Byta från Shelly till Plejd

Permalänk
Medlem

Byta från Shelly till Plejd

Hej,

Jag kommer göra ett kontroversiellt byte från öppna Shelly till stängda Plejd.
Anledningen till detta är att jag har haft en del strul med mina Shelly Dimmers, med flimmer/blinkande lampor (vilket endast slutar om jag kör med firmware v1.11.8 som är en gammal FW nu) samt att lampan inte alltid tänds när man trycker på knappen så man måste trycka igen (frugan hatar verkligen detta). Jag stör mig också den lilla fördröjningen dimmern har innan lampan tänds (då den väntar på ett eventuellt dubbelklick) och vill även avlasta mitt wifi lite.

Jag hjälpte en vän med att installera Plejd hemma hos honom och jag blev imponerad av hur enkelt och bra det var. Appen är ju helt fantastisk och det är enkelt att göra saker som trådlös trappkoppling, vilket är betydligt krångligare med Shelly och DDD-kommandon. Även scenarion är enklare att sätta upp med Plejd. Knapptryckningar och push-to-dim känns mer exakt och responsitvt med Plejd.

Jag har redan installerat två stycken, en DIM-01 och en REL-02, hemma och de ploppade upp i Home Assistant direkt, via denna intergrationen: https://github.com/thomasloven/hass-plejd och de går att styra utan problem. Jag lade också in en WPH-01 (trådlös knapp) som skickar events till HA som funkar bra.
Det som inte verkar funka i Home Assistant är att fånga upp knapptryckningarna från dimmern eller reläet för att trigga automationer från knapparna. Dock så dyker alla scenarion från Plejd-appen upp, så min workaround kommer vara att använda en utgång på en REL-02 eller DIM-02 där jag inte kommer koppla in någon lampa och använda den som en dummy-lampa som mina olika scenarion kommer att "släcka". Då kan jag göra ett scenario för varje enkelklick och dubbelklick och sedan använda dessa i HA som triggers.

Jag är inte speciellt orolig för att Plejd ska förstöra integrationen till Home Assistant med någon uppdatering. Folk har använt Plejd i flera år i HA och det har ju alltid funkat bra enligt vad jag kan läsa mig till (inte alltid problemfritt för alla dock). Dessutom har Plejd en officiell Homekit-integration som går att använda i HA i värsta fall.

Jag kommer dock inte lämna Shelly helt. Deras pluggar med enerimätning kommer jag fortsätta med

Är jag galen?
Är ni nöjda med Plejd?
Hur är era erfarenheter av Plejd tillsammans med Home Assistant?

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Officiell jultomte

Har du någon fråga? Eller ville du bara dela med dig av erfarenheten?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har du någon fråga? Eller ville du bara dela med dig av erfarenheten?

Sorry, det var lite otydligt vart jag ville komma.
Ville prata av mig lite och dela erfarenheter

Uppdaterade mitt ordinarie inlägg lite...

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av durrav:

Sorry, det var lite otydligt vart jag ville komma.
Ville prata av mig lite och dela erfarenheter

Uppdaterade mitt ordinarie inlägg lite...

Ah nuså!

Jag har precis varit i valet mellan vad jag ska välja när vi ska installera puckar i huset. Var lite sugen på Plejd för enkelheten men tillslut landade det på Zigbee då jag kände mig osäker på ett sånt slutet system som Plejd är (Om man börjar ta betalt för molntjänst, konkar om 15 år eller liknande).

Har hittils puckar och magnetsensorer på dörrar etc. och det är blixtsnabb respons. Väldigt nöjd hittils.
Med det sagt så är det nog inget fel på Plejd i sig, känner många som använder det och förstår varför det är så stort som det är.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär min erfarenhet också, gäller det just dimrar är plejd svårslagna. kostar dessutom inte mycket mer än en vanlig dimmer.

Kör också en kombination av plejd och shelly mestadels.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Intressant att du tar upp just Shelly, jag har ett rum som jag vill installera dimmers i, men har undvikit att slå tag i saken just för att Shelly bara har en dimmer från deras Gen 1 produktserie. Jag använder Shelly till allt annat jag har och är supernöjd, men man ska definitivt hålla sig till Gen 2 och uppåt så långt det bara är möjligt, mycket stabilare och robustare produkter, ofta med ESP32 i grunden istället för ESP8266 som är äldre.

