SJ lovar färre överbelastningar med nya betalsystemet

Permalänk
Melding Plague

SJ lovar färre överbelastningar med nya betalsystemet

Det nya betalningssystemet ska inte överbelastas lika enkelt som den 30-åriga föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När SJ lovar något så tänker jag; "-Det tror jag på när jag ser det.."

Permalänk
Medlem

Åker någon tåg fortfarande?

Snabb koll och det är billigare för mig att åka ensam i en bil på samma sträcka ( testade flera olika ).

Helt absurt enligt mig, för en resa på <6 timmar så sparar jag inte ens tid när jag åker tåg då det är byten och väntetid med kommunalt och annat.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många speciallösningar "Petra" byggt på sig under åren, som nu måste täckas upp

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kom i tid till rimligt pris istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

När SJ lovar något så tänker jag; "-Det tror jag på när jag ser det.."

Du kanske inte hängt med riktigt...Men jag lovar, det kommer att bli så mycket bättre än kassa MTR!!!

MTR Nordic har klantat sig big time... Nu tar SJ över.

Jag som är lite äldre, växte upp med SJ, och kan inte minnas att problem var så stora som när det lagts ut på den privata marknaden..

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Grundat: År 1856
Så, dom vet vad dom gör...

Och nä... jag jobbar inte på SJ

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

När man släppte nya bokningssystemet kan man inte längre spara kortuppgifter i appen eller på hemsidan utan måste skriva in det varje gång. Hur har det blivit bättre??

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Snabb koll och det är billigare för mig att åka ensam i en bil på samma sträcka ( testade flera olika ).

Helt absurt enligt mig, för en resa på <6 timmar så sparar jag inte ens tid när jag åker tåg då det är byten och väntetid med kommunalt och annat.

Innan Apple släppte deras iTransporter som påminner om den i Star trek, så var det många som pendlade varje dag till jobbet med tåg.

Det finns lite olika tågbanor i sverige. SJ känns dock gammalt. Vanligtvis är det lokaltrafik som ska självklart ha ett eget system för biljetter och olika sidor för driftstörningar etc för samma sträcka.

Det finns mycket som går göra åt tåget och det mesta kostar extremt många miljarder och är inte enkelt att lösa.
Jag tycker dock informationen om driftstörningar fortfarande är dåliga. Tåget kan vara inställt ersättningsbussar kommer. Man står där i kön för ersättningsbussarna ett par timmar, man har ingen möjlighet att kolla in om tåg har börjat köra den sträcka man ska åka, för då blir man sist i kön till bussarna.
Det är även dålig med information om alternativa färdvägar. Man kan ibland ta väldigt knepiga omvägar som fungerar, det går bra om man väl känner till dem.

Min åsikt är att det är för inh-lvete många som måste ta tåget till jobbet varje dag. När det strular, ja det krävs så fruktansvärt många ersättningsbussar som ej finns. Om man ska till jobbet så kan många jobba hemifrån. Värre är det när det strular och man ska hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du kanske inte hängt med riktigt...Men jag lovar, det kommer att bli så mycket bättre än kassa MTR!!!

Jag som är lite äldre, växte upp med SJ, och kan inte minnas att problem var så stora som när det lagts ut på den privata marknaden..

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Jo, så må det bli, men jag tror inte på det.
Jag åker knappt tåg. Finns det ett alternativ så tar jag hellre det, vilket oftast blir bilen.
De få människor i min omgivning som faktiskt åker tåg ibland rapporterar samma sak, man kan inte lita på SJ.

Det är ett förtroende som är sedan länge förbrukat av ständigt strul. Nu är det bokningssystemet vi pratar om förvisso, men fortfarande SJ.
Jag tror på det som säger när jag ser att det fungerar, inte en sekund tidigare.

När jag åkte tåg som barn och ungdom, på 80-90 talet så minns jag inte att det var lika mycket knas, även om jag kommer ihåg incidenter. Sedan vuxen ålder håller jag mig till bil. Så jo, jag har varit med ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gamla SJ (Statens Järnvägar) existerar inte längre och har i praktiken inte gjort det på ett par decennier.
En gång i tiden så hanterade SJ allting med tågtrafiken. Persontrafik, godstrafik, tåg, spår.
2001 så delades affärsverket Statens Järnvägar upp i flera bolag.
Ett som skötte persontrafik (SJ AB)
Ett som skötte godstrafik
Ett som skötte underhåll av tåg
Ett som skötte underhåll av spåren.
M.fl.

