Jag har just fått hem en ny leksak.
(jag tror man får kalla den för leksak, jag tror inte att den kommer att slå hos allmänheten, utan det blir entusiaster som köper)
StarLabs StarLite V
https://se.starlabs.systems/pages/starlite
Först är den hiskeligt dyr, idag säljs den för 8531 kr på StarLabs hemsida - och det är utan tangentbord eller penna.
Ska man ha tgb+pen landar det på 10246 kr idag.
Sen tillkommer frakt.
Glädjande nog slapp jag betala tullavgifter, trots att den skickades från England utanför EU. Men jag kanske bara hade tur.
Processorn är en Intel N200 och jag har ännu inte hunnit testa batteritid, samt vilka spel den orkar köra.
(hemsidan säger "upp till 12 timmars batteritid" och man vet ju vad "upp till..." brukar betyda)
Den levereras med linux; välj mellan Ubuntu/Elementary/Mint/Zorin/MX/manjaro/Qubes. Jag är lite förvånad att Fedora/Pop saknades, men man kan installera vad man vill på den, inklusive Windows - så jag ser inget problem.
Storlek 12,5", upplösning 2160x1440 (2K). inget revolutionerande,men bra kvalitet.
Den har 2 st USB-C, 1 st Micro HDMI, 1 st Micro SD, och ett hörlursuttag.
De har haft lite leveransproblem. Jag beställde i skiftet aug/sep-23, den skulle levereras i slutet av året, men leveransen fastnade i Suezkanalen p.g.a. Huti-rebellerna. Jag kunde hämta ut min igår.
Ett generellt tips idag är att inte beställa saker från Kina som levereras med båt - just nu är det lika lång leveranstid som det var för 100 år sedan.