Jag kommer dock att vänta och hoppas på att Shelly släpper en Dimmer 2 istället för att gå på Plejd, vägrar stängda ekosystem i mitt hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Intressant att du tar upp just Shelly, jag har ett rum som jag vill installera dimmers i, men har undvikit att slå tag i saken just för att Shelly bara har en dimmer från deras Gen 1 produktserie. Jag använder Shelly till allt annat jag har och är supernöjd, men man ska definitivt hålla sig till Gen 2 och uppåt så långt det bara är möjligt, mycket stabilare och robustare produkter, ofta med ESP32 i grunden istället för ESP8266 som är äldre.

Jag kommer dock att vänta och hoppas på att Shelly släpper en Dimmer 2 istället för att gå på Plejd, vägrar stängda ekosystem i mitt hem

Ja, det är synd att de inte kommit med en Gen 2 för dimmern än. Hoppas den blir bättre än föregångaren.
Jag var också emot stängda system innan, men bryr mig inte så mycket längre så änge det går att integrera via tredjepartssystem. Kör man tex Home Assistant så spelar det mindre roll. Har inget intresse av att integrera Hue eller annat in i Plejd-appen ändå

jag väljer hellre ett system som gör uppgiften den ska på bästa vis. Jag tycker Plejd dimmar bättre än Shelly och därför väljer jag Plejd

Jag har 7st Plejd-dimmers nu och de fungerar perfekt. Bättre kvalitet än Shelly och lirar hur bra som helst med HA. Funkar också pefekt med dubbelklick på knapparna för att aktivera andra saker, som att starta dammsugarna och aktiivera larmet när man lämner hemmet.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk

Har du inte funderat över Zigbee dimmers då istället för att låsa in dig? Du verkar ju redan ha Zigbee grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockBuilder:

Har du inte funderat över Zigbee dimmers då istället för att låsa in dig? Du verkar ju redan ha Zigbee grejer.

Har kollat, men hittar inga med två knappingångar till enkanalsdimmer. Jag är inte inlåst med Plejd eftersom jag kör det i Home Assistant. jag har inte tappat någon funktion alls från bytet från Shelly till Plejd.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag var också emot stängda system innan, men bryr mig inte så mycket längre så änge det går att integrera via tredjepartssystem. Kör man tex Home Assistant så spelar det mindre roll. Har inget intresse av att integrera Hue eller annat in i Plejd-appen ändå

Det där resonemanget håller tyvärr bara så länge företaget i fråga fortfarande finns och har sina servrar igång. Om Plejd lägger ner så har man bara brevvikter kvar i huset, medan Shelly kommer att fungera tills hårdvaran potentiellt ger upp.

Men man har i vanlig ordning sina egna avvägningar i hur man går tillväga, jag kör som sagt inte stängda system på grund av ovanstående, totalvägrar enheter som måste ansluta mot cloudtjänster också, vet inte hur det var med Plejd, har för mig att dom gick att confa med bluetooth, men minns kanske inte helt rätt. Jag har ett undantag hemma och det är dammsugaren från Roborock som tyvärr än så länge inte gått att "roota" med Valetudo, om dom kommer på en metod för att göra det så kommer jag fixa det omgående.

Men ja oavsett så hoppas vi på en ny dimmer från Shelly i Gen 3-serien, det skulle bli ett givet köp av en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det där resonemanget håller tyvärr bara så länge företaget i fråga fortfarande finns och har sina servrar igång. Om Plejd lägger ner så har man bara brevvikter kvar i huset, medan Shelly kommer att fungera tills hårdvaran potentiellt ger upp.

Men man har i vanlig ordning sina egna avvägningar i hur man går tillväga, jag kör som sagt inte stängda system på grund av ovanstående, totalvägrar enheter som måste ansluta mot cloudtjänster också, vet inte hur det var med Plejd, har för mig att dom gick att confa med bluetooth, men minns kanske inte helt rätt. Jag har ett undantag hemma och det är dammsugaren från Roborock som tyvärr än så länge inte gått att "roota" med Valetudo, om dom kommer på en metod för att göra det så kommer jag fixa det omgående.

Men ja oavsett så hoppas vi på en ny dimmer från Shelly i Gen 3-serien, det skulle bli ett givet köp av en sån

Plejd är ett helt lokalt system som ansluter till både appen och Home Assistant via bluetooth (har inte ens deras gateway). Skulle Plejd mot förmodan läggas ner så kommer allt fungera ändå. Den enda gången det blir problem är om en enhet går sönder, då kan jag inte ersätta den med en ny Plejd, om Plejd inte finns. Appen kommer heller inte att uppdateras och kan inte laddas ner på nya enheter om den försvinner från AppStore/Play Store, men systemet kommer fortfarande fungera internt och mot Home Assistant, så länge den inte skickar ut en firmware som blockerar något. Plejd mår dock bra som företag och jag är inte speciellt orolig att det skulle läggas ner. Isåfall får jag hitta en annan lösning när det händer.

