Permalänk

gf3 och tv

mm jag har sökt men kan nån förklara just det felet...

förut hade jag Geforce 4 MX440 och det funkade skit bra fick färg och allt funkade perfekt när jag hade ändrat från s-video till komposit video... men nu när jag fick mitt geforce3 ti200 så funkar inte färg får bara svart vit bild... körde med exakt samma kabel och samma tv och samma inställningar.. men den vill inte... har även provat tv tool..

ingeting har funkat..

snälla kan nån hjälpa ut mig... behöver verkligen ha bild på tv med färg...

EDIT: kollade nyss i manualen och där stog det att andra scart ingången har stöd för s-vhs och det är där kabeln till datan är inkopplad.... och den andra scarten är för dekodern...provade byta plats men hjälpte inget...

tack..

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk

prova byta scarter å grejja hade samma problem.. plötsligt funkade det prima.. har dock 4 scarter bakom tv:n

Permalänk

har ingen annan kabel och byta med... men det skumma är som jag skrev förut oxå att det funkade skit bra med andra kortet med samma kabel.... så det måste väl va nån inställning eller nåt sånt på grafikkortet eller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm är det ett creative gf3 ti200 så kan det behövas en biosuppdatering till kortet.
har du installerat om drivrutinerna till kortet?
samt ställt in på pal b lr g?
varför byte du kort över huvud taget? gf3 ti200 är inte speciellt mkt bättre än ditt dåvarande gf4 mx440.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
hmm är det ett creative gf3 ti200 så kan det behövas en biosuppdatering till kortet.
har du installerat om drivrutinerna till kortet?
samt ställt in på pal b lr g?
varför byte du kort över huvud taget? gf3 ti200 är inte speciellt mkt bättre än ditt dåvarande gf4 mx440.

jag har bytt till pal B men har inte provat pal g... vet inte om det är greative... ja jag har drivers insallerade.. jag tycker att kortet är lite bättre.. clockar bättre osv.. bättre poeng på 3dmark och bättre prestanda i spel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men har du avistallerat de för gf4 mx kortet?
och vilken version på drivisarna kör du? om du kör ett creative gf3 ti200 så funkar inte tv-outen med högre drivisar än 30.82
vilket du då måste flasha biosen på kortet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
men har du avistallerat de för gf4 mx kortet?
och vilken version på drivisarna kör du? om du kör ett creative gf3 ti200 så funkar inte tv-outen med högre drivisar än 30.82
vilket du då måste flasha biosen på kortet.

ja jag har formatera 10 gånger minst efter bytet.. men drivisarna är 44.10 och jag vet inte om det är greative kort.. kan man kolla det nånstans

EDIT: tv outen funkar men jag får inte färg..det kanske är det du menar med funkar inte att man inte få färg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pröva att ändra signaltypen, t.ex. i tvtool pröva mellan auto/S-VHS/VHS, funkar det inte, pröva att köra signalerna genom en annan enhet, en video eller DVD-spelare t.ex. och vidare in i tv:n.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Pröva att ändra signaltypen, t.ex. i tvtool pröva mellan auto/S-VHS/VHS, funkar det inte, pröva att köra signalerna genom en annan enhet, en video eller DVD-spelare t.ex. och vidare in i tv:n.

har testat det... testade t.o.m genom digitala dekodern funkar inte.. svart-vitt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mysko, kan det vara så att du har nåt kort med byglar på, isf måste det vara byglat för PAL där med, men känns underligt om det skulle vara byglar på ett så pass relativt nytt kort.
Pröva lite olika drivrutiner, mitt funkar fint med vissa medans andra gör att det blir helt tokigt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Alla dessa problem med färg och tv-out...

1. Koppla in en vanlig S-Video kabel från ditt grafikkort.
2a. Om du har en S-Video ingång: Koppla in andra ändan i TV:ns S-Video ingång.
2b. Om du inte har en S-Video ingång men stöd för S-Video via scart: Köp en koverterare med S-Video kontakt på en sidan och en scart på andra.
3. Starta TV:n
4. Starta datorn.
5. Ställ in S-Video och PAL G på datorn

Nu ska du ha färg. Om inte så beror detta på:
A. Din TV stöder inte S-Video signal.
B. Du har inte ställt in rätt ingång på TV:en.
C. Du har inte ställt rätt i TV:en.

Det är väldigt vanligt bland lite äldre TV att man måste tala om för TV:en att den får in en S-Video signal.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Alla dessa problem med färg och tv-out...

1. Koppla in en vanlig S-Video kabel från ditt grafikkort.
2a. Om du har en S-Video ingång: Koppla in andra ändan i TV:ns S-Video ingång.
2b. Om du inte har en S-Video ingång men stöd för S-Video via scart: Köp en koverterare med S-Video kontakt på en sidan och en scart på andra.
3. Starta TV:n
4. Starta datorn.
5. Ställ in S-Video och PAL G på datorn

Nu ska du ha färg. Om inte så beror detta på:
A. Din TV stöder inte S-Video signal.
B. Du har inte ställt in rätt ingång på TV:en.
C. Du har inte ställt rätt i TV:en.

Det är väldigt vanligt bland lite äldre TV att man måste tala om för TV:en att den får in en S-Video signal.

Pal B använder vi här i sverige

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExIzteNz
Pal B använder vi här i sverige

Ja visst använder vi även PAL B här i Sverige, men det gäller ju om du kör VHF eller UHF.
Där jag bor tex så finns set bara i grund UHF sändningar. Vanligast är nog UHF och därför nyttjas då PAL G vanligast.

Sweden PAL B = VHF TUNER
Sweden PAL G = UHF TUNER

VHF = Kanal 1 till 12
UHF = Kanal 21 till 69

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

vet att detta är en gammal topic men lsöte du problemet?

har oxå ett geforce 3 ti200, vekar oxå mysko att jag bara får svart vitt. Har provat sladdarna med annan datorn.. funkar utan problem
Har provat på 3 olika tvn... bara svart vit.

har provat pal b, g, ntsc...

Även provat svhs, komposit.

även tv-tool.. samma problem

uppgraderat till nyare drivrutiner.. funkade inte.
var tvungen att göra en rollback för att få menyerna o funka igen i nvdia.
använder just nu

bios 3.20.00.26.00
drivrutiner 4.5.2.3

vore guld om jag kunde få hjälp då jag haft detta problem ett bra tag nu....

Permalänk

har inte löst mitt problem än.. har lagt ner det, verkar hopplöst.
ska väl köpa nytt grafikkort ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och klurar på ett likadant problem.
Har dock ett MSI GF4 ti4200..

Körde ett gf2 GTS så sent som förra veckan och hade färger.
S-VHS-kabeln som går från TV:n passar ju inte in i GF4-kortet (passade i Gf2) så jag måste använda den medföljande adaptern, och nu får jag bara svartvit bild.

Undrar om det finns något sätt att lösa detta? Och i så fall hur?

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.