCIe är kompatibelt, du kommer att köra på minsta gemensamma hastighet. Den snabbare kontrollkretsen i SN770 kan dock kanske mata data från minneskretsarna till 3.0-bussen snabbare/effektivare än Seagaten. Eventuella begränsningar kommer bara att visa sig vid förflyttning av riktigt stora filer. Dessutom sägs det att SN770 är TLC, vilket kan vara att föredra före Seagate QLC.

PS. Den här tråden nämner att båda har plats för 2280, men det kan ju skilja på olika modeller i serien. (Den billigaste modellen verkar bara ha en plats.) Har du kikat in i maskinen?
https://www.reddit.com/r/LenovoLegion/comments/zojz97/m2_2242...

Jag har kollat på den här länken som har samma versionsnummer som min laptop. Det borde stämma right?
Jag har inte kollat i maskinen.

https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Legion/Lenovo_Legion...