Sedan dess så har problem uppstått och efter hand blivit värre eftersom varje bolag bara ser till sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad du glömmer är att alla statliga verk var en lekstuga med dubbelt antal anställda mot vad som behövdes och att de var en "endless moneypit".
Detta lever till viss del kvar i våra kommuner/myndigheter och i allra högsta grad inom landstingen.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Detta.
Jag vill kunna åka tåg, men a) de går för sällan där jag bor och b) äger hushållet redan en bil finns det ingen ekonomisk fördel i att åka tåg. Plus naturligtvis: jag kan ha otur, men jag kommer aldrig i tid när jag väl tar tåget trots att det är dyrare och mindre flexibelt än bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Exakt, jag drar mig för att åka kollektivt.. tar jag inte bilen tar jag cykeln, eller så går jag..

Det ska vara mycket till jag sätter mig på en buss eller tåg igen.. för mycket stök, man är rädd att bli knivad eller skjuten.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Sedan vuxen ålder håller jag mig till bil.

Synd bara att den fossildrivna personbilen är så energiineffektiv (plus släpper ut skit) – framförallt om man åker ensam i den. Blir ju i huvudsak till att transportera runt själva bilen som energin går till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag åker relativt ofta tåg mellan Linköping och Stockholm, för att det ska vara lönsamt med bil behöver vi vara flera i bilen. Men även då är det tveksamt om det lönar sig pga parkering i Stockholm. Gissar att kostnadskalkylen är väldigt beroende på vilka sträckor man behöver pendla.

En stor fördel med att åka tåg istället för bil är att jag kan arbeta/vara produktiv under transportsträckan.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Synd bara att den fossildrivna personbilen är så energiineffektiv (plus släpper ut skit) – framförallt om man åker ensam i den. Blir ju i huvudsak till att transportera runt själva bilen som energin går till.

Jo, men det är väl det som är grejen: Kalla mig kommunist, men samhällsinfrastruktur får inte drivas med vinstintresse i ett land som är för litet för att konkurrens ska kunna existera. Är det ”bra” alternativet (ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv) både dyrare och sämre på nästan alla sätt, så finns liksom inget som motiverar människor att välja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vad reser du för sträcka?
En resa från Göteborg till Stockholm, ca 50 mil som går ikväll kl 19:19, framme 22:27, ca 3 timmars resa kostar 515 kr, ca 10 kr milen.
Mångdubbelt billigare om man räknar in alla kostnader per mil för bilen och inte enbart bensinen (vilken också blir dyrare enbart för sig).

Skulle du boka en månad i förväg så kan du få en resa för 300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta.
Jag vill kunna åka tåg, men a) de går för sällan där jag bor och b) äger hushållet redan en bil finns det ingen ekonomisk fördel i att åka tåg. Plus naturligtvis: jag kan ha otur, men jag kommer aldrig i tid när jag väl tar tåget trots att det är dyrare och mindre flexibelt än bil.

Räknar du fulla kostnader för bil och inte enbart bensin per mil så är tåg extremt mycket billigare. En resa ikväll vid 19-tiden från Göteborg till Stockholm kostar 515 kr. 10 kr milen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

En resa från Göteborg till Stockholm, ca 50 mil som går ikväll kl 19:19, framme 22:27, ca 3 timmars resa kostar 515 kr, ca 10 kr milen.
Mångdubbelt billigare om man räknar in alla kostnader per mil för bilen och inte enbart bensinen (vilken också blir dyrare enbart för sig).

Dessutom mycket smidigare att resa med tåg mellan Göteborg och Stockholm.
* Man reser från Centrum -> Centrum
* Slipper jaga dyra parkeringsplatser
* Slipper köra

Har gjort resan flertalet gånger och har aldrig råkat ut för några större förseningar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Samma för mig, billigare att hyra en bil över helgen för en tusenlapp och cirka 600kr i soppa för att åka fram och tillbaka. Medans med SJ landar det sällan under 1800kr, sedan 4x39kr på SL, ingen tidsbesparing att ta SJ mot att köra själv

Skrivet av Magnus303:

Visst kan man boka en halv livstid i förtid kommer man undan billigt.. eller åka skitsent/skittidigt, glöm att jobba den dagen du ska åka med tåget om du vill komma hem en vettig tid och få lite helg.

Permalänk

Skulle säga att de bör prioritera att göra tåganslutningen användbar till att börja med...

Behöva ta bilen typ halva resvägen till närmsta station är relativt menar ngslöst kan man lika gärna åka hela vägen och bara betala en halv biljett typ...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

SJ lovar färre belastningar med nya betalsystemet

Underlig formulering med "färre belastningar" 🤔

Jag antar att det fungerade, jag klickade för att få veta vad det ens betydde...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Persontrafiken i Sverige har ökat enormt mycket de senaste två decennierna. Nuvarande infrastruktur har egentligen inte kapacitet till mängden tåg som körs.

Så ja, väldigt många åker tåg. Både korta och långa sträckor.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Räknar du fulla kostnader för bil och inte enbart bensin per mil så är tåg extremt mycket billigare. En resa ikväll vid 19-tiden från Göteborg till Stockholm kostar 515 kr. 10 kr milen...

