Blocket inför BankID-verifiering för alla användare

Permalänk
Medlem

Äntligen! 👍🏻

Jag är en av de som drivit på denna utveckling hos Blocket. Har både legat på dem om detta, och i alla mina annonser sedan flera år tillbaka skrivit att jag bara besvarar och gör affärer med de som identifierat sig med BankID, andra har jag blockat rakt av. Jag har även bara tagit emot betalning genom Swish.

När utvecklingen i landet gått som den gått, syftar på brottslighet, kan vi medvetna medborgare forma de verktyg och tjänster vi använder för att leva drägligt. Några vapen får vi inte bära för att försvara oss och den lagen tycker jag är bra som den är. Men vi kan inspirera till och sträva efter att våra leverantörer och kommunala inrättningar ska bli långt mycket säkrare än de varit och en en del fortfarande är. På så vis kan vi tillsammans göra det sjukt mycket svårare att vara brottsling här.

Skrivet av Doskii:

Stoppar kanske inte all bedrägeri men kommer leda till att Blocket kan banna folk mycket effektivare. Man kommer inte längre kunna skapa extra konto hur som helst.

Yep!

Skrivet av wargreymon:

Tyvärr stoppar det ju inte folk från att luras etc en första vända, men det gör det betydligt svårare för en person att skapa nytt konto och fortsätta luras.

Yep!

Bl a det, men det finns mer under huven. Features som GPS-spårning av de inblandade, med mera.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Äntligen! 👍🏻

Jag är en av de som drivit på denna utveckling hos Blocket. Har både legat på dem om detta, och i alla mina annonser sedan flera år tillbaka skrivit att jag bara besvarar och gör affärer med de som identifierat sig med BankID, andra har jag blockat rakt av. Jag har även bara tagit emot betalning genom Swish.

När utvecklingen i landet gått som den gått, syftar på brottslighet, kan vi medvetna medborgare forma de verktyg och tjänster vi använder för att leva drägligt. Några vapen får vi inte bära för att försvara oss och den lagen tycker jag är bra som den är. Men vi kan inspirera till och sträva efter att våra leverantörer och kommunala inrättningar ska bli långt mycket säkrare än de varit och en en del fortfarande är. På så vis kan vi tillsammans göra det sjukt mycket svårare att vara brottsling här.

Yep!

Yep!

Bl a det, men det finns mer under huven. Features som GPS-spårning av de inblandade, med mera.

Du är en osjungen hjälte

Tänkte för mig själv att kunde jag så skulle jag sjunga för dig... men det får bli en AI-genererad låt istället:

https://suno.com/song/28c78ebb-c50c-48ae-8d40-fcd74b0fa078

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Freja e-ID?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Det är otroligt irriterande att man behöver logga in varenda gång man ska skicka nåt meddelande dock. Jag förstår inte hur det ökar säkerheten att kolla samma person otaliga gånger.

Permalänk
Medlem

Alltid ska det vara bankid. När får vi en öppen standard som inte är privatägd?

Har behövt överge Tradera pga detta efter att ha varit trogen kund i många år med fläckfri omdömeshistorik, och då använde jag bara tjänsten som köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är otroligt irriterande att man behöver logga in varenda gång man ska skicka nåt meddelande dock. Jag förstår inte hur det ökar säkerheten att kolla samma person otaliga gånger.

Because Bank-ID. Du får inte använda Bank-ID för "otillåten ID-växling" vilket är precis det du förelår.

Skrivet av BankID:

Exempel på otillåten ID-växling:

Skapa ett användarkonto och ge användaren ett användarnamn och lösenord eller annan identifieringsmekanism.

Verifiera och bekräfta identiteten bakom ett redan upprättat användarkonto med annan identifieringsmekanism.

Varianter på att återställa lösenord för andra identifieringsmekanismer.

Lagra information om användarens identitet i en permanent kaka i en webbläsare eller app så att användaren per automatik blir identifierad. Om användaren startar om aktuell webbläsare eller app får hen inte vara fortsatt inloggad i tjänsten per automatik, utan behöver identifiera sig på nytt. Permanenta cookies lagras på besökarens enhet under en bestämd tid för att sedan raderas.

Från under vanliga frågor hos Bank-ID här: https://www.bankid.com/foretag/anslut-foeretag

Varför? Jo, BankID tar en slant varje gång du identifierar dig...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Because Bank-ID. Du får inte använda Bank-ID för "otillåten ID-växling" vilket är precis det du förelår.

Från under vanliga frågor hos Bank-ID här: https://www.bankid.com/foretag/anslut-foeretag

Varför? Jo, BankID tar en slant varje gång du identifierar dig...

inte bara för att tjäna en slant utan det skulle ju också ge möjligheten att sälja konton.

