Byta ut två Sata ssd mot en m2 ssd

Permalänk
Medlem

Byta ut två Sata ssd mot en m2 ssd

Tja! Har precis bytt chassi till Asus Prime Ap201 och för att underlätta kabelhantering så skulle jag vilja byta ut/minska ner mina sata ssd:er. Har en på 128GB för OS och en på 500GB för spel och program (som räcker till i nuläget). Har en plats för M.2 disk på moderkortet (pcie4) som jag tänkte utnyttja men frågan är hur jag ska göra. Köpa en M.2:a på 1TB och köra allt på samma. Eller behålla 128GB Sata för OS och M.2an som speldisk. Man vill väll egentligen ha OS på snabbaste disken om jag förstått rätt men samtidigt så spelar jag enbart någon timme eller två per kväll och flyttar och öppnar aldrig stora filer så hastigheter har väll ingsen större betydelse som det är nu iaf. Inser att det blev ett väldigt långt inlägg men hoppas ni förstår. Hur hade ni gjort?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Skrivet av f0rslind:

Tja! Har precis bytt chassi till Asus Prime Ap201 och för att underlätta kabelhantering så skulle jag vilja byta ut/minska ner mina sata ssd:er. Har en på 128GB för OS och en på 500GB för spel och program (som räcker till i nuläget). Har en plats för M.2 disk på moderkortet (pcie4) som jag tänkte utnyttja men frågan är hur jag ska göra. Köpa en M.2:a på 1TB och köra allt på samma. Eller behålla 128GB Sata för OS och M.2an som speldisk. Man vill väll egentligen ha OS på snabbaste disken om jag förstått rätt men samtidigt så spelar jag enbart någon timme eller två per kväll och flyttar och öppnar aldrig stora filer så hastigheter har väll ingsen större betydelse som det är nu iaf. Inser att det blev ett väldigt långt inlägg men hoppas ni förstår. Hur hade ni gjort?

är nog shitta kvitta egentligen du kan partitionera en disk till flera bitar utan några nackdelar om du vill dela upp det lite. (se det typ som mappar fast de dyker upp som flera hårddiskar även att de ligger på samma lagring)

typ os 200Gb partition (plus dess återställning/boot partion på några hundra mega) å sen en stor partion på resen av utrymmet för allt du inte vill ha på os delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är nog shitta kvitta egentligen du kan partitionera en disk till flera bitar utan några nackdelar om du vill dela upp det lite. (se det typ som mappar fast de dyker upp som flera hårddiskar även att de ligger på samma lagring)

typ os 200Gb partition (plus dess återställning/boot partion på några hundra mega) å sen en stor partion på resen av utrymmet för allt du inte vill ha på os delen.

Ja det var väll något sånt jag tänkt mig. Men det blir inte problem om man skulle behöva installera om OS av någon anledning? Eller omformaterar man bara den partionen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Skrivet av f0rslind:

Ja det var väll något sånt jag tänkt mig. Men det blir inte problem om man skulle behöva installera om OS av någon anledning? Eller omformaterar man bara den partionen?

skulle du mot förmodan behöva installera om räcker det med att du väljer OS biten som destination under installationen och bara formaterar den.

kört så i 30 år utan problem och behållt alla filer på de andra partitionerna både på mekaniskt oh ssd (även om jag inte installerat om sen 2014-15 nånting när jag installerade win 10 tech preview releasen.)

sällan man behöver installera om längre sen man övergav XP så har jag knappt kört ominstallation pga problem (inklusive Vista) utan bara kört ominstallation vartefter jag uppdaterat till helt nytt os eller bytt hårdvara och knappt det äns behövs längre vid hårdvarubyte äns utan är mer isf för att rensa ut gammalt böhs som ligger å skräpar isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Alternativet är ju att köpa ny m.2 disk för OS och behålla den gamla SSD'n till spel.
Fördelen med m.2 kommer mer till pass som systemdisk, vinsterna i spel är betydligt mindre eftersom du endast kommer märka skillnaderna vid uppstart och när nya kartor laddas och då inte mer än någon enstaka sekund på sin höjd.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Alternativet är ju att köpa ny m.2 disk för OS och behålla den gamla SSD'n till spel.
Fördelen med m.2 kommer mer till pass som systemdisk, vinsterna i spel är betydligt mindre eftersom du endast kommer märka skillnaderna vid uppstart och när nya kartor laddas och då inte mer än någon enstaka sekund på sin höjd.

skillnaden mellan SSD typ till en annan är relativt negligerbar både som os disk och speldisk skulle jag säga nån sekund hit eller dit på typ boottid/laddskärmar på sin höjd.

personligen skulle jag säga m.2 disken som speldisk isf om han överväger behålla sata disken då det är mer troligt att sata disken bromsar vid nedladdningen av spelet från t.ex. steam än m.2 disken.

