Permalänk

4 eller 3 pin connection?

Tänkte installera nya chassi fläktar på datorn som köptes prebuilt och öppnade upp den för att se vilka möjligheter som fanns för att koppla in fler. Två fläktar kom med datorn och sitter både i en kontakt som den till höger på bilden som är 4 pin connectors och i övrigt finns 3 stycken uttag, som ser ut som den till vänster på bilden, med 3 pins som sitter först 1, sedan ett tomt "slot" och sedan 2 till. Är de 3 eller 4 pin connectors då? De bilder på 3 pin connectors (som går från fläktarna) jag hittar online har 3 hål för connector pins

Permalänk

Det är rpm pinnen som saknas tror jag.

Antar att det är en förgreningskabel för att kunna koppla flera fläktar på samma kontakt i moderkortet.

Då tar den bara rpm från en av fläktarna och kör resten i blindo med samma styrning som fläkten på den fullkopplade kontakten

De är alla 4 pin men grenkontakterna saknar pinnen för rpm rapportering och har bara 12v, gnd och pwm pinnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det ser ut som en pmw splitter. Då är det bara en fläkt som den mäter rpm på så det fattas ett stift på de andra kontakter.

Permalänk
Medlem

Det du har tagit bild på är en splitter som delas upp till 2 fläktar och båda är 4-pins kontakter men rpm-signal skickas bara mellan en av fläktarna som du splittar kontakten på. Därav saknar den ena rpm-pinnen.

Rpm, inte pwm
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det du har tagit bild på är en splitter som delas upp till 2 fläktar och båda är 4-pins kontakter men pwm signal skickas bara mellan en av fläktarna som du splittar kontakten på. Därav saknar den ena pwm-pinnen.

Pwm pinnen är där. Det är rpm pinnen som inte är med.

Pwm är den ensamma pinnen.

Så alla fläktarna styrs med samma pwm signal men bara en av dem rapporterar hur fort den snurrar.

Är standard att göra så iom att varje fläktkontakt på moderkortet bara kan skicka en pwm signal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pwm pinnen är där. Det är rpm pinnen som inte är med.

Pwm är den ensamma pinnen.

Så alla fläktarna styrs med samma pwm signal men bara en av dem rapporterar hur fort den snurrar.

Är standard att göra så iom att varje fläktkontakt på moderkortet bara kan skicka en pwm signal.

Sant. Skrev först, tänkte sen 😅 pwm är den yttersta pinnen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Sant. Skrev först, tänkte sen 😅 pwm är den yttersta pinnen.

Så det går alltså att koppla in en 4 pin connector utan att den kör på max konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilhelm W:

Så det går alltså att koppla in en 4 pin connector utan att den kör på max konstant?

Ja, även 3-pin fläktar går att styra men de styrs genom att ändra spänningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja, även 3-pin fläktar går att styra men de styrs genom att ändra spänningen.

Som om jag förstått allt så regleras hastigheten automatiskt utefter hur snabbt de andra fläktarna går medans en vanlig 3 pin connector måste styras manuellt? Jag behöver iallafall inte själv styra hastigheten om jag kopplar in fler fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilhelm W:

Som om jag förstått allt så regleras hastigheten automatiskt utefter hur snabbt de andra fläktarna går medans en vanlig 3 pin connector måste styras manuellt? Jag behöver iallafall inte själv styra hastigheten om jag kopplar in fler fläktar?

Skillnaden mellan 3-pin och 4-pin är hur de kan regleras, men båda går att reglera.

Pwm-styrd (4-pin) är dock att föredra.

Kopplar du in 2st 4-pin fläktar i den splittern du tog bild på så kommer båda fläkarna att snurra lika snabbt (+- några rpm pga skillnader vid tillverkning).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Skillnaden mellan 3-pin och 4-pin är hur de kan regleras, men båda går att reglera.

Pwm-styrd (4-pin) är dock att föredra.

Kopplar du in 2st 4-pin fläktar i den splittern du tog bild på så kommer båda fläkarna att snurra lika snabbt (+- några rpm pga skillnader vid tillverkning).

Eller om de har olika max varvtal.

Så kommer fläktarna snurra pwm % av max hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller om de har olika max varvtal.

Så kommer fläktarna snurra pwm % av max hastighet.

Ja, jag menade då två identiska fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja, jag menade då två identiska fläktar.

Bra att veta, tack för all hjälp