Molntjänster undviker jag också så mycket som möjligt, men som du säger så finns det undantag när man är så illa tvungen. Jag har också en Roborock, plus en värmepump via Tuya (fick inte Localtuya att fungera med den) och en Husqvarna Automower som är beroende av molnet för att kunna anslutas mot HA.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Plejd är ett helt lokalt system som ansluter till både appen och Home Assistant via bluetooth (har inte ens deras gateway). Skulle Plejd mot förmodan läggas ner så kommer allt fungera ändå. Den enda gången det blir problem är om en enhet går sönder, då kan jag inte ersätta den med en ny Plejd, om Plejd inte finns. Appen kommer heller inte att uppdateras och kan inte laddas ner på nya enheter om den försvinner från AppStore/Play Store, men systemet kommer fortfarande fungera internt och mot Home Assistant, så länge den inte skickar ut en firmware som blockerar något. Plejd mår dock bra som företag och jag är inte speciellt orolig att det skulle läggas ner. Isåfall får jag hitta en annan lösning när det händer.

Molntjänster undviker jag också så mycket som möjligt, men som du säger så finns det undantag när man är så illa tvungen. Jag har också en Roborock, plus en värmepump via Tuya (fick inte Localtuya att fungera med den) och en Husqvarna Automower som är beroende av molnet för att kunna anslutas mot HA.

Jag hängde inte riktigt med, behöver man Plejd-appen för att onboarda enheter, eller går det att göra helt utan den?

Angående robotgräsklippare kan jag tipsa om OpenMower ifall man är lite pysslig av sig: https://openmower.de/
Har tänkt bygga en sån själv inte alltför långt i framtiden, men har inte hunnit börja än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag hängde inte riktigt med, behöver man Plejd-appen för att onboarda enheter, eller går det att göra helt utan den?

Angående robotgräsklippare kan jag tipsa om OpenMower ifall man är lite pysslig av sig: https://openmower.de/
Har tänkt bygga en sån själv inte alltför långt i framtiden, men har inte hunnit börja än.

Ja, man behöver Plejd-appen för att lägga till nya enheter i systemet så att enheterna kan prata med varandra, samt för att göra inställningar för enheten. Enheterna har inget eget webinterface som tex Shelly har. Men när enheten väl är inlagd så kommer den fortsätta att fungera även om Plejd går i konkurs eftersom all kommunikation sker lokalt och alla inställningar sparas lokalt i enheterna och inte i något moln.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Ja, man behöver Plejd-appen för att lägga till nya enheter i systemet så att enheterna kan prata med varandra, samt för att göra inställningar för enheten. Enheterna har inget eget webinterface som tex Shelly har. Men när enheten väl är inlagd så kommer den fortsätta att fungera även om Plejd går i konkurs eftersom all kommunikation sker lokalt och alla inställningar sparas lokalt i enheterna och inte i något moln.

Okej, då är man typ fortfarande rökt om man t.ex. måste nollställa en enhet och appen inte skulle finnas tillgänglig längre. Tack för förtydligandet, jag var inte helt på det klara med hur det låg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Okej, då är man typ fortfarande rökt om man t.ex. måste nollställa en enhet och appen inte skulle finnas tillgänglig längre. Tack för förtydligandet, jag var inte helt på det klara med hur det låg till.

Ja, det lär man vara om Plejd mot förmodan skulle försvinna.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk

Den eviga fråga som alltid blir när man nämner Plejd 🥳 har ca 23plejd enheter i huset samt några hue (zigbee) samt lite annat. Lite låst men de fixar jobbet med mer än godkänt. Och med dubbla ingångar är de svårslagna just nu. Om inte nya Wiser kommer med kron dimmer samt leddrivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Den eviga fråga som alltid blir när man nämner Plejd 🥳 har ca 23plejd enheter i huset samt några hue (zigbee) samt lite annat. Lite låst men de fixar jobbet med mer än godkänt. Och med dubbla ingångar är de svårslagna just nu. Om inte nya Wiser kommer med kron dimmer samt leddrivers.

Ja, just 2 ingångar med 1 utgång är det inte många som har. Bara Plejd och Shelly vad jag har sett. Jag använder extraingången till scenarion osv så känner inte att jag vill byta bort den funktionen.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)