även om du kommer behöva rätt saftiga nedladdningshastigheter för att äns överupmpla en sata SSD (~500Mbyte/s)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan SSD typ till en annan är relativt negligerbar både som os disk och speldisk skulle jag säga nån sekund hit eller dit på typ boottid/laddskärmar på sin höjd.

personligen skulle jag säga m.2 disken som speldisk isf om han överväger behålla sata disken då det är mer troligt att sata disken bromsar vid nedladdningen av spelet från t.ex. steam än m.2 disken.

även om du kommer behöva rätt saftiga nedladdningshastigheter för att äns överupmpla en sata SSD (~500Mbyte/s)

Håller med om att skillnaderna inte är stora, men jag tycker man har mer nytta av m.2 som systemdisk eftersom allt övrigt man gör (förutom spelar) körs från systemdisken.
Att nerladdningar skulle begränsas av en vanlig SSD ser jag som högst osannolikt, skulle väl kräva att man maxar en > 4 Gbps uppkoppling.
Sen när väl spelet är igång märker man ingen skillnad alls, så om man har en m.2 och skall välja mellan att ha den som systemdisk eller speldisk då blir valet systemdisk för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja har tänk så också men då känns det onödigt att köpa typ 1TB M.2 för att bara ha OS på mer eller mindre och snålt att slösa enda platsen på moderkortet med säg en 250GB om du förstår. Sata diskarna kan jag flytta till ett annat bygge så de kommer till användning ändå.

Ja hastigheterna känns som det kvittar lite med mitt användande av dator. Är lite inne på denna faktiskt då det är bra pris just nu https://www.inet.se/produkt/4302267/seagate-barracuda-q5-ssd-.... Är medveten om att det är PCIe 3 på den men det känns som det kvittar eller är det dumsnålt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av f0rslind:

Ja har tänk så också men då känns det onödigt att köpa typ 1TB M.2 för att bara ha OS på mer eller mindre och snålt att slösa enda platsen på moderkortet med säg en 250GB om du förstår. Sata diskarna kan jag flytta till ett annat bygge så de kommer till användning ändå.

Ja hastigheterna känns som det kvittar lite med mitt användande av dator. Är lite inne på denna faktiskt då det är bra pris just nu https://www.inet.se/produkt/4302267/seagate-barracuda-q5-ssd-.... Är medveten om att det är PCIe 3 på den men det känns som det kvittar eller är det dumsnålt?

Saknar Dram cache men samma där mest skillnad vid transport av filer så kan slöa ner om du försöker flytta en stor mängd filer samtidigt eller nån extremt stor fil.

QLC minnen så lite sämre TBW värden men annars är den nog ok och priset är ju väldigt ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Jo men samtidigt väljer man ju en m.2 för prestandan och formfaktorn och själv hade jag velat använda den där den ger mig mest, ser ju hellre att min dator startar lite snabbare än att spelet gör det och gör du annat på datorn så jobbar det mot systemdisken också.
Sen skall man inte glömma att en 1TB disk ofta är snabbare än en 250GB disk, även om det är samma märke, större minnesmoduler har oftast bättre prestanda.

Disken du länkar är ju snabbare än din vanliga SSD, men skall du köpa för framtida uppgraderingar hade jag valt minst Gen4 om inte Gen5.

Men som jag skrev ovan så är det ett val man får göra om man endast har plats för en m.2 och valet är ens egna prioriteringar och för egen del är det systemdisken i så fall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köper bådas resonemang och tackar för input! Känns väll som att jag kan köpa en 1TB hur jag än väljer att göra, mindre känns dumsnålt och att jag bör satsa på Gen 4 då det inte skiljer nämnvärt i pris där heller mot Gen 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Köper bådas resonemang och tackar för input! Känns väll som att jag kan köpa en 1TB hur jag än väljer att göra, mindre känns dumsnålt och att jag bör satsa på Gen 4 då det inte skiljer nämnvärt i pris där heller mot Gen 3

Låter som ett sunt resonemang, 1TB Gen4 så har du mer glädje av den framöver också, vad du sedan använder den till nu till en början är helt upp till dig och dina prioriteringar.