Alla bor inte i en storstad. Ska jag till Stockholm måste jag först ta mig till Göteborg. Utan bil pratar vi då 30 min på cykel om man inte är rädd för att bli svett, följt av sju timmar på två-tre olika tåg/bussar beroende på avgångstid. Kan jag tänka mig en första avgångstid vid halv sex på morgonen kostar det nästan 1550 kr för bara mig om jag ska till Stockholm. Vill jag åka vid en mer bekväm tid kostar det över 2000 kr.
Eller så kan jag gå ut igenom dörren, sätta mig i bilen och vara framme fem timmar senare utan ytterligare planering. Ska också frun och sonen med kan jag betala ett par hotellnätter för mellanskillnaden: bilen har en grundkostnad men jag måste ha den ändå, där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Reser i hela landet, utgångspunkt Stockholm, eller norr om Stockholm så får lägga till lokala kollektivtrafiken också, både tidsmässigt och ekonomiskt.

Just sträckan Stockholm-Göteborg är väldigt billig jämfört med de flesta andra och har fler avgångar.

Samtidigt är ägandet av bil ingen kostnad om den täcks av det andra jag kör, den ersättning jag får när jag använder bilen i tjänsten täcker både service och värdeminskning pga mil/ålder.

Kommer alltid ha bil, nu jämför jag bara om jag tar bilen eller tåget, vad kostar det mig nu om jag måste åka iväg direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

När man släppte nya bokningssystemet kan man inte längre spara kortuppgifter i appen eller på hemsidan utan måste skriva in det varje gång. Hur har det blivit bättre??

Har också stött på det, riktigt störande! Någon som vet om det gömmer sig någon funktionalitet någonstans för att spara sitt betalkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Alla bor inte i en storstad. Ska jag till Stockholm måste jag först ta mig till Göteborg. Utan bil pratar vi då 30 min på cykel om man inte är rädd för att bli svett, följt av sju timmar på två-tre olika tåg/bussar beroende på avgångstid. Kan jag tänka mig en första avgångstid vid halv sex på morgonen kostar det nästan 1550 kr för bara mig om jag ska till Stockholm. Vill jag åka vid en mer bekväm tid kostar det över 2000 kr.
Eller så kan jag gå ut igenom dörren, sätta mig i bilen och vara framme fem timmar senare utan ytterligare planering. Ska också frun och sonen med kan jag betala ett par hotellnätter för mellanskillnaden: bilen har en grundkostnad men jag måste ha den ändå, där jag bor.

Var får du 2000 kr?

Första biljetten jag hittar på SJ är under 600 kr, lite mer "dagtid" är 1100-1700 (nån enstaka 1900)
Inga över 2000

Visst, vissa avgångar är över 1500 kr, men ska man "sällan"-åka så vet man ju det minst 2 veckor i förväg, då kan man få en biljett för en bra bit under 500...om man är beredd att gå upp lite tidigt åtminstone.

Med lite planering kanske du kan få skjuts in till station.

Tar du bil lär du parkera också, inte alltid gratis

Men visst, det är olika sorters bekvämlighet mellan tåg och bil, så vissa föredrar det ena, andra det andra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Var får du 2000 kr?

Första biljetten jag hittar på SJ är under 600 kr, lite mer "dagtid" är 1100-1700 (nån enstaka 1900)
Inga över 2000

Visst, vissa avgångar är över 1500 kr, men ska man "sällan"-åka så vet man ju det minst 2 veckor i förväg, då kan man få en biljett för en bra bit under 500...om man är beredd att gå upp lite tidigt åtminstone.

Med lite planering kanske du kan få skjuts in till station.

Tar du bil lär du parkera också, inte alltid gratis

Men visst, det är olika sorters bekvämlighet mellan tåg och bil, så vissa föredrar det ena, andra det andra

1500-2000 kronor och sju timmar är vad det kostar och tar att ta sig från min närmaste tågstation till Stockholms Central via Göteborg (vilket är snabbaste vägen med tåg). Med bil är det ungefär 500 km och - jag hade fel: inte fem, utan dryga fem och en halv timme om man inte har bråttom. Men därifrån ska man också ta sig dit man behöver komma, vilket inte alltid heller är helt i centrum av destinationsorten, så parkeringskostnader eller lokaltrafik är ju också helt enkelt olika kostnader/obekvämligheter baserat på reseslag.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Öh, ja? Det är oftast mycket bekvämare att åka tåg än att köra, speciellt medium-haul resor? Kan du dricka öl och köra hem? Njaeee...

Av erfarenhet av några års pendling Sthlm-Skåne är tåg fanemig inte så illa, även om flyg ibland är både billigare och snabbare. Men bil? Usch fyfan!

Permalänk
Medlem

Ett nytt bokningssystem? Hur vore det i stället om tågen kom i tid och var billigare än bil och flyg? Då skulle folk kanske resa med er.