Vad är skillnaden mellan program och app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utan att ha läst artikeln själv, skulle jag baserat på den beskrivning du gett säga att personen som skrev den inte har en susning vad de pratar om i detta sammanhang.

Återigen: Ett program är vilken som helst uppsättning instruktioner för en dator att utföra en viss uppgift. Dessa instruktioner existerar "hela vägen ner": Allt som berättar för datorn vad den ska göra är ett program, oavsett om det klassas som en applikation eller inte.

Applikation är en artificiell underkategori av program: Någon har för länge sen sagt att "om ett program har dessa särdrag kallar vi det för en applikation". Om du tänker dig att du försöker svara på frågan "vad kan man ha en dator till" från någon som inte har en aning om vad datorer är bra för, så är de exempel du ger i ditt svar högst sannolikt saker du gör i applikationer. Exempel på detta är program du arbetar i för att hantera mail, redigera textdokument eller läsa webbsidor. Generellt sett behöver du inte vara "bra på datorer" för att använda en applikation: Den gömmer de tekniska aspekterna av vad som händer under huven så du kan fokusera på att sortera dina bilder eller skriva in mormors recept.

Ett operativsystem är inte en applikation, men vissa av verktygen operativsystemet tillhandahåller bör räknas som applikationer. Eftersom definitionen av applikation är påhittad snarare än naturlig, finns det program vars kategorisering är mer filosofisk än teknisk: Utforskaren i Windows är ett program, men är den ett systemverktyg eller en applikation, exempelvis?

Bra, tack för ett utförligt svar. Vi kanske börjar närma oss pudelns kärna...
Jag tolkar ditt svar som att Datormagazin inte har en susning eftersom dom menar att ett antal program nu finns som appar? Betyder det att programmen har begränsad användning där man inte kan ställa in någonting - utan de bara fungerar?
Jag har skrivit till dem (Datormagazin) och hoppas på en förklaring.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Bra, tack för ett utförligt svar. Vi kanske börjar närma oss pudelns kärna...
Jag tolkar ditt svar som att Datormagazin inte har en susning eftersom dom menar att ett antal program nu finns som appar? Betyder det att programmen har begränsad användning där man inte kan ställa in någonting - utan de bara fungerar?
Jag har skrivit till dem (Datormagazin) och hoppas på en förklaring.

/ B

Se mitt tidigare svar i tråden. Det lär vara ungefär det de menar med det hela. Jag tror de flesta håller med om ungefär en sådan definition, även om Det Otroliga Åbäket inte håller med om det och har sagt det 10 gånger i tråden.

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Bra, tack för ett utförligt svar. Vi kanske börjar närma oss pudelns kärna...
Jag tolkar ditt svar som att Datormagazin inte har en susning eftersom dom menar att ett antal program nu finns som appar? Betyder det att programmen har begränsad användning där man inte kan ställa in någonting - utan de bara fungerar?
Jag har skrivit till dem (Datormagazin) och hoppas på en förklaring.

/ B

Eftersom de använder ordet på ett sätt som inte följer gängse konventioner är det svårt att veta vad de menar. Möjligen menar de att fler och fler appar idag egentligen är webbappar baserade på Electronramverket: Steam, mycket av moderna MS Office, Slack och en massa annat är idag Electron-appar, som har fördelen att de är lätta(re) att portera mellan plattformar än appar som är skrivna med plattformsspecifika ramverk. Det som krävs är i praktiken bara att plattformen är kompatibel med webbläsaren Chrome, eftersom det är vad de är: javascript som körs i ett inbäddat Chromefönster.

Fördelen för användare är att apparna över huvud taget finns även på plattformar som annars kanske inte hade fått dem - macOS eller Linux, exempelvis. Nackdelen är att programmen nästan aldrig blir eleganta och optimerade eller uppför sig på ett sätt som stämmer med plattformens övriga interaktionsmodell.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Se mitt tidigare svar i tråden. Det lär vara ungefär det de menar med det hela. Jag tror de flesta håller med om ungefär en sådan definition, även om Det Otroliga Åbäket inte håller med om det och har sagt det 10 gånger i tråden.

Det är bara för att jag har rätt. 😆