Skrivet av zyberzero:

Man kanske får anlita några håriga motorcykelentusiaster om du ska ha loss något öht, för ringer du kronkalle lär du hamna sist i kön om du vill ha loss några kulor från en notorisk bedragare.

Min käre far råkade ut för ett bedrägeri för ett gäng år sen gällande en husvagn (runt 20 000 pengar), utreddes av polis och en person åtalades för detta och ett flertal liknande brott. Den åtalade friades på alla punkter trots att det fanns banköverföringar och inspelade samtal som bevis

Låter som att det saknas information här, för har svårt att se hur det skulle bli en friande dom med klara bevis. Antar att det har att göra med varför din far ansåg sig bedragen och att det saknades bevis för just det?

Skrivet av dlq84:

Finns såklart vägar runt detta med hjälp av målvakter.. Men det kanske stoppar en del av bedrägerierna.

Man kan inte bygga lösningar som löser alla problem, men det detta så kan man iaf börja samla på sig info om vilka som agerar målvakter och porta dem från bla blocket.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Äntligen! Verkligen på tiden. Hoppas detta kan bromsa upp en del av bedrägerierna på sajten.

Fråga - vad stoppar en köpare från att ta emot ett paket, byta ut innehåller mot något annat som väger lika mycket och returnera paketet? Sålde nyss en kamera för 15000kr och var orolig att just det skulle hända. Det blir ju ord mot ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Snart kommer det krävas BankID för att gå ut genom dörren. Är BankID nere kommer du inte ut 😂😦.

BankID för att öppna toalocket, sedan vägs avföringen och du får betala moms efter vad du har ätit.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skFriberg:

Äntligen! Verkligen på tiden. Hoppas detta kan bromsa upp en del av bedrägerierna på sajten.

Fråga - vad stoppar en köpare från att ta emot ett paket, byta ut innehåller mot något annat som väger lika mycket och returnera paketet? Sålde nyss en kamera för 15000kr och var orolig att just det skulle hända. Det blir ju ord mot ord?

Ta några bilder eller till och med en video där du visar det öppna paketet med kameran, sen fortsätter filma medan du tejpar upp det, och lämnar över paketet till en personal/person (detta skulle då ske när du redan är där du avlämnar paketet till expeditören/posten), I mean, det är det säkraste sättet att bevisa du har skickat just vad du avsett, returnerar dom och du finner några metall-bitar istället (vikt) så är det svårt för den andra parten att bevisa att du hade skickat ett bluffpaket eller för dom att bevisa att de skickat tillbaka kameran i detta exemplet då.
(bäst dessutom om personalen går med på att du filmar+att de verbalt säger i videon namn och address som du uppgett till dom var paketet ska skickas till, för det ytterligare bevisar att du inte skickat riktiga paketet till dig själv bara och bluffat på ett andra paket till köparen)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

BankID för att öppna toalocket, sedan vägs avföringen och du får betala moms efter vad du har ätit.

Det hade man bara blivit sur över, kanske till och med knutit näven och mumlat "var fan håller landet på att gå",
värre hade kanske varit om i denna framtiden många har sina personliga AI (AGI) som ens assistent och "guide" för olika orsaker, och toaletten kan analysera ens avföring och säga till ens AI assistent som sen guilt-trippar en om man ätit för lite av säg fiber.
(I detta exemplet hade AIn kunnat påtala i butiken "de har extra bra priser på bönor - goda och fiber-rika, fiber hade varit bra för dig eftersom (and on and on) )
Well, kanske inte vore så dumt to be honest, en AI-assistent som får en att göra bättre beslut och hälsosammare livsstil. ..Unless AI-assistenten kommer med "extra-bra" priser subventionerat på reklam, eller annars säg tillverkaren "råkar" sälja miljontals användares data..

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Avstängd

Bra, det finns massa kids som säljer falska airpods pro i oöppnade förpackningar,.. det går typ knappat att se skillnad

Permalänk
Avstängd

Kommer hjälpa marginellt. Dom som vill komma runt det kommer använda sig utav målvakter. Sedan så kommer inte polisen göra något eftersom dom saknar resurser för dessa typer av brott och lägger ner dom med motiveringen: "Spaningsuppslag saknas".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Min fråga är hur många använder blocket idag? Är inne och kikar ibland och visst hittar jag ett och annat villhöver-projekt så jag skickar meddelanden till de annonsörer jag finner något intressant hiss, men, svaren uteblir i 11/10 meddelanden, har under längre tid ansett blocket grävt sin egna grop, att annonsera är rena skämtet då ”svaren/frågorna” man får är under all kritik.

Så frågan är vilka det är som använder blocket då min erfarenhet är lika med totalt värdelös förmedling av köp&sälj.

På tiden att detta infördes men av ovan anledningar så är det minst 5 år för sent.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.