5.1 på logitech Z906 – möjligt?

Permalänk
Medlem

5.1 på logitech Z906 – möjligt?

Hej!

Mina 7.1 högtalare som funkade bra tills dess att de tog slut och jag köpte ett par logitech Z906 5.1 för att ersätta. Gick dock inte att få något vettigt ljud i dom.

6-kanalsljud blev som bäst mysko mono på höger, vänster och center men två högtalare förblev döda hur jag än kopplade
Coaxial och optisk gick bara att köra stereo på default och det lät som om flera kanaler fattades (se ovan)

Testade direkt på moderkortet och på ett ljudkort. Ingen skillnad.

Efter lite experimenterande har jag lagt in har jag kopplat stereo från ljudkortet (höger vänster) till ett av 6-kanalsportarna och även kopplat in center och rear. Det ger ljud i alla högtalarna fast center verkar uppfuckat och vänster sida har lägre ljud.

Det här är inte i närheten av vad jag hade tidigare. Är det någon som lyckades få bra ljud med logitech Z906 5.1 och hur kopplade ni då?

Har testat med äldre drivrutiner (ingen skillnad) och testat med olika plug-ins och junk. Har hört att Windows 10 inte stöder 5.1 längre men kan det verkligen stämma? Har givetvis testat ljudet på olika spelare. Har även testat ljudkortet på annan dator men det gav inget bra resultat heller.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alopex:

Hej!

Mina 7.1 högtalare som funkade bra tills dess att de tog slut och jag köpte ett par logitech Z906 5.1 för att ersätta. Gick dock inte att få något vettigt ljud i dom.

6-kanalsljud blev som bäst mysko mono på höger, vänster och center men två högtalare förblev döda hur jag än kopplade
Coaxial och optisk gick bara att köra stereo på default och det lät som om flera kanaler fattades (se ovan)

Testade direkt på moderkortet och på ett ljudkort. Ingen skillnad.

Efter lite experimenterande har jag lagt in har jag kopplat stereo från ljudkortet (höger vänster) till ett av 6-kanalsportarna och även kopplat in center och rear. Det ger ljud i alla högtalarna fast center verkar uppfuckat och vänster sida har lägre ljud.

Det här är inte i