Truenas, flytta filer för amatörer

Permalänk
Medlem

Truenas, flytta filer för amatörer

Hallå.
Jag håller på att titta på alternativ till min gamla netgear redynas som har gått i pension.
Så jag vill göra min egna nas här hemma.
Jag har testat Truenas, och Unraid.
När jag kikade lite på Unraid, så hittade jag denna info video: Unraid & Moving Data (Part 2) Krusader

Och det var väldigt smidigt tyckte jag, som inte är så van med annat.

Nu när jag sitter med Truenas, och just appen Krusader, så är jag helt lost, för om jag gör en sökning på en utdelning jag har skapat, så kan jag inte hitta den.

Så min fråga är: Finns det något liknande och lika enkelt som Krusader appen i Unraid, fast i Truenas?
Där vi som är vana med windows miljöer enkelt kan leka.

Fråga 2: Om jag skapar en smb utdelning i truenas, vart tusan hittar jag den i Krusader (Finns den ens med där?)

Permalänk
Medlem

Du menar att du ska kopiera filerna från den gamla NAS:en till den nya uppsättningen innan du tar bort dom?

Normalt hade jag delat ut den nya på en enhet och kopierat den vägen. Det här är inte riktigt rätt metod, se nedan*. Men kan accepteras om den gamla ändå ska kastas.

Eftersom du säger att du vill göra din egen NAS så antar jag att det är en dator du använder och inte en dedikerad NAS. Enklast här är att installera en Linux-dist och aktivera Open-SSH Server. TrueNAS, Unraid och Krusader är ju bara front-End (optimerade) för Linux på andra system.

Vill du flytta diskarna till det nya systemet måste du också hålla tungan rätt i mun eftersom du annars riskerar att bli av med allt dom du gör fel med en ny uppsättning.

*Korrekt väg här skulle vara att sätta upp den nya som server, sedan låta datorn agera front-end åt din gamla NAS för att sedan kopiera filerna (hämta) till din nya. Skillnaden här är att i den första metoden kopieras filerna till datorn och sedan till din Nya NAS. Den senare metoden kopierar filerna direkt till din nya NAS och låter bara datorn vara "bildskärm" åt händelsen.Din telefon, smart-klocka, TV, kylskåp med skärm etc kan lika väl utföra händelsen eftersom dom bara agerar just bildskärm.

I Linux är detta beteende standard och kostar inga resurser på den dator som är "bildskärm" åt händelsen medans Windows "mellanlagar" informationen om man inte har en korrekt uppsättning.

Skulle behövas mer information för att kunna avgöra hur det ska sättas upp. Samt lite mer info om hur hårdvaran ser ut och är tänkt att köras.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du menar att du ska kopiera filerna från den gamla NAS:en till den nya uppsättningen innan du tar bort dom?

Normalt hade jag delat ut den nya på en enhet och kopierat den vägen. Det här är inte riktigt rätt metod, se nedan*. Men kan accepteras om den gamla ändå ska kastas.

Eftersom du säger att du vill göra din egen NAS så antar jag att det är en dator du använder och inte en dedikerad NAS. Enklast här är att installera en Linux-dist och aktivera Open-SSH Server. TrueNAS, Unraid och Krusader är ju bara front-End (optimerade) för Linux på andra system.

Vill du flytta diskarna till det nya systemet måste du också hålla tungan rätt i mun eftersom du annars riskerar att bli av med allt dom du gör fel med en ny uppsättning.

*Korrekt väg här skulle vara att sätta upp den nya som server, sedan låta datorn agera front-end åt din gamla NAS för att sedan kopiera filerna (hämta) till din nya. Skillnaden här är att i den första metoden kopieras filerna till datorn och sedan till din Nya NAS. Den senare metoden kopierar filerna direkt till din nya NAS och låter bara datorn vara "bildskärm" åt händelsen.Din telefon, smart-klocka, TV, kylskåp med skärm etc kan lika väl utföra händelsen eftersom dom bara agerar just bildskärm.

I Linux är detta beteende standard och kostar inga resurser på den dator som är "bildskärm" åt händelsen medans Windows "mellanlagar" informationen om man inte har en korrekt uppsättning.

Skulle behövas mer information för att kunna avgöra hur det ska sättas upp. Samt lite mer info om hur hårdvaran ser ut och är tänkt att köras.

Tackar för info....
Det jag menar är att jag vill enkelt kunna se vad som finns precis som youtube filmen visar när man kör unraid.
Men när jag kör truenas, så vet jag inte något enkelt sätt att visa vad som finns,
Och som filmen visar, så kan man enkelt "montera" diskar oavsett om det är usb, eller en gammal nas....

I mitt specifika fall, så har jag en extern USB disk, på 12TB med allt mitt innehåll från min gamla nas.
I unraid, så kunde jag följa youtube filmen och enkelt kopiera över all data...
Med truenas, så är det enklaste för mig att starta upp en ubuntu VM i truenas, och sedan montera usb disken till ubuntu, så jag kan se och kopiera över filerna till truenas.

Så det jag undrar är om jag kan göra det enklare, i truenas direkt, installera någon app? för att kunna hantera mitt nätverk, externa diskar osv..... Precis som man kan göra med Krusader i unraid....

Permalänk
Medlem

Kan du ta skärmdumpar på vad du ser, för disken är väl formaterad med något format som Ext 3/4 eller btrfs?

För om du vet att du får den monterad så är det lättare att se var du kan se den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan du ta skärmdumpar på vad du ser, för disken är väl formaterad med något format som Ext 3/4 eller btrfs?

För om du vet att du får den monterad så är det lättare att se var du kan se den.

Nja, jag tror inte du förstår, eller att jag är otydlig..... jag är van med windows miljö, och nybörjare inom annat.

nr1) har du sett videon jag länkar till, så du förstår vad jag menar?
nr2) Så frågar jag allmänt, om jag kan efterlikna det som är i videon, fast med truenas, istället för unraid.
usb disken är ext4 som har min backup....

Permalänk
Medlem

Koppla den via SMB så blir det som windows, finns säkerhet något plugins till truenas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Koppla den via SMB så blir det som windows, finns säkerhet något plugins till truenas.

Koppla den? via smb?
finns säkerhet något plugin....
Du ger inte mycket nytta till ämnet.

Du verkar ha mindre koll än mig

Permalänk
Medlem

Appen Krusader finns inte till TrueNAS.

Allt du behöver finns inbyggt i Windows och din TrueNAS maskin, inga plug-ins behövs. Jag kör samma system hos mig.

TrueNAS har tre nivåer som man behöver känna till:
1. Storage (Lagring)
2. Datasets (Dataset)
3. Shares (Delade mappar).

Del 1 hanterar dina fysiska hårddiskar, och hur de är replikerade dvs. din RAID. Här fungerar TrueNAS ganska likt din gamla Netgear.

Del 2 strukturerar dina filer. Jag brukar tänka att varje dataset med sina undernivåer motsvarar mappar i Windows. Tekniskt är det olika saker men fyller liknade syften.

Del 3: När du väl gjort stegen ovan och har ett Dataset som du vill dela ut går vi till Shares och delar ut den på nätverket, det säger åt TrueNAS att göra just den mappen tillgänglig för andra att ansluta till. Det startar också en tjänst inbyggt i TrueNAS som gör att NASen kan kommunicera med Windowsdatorer, SMB (Server Message Block). SMB är den teknik (protokoll) som Windows använder för att dela filer och mappar på ett lokalt nätverk.

För att sedan få tillgång till de delade mapparna lägger vi till Nätverksenheter i Utforskaren på den dator du vill se filerna. I Windows 11 heter alternativet "Anslut nätverksenhet".

Skriv in IP-adressen till din NAS och därefter namnet på den delade mappen. Välj en enhetsbokstav och slutför. Sen kan du öppna filerna som vanligt i Windows. Jag skrev in en exempeladress.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Jag har precis skaffat Truenas också och saknar också en filhanterare. Just nu delar jag vissa av mapparna via SMB (som IB skriver). Gick även att mounta den delade datasetet i min gamla synologynas, så kunde jag göra filöverföring i synologyns filhanterare i webläsaren. Finns många videos om hur du skapar och delar ut dataset via SMB. Men känns onödigt att göra filöverföringarna via windowsdatorn eller synologyn och inte kan se och överföra direkt i Truenas.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det behöver göras så krångligt? Kör själv truenas scale och för att föra över allt så delade jag bara diskarna på servern med SMB (Ska ända användas då alla maskiner hemma kör windows/android) och sen kunde jag via datorn mappa upp allt i utfortskaren och föra över allt jag ville därifrån.

Precis som IB krivit ovanför

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Nja, jag tror inte du förstår, eller att jag är otydlig..... jag är van med windows miljö, och nybörjare inom annat.

nr1) har du sett videon jag länkar till, så du förstår vad jag menar?
nr2) Så frågar jag allmänt, om jag kan efterlikna det som är i videon, fast med truenas, istället för unraid.
usb disken är ext4 som har min backup....

Ja, jag har sätt videon och krusader är en filhanterare, likt explorer.

TrueNAS är en linux-kärna med deras dedikerade program / gränssnitt / SAAS som på True-NAS körs som OS/back-end och på din Windowsmaskin är front-end och en dedikerad bokstav till en nätverkshårddisk.

I praktiken samma sak som att gå in på vilken hemsida som helst. Bara lite olika saker du kan göra.

Det jag frågar efter är om du satt ihop maskinen själv, dvs en (gammal) dator eller om du köpt en dedikerad NAS som kör TrueNAS?

Det framgick inte heller om du vill kopiera den gamla NAS:en till din nya eller om du fysiskt vill flytta diskarna, vilket är två helt olika saker och tillvägagångssätt. Du säger här att du har en usb-disk med ext4. Det är en bit på väg, men det krävs mer info om hur trueNAS ser disken för att kunna hantera den.

Du pratar också om att du vill använda SMB och att du vill jobba i Windowsmiljö. Det är också därför jag vill veta hur din TrueNAS kör, då det är intressant att veta om det är en egen maskin eller om det är en virtuell maskin i ditt Windows, eller om det är en hemsida du jobbar mot?

Det är väldigt otydligt hur många maskiner du använder.

Skrivet av kiptanoi:

Koppla den? via smb?
finns säkerhet något plugin....
Du ger inte mycket nytta till ämnet.

Du verkar ha mindre koll än mig

Det här tyder på att du inte riktigt förstår vad ett nätverk är för något. Det är bland annat därför jag vill se skärmdumpar på vad du ser så att det är lättare att ge instruktioner.

Känns som att du ser ett nätverk som en enhetsbokstav i Windows. Men ett nätverk är så mycket mer än det så det gäller att kunna vad ett nätverk är för att kunna hantera det.

Jag kan ge generella instruktioner på hur du sätter upp eller kopplar in en disk, men det är stor risk att det går fel eftersom man inte vet vart i processen du är nu och eftersom True-NAS och unraid har olika gränssnitt är det extremt svårt att ge instruktioner utifrån videon du länkar til.

Jag tror helt enkelt att TrueNAS, för nu, är för komplicerat för dig och att du först måste lära dig vad ett nätverk är och hur det fungerar. Annars är det som att lära sig bli en kock genom att äta olika maträtter i en korvkiosk. Genvägar är oftast senvägar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Koppla den? via smb?
finns säkerhet något plugin....
Du ger inte mycket nytta till ämnet.

Du verkar ha mindre koll än mig

Vad då mindre koll? Använder själv Truenas dock äldre version FreeNAS och använder den som ett stort SAN.

Vet du inte vad SMB är för något så kanske du ska google än att påstå att jag inte har någon koll, i Windows använder man SMB protokoll för att koppla ihop nätverksdisk och du då får upp den som en typ "vanlig" hårddisk på dator.

Då man kan köra VM i TrueNas så kan man typ installera vad som helst och sen koppla den via NFS4 eller använda inbyggda FTP.