Lycklig köpare får tag på Ryzen 7 9700X före lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

3600 och 5700x3d är AM4 och denna är AM5 socket.

Men asså jag förstår inte om du bara håller med det jag skrev eller om jag faktiskt va otydlig, skriver ju att lanseringen sker på en annan socket...

Jag skriver ju att jag vill gå från en 3600 till en 5700x3d (samma socket AM4) men undrar om en lansering på AMDs nya socket kommer påverka priset på cpuer på deras äldre socket då dom inte riktigt konkurerar på samma sätt.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zibbit:

undrar om en lansering på AMDs nya socket kommer påverka priset på cpuer på deras äldre socket då dom inte riktigt konkurerar på samma sätt.

Antagligen inte. Spekulativt* verkar inte 5800X3D längre tillverkas i särskilt hög takt (om någon), och eftersom 5700X3D är samma processor som inte klarade av tillräckligt höga frekvenser för att klassas som 5800X3D är även lagret av den begränsat. Utan prismässig konkurrent finns det därtill ingen direkt anledning att sänka priset på 5700X3D särskilt mycket.

Utbudet av begagnade 5800X3D som dyker upp kommer antagligen inte öka förrän motsvarande X3D i 9000-serien lanseras.

*flera av de aktörer som tidigare sålt processorn gör det inte längre, och av de som fortfarande gör det saknas den i lager hos många

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Men asså jag förstår inte om du bara håller med det jag skrev eller om jag faktiskt va otydlig, skriver ju att lanseringen sker på en annan socket...

Jag skriver ju att jag vill gå från en 3600 till en 5700x3d (samma socket AM4) men undrar om en lansering på AMDs nya socket kommer påverka priset på cpuer på deras äldre socket då dom inte riktigt konkurerar på samma sätt.

Du missade att ha med ordet "pris" i original inlägget så när jag läste antog jag att det hade med socket livslängd.

Jag är tveksam att det kommer ha någon större påverkan närmaste tiden, i och med att det är en sjukt bra processor och att vi är många som fortfarande ligger kvar på AM4 så känns det som att just x3d varianterna kommer vara dom som fortsätts produceras till denna socket ett tag till just för att dom kommer vara efterfrågade till ett för AMD vettigt pris ett tag framöver.

Och till det pris som 5700x3d går för så skulle jag säga att är det den du är ute efter så köp så snart som du känner dig bekväm med. Basserat på hur AM4 priser sett ut på andra cpuer så tror jag det är väldigt liten risk att dom skulle droppa ner till 2k sträcket plötsligt och göra att dom där 5-6 hundra extra skulle kännas surt. Fast gör den det så plinga mig för då vill jag också köpa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

*flera av de aktörer som tidigare sålt processorn gör det inte längre, och av de som fortfarande gör det saknas den i lager hos många

Ah jag såg det, både på Inet och Webhallen så va den inte bara slut utan hade utgått.

Skrivet av psilobe:

Du missade att ha med ordet "pris" i original inlägget så när jag läste antog jag att det hade med socket livslängd.
.....

Heh ja jag antar la att det som låter glasklart för mig kanske blir något helt annat för andra.

Men det va ju ungefär vad jag villa höra, senast jag kollade (när 5700x3d lanserades) så skilde några enstaka 100lappar men fick en chock nu när jag såg att det är mer åt 1000lappen.

Det kommer nog bli en beställning väldigt snart då det är svårt att hålla kliande fingrar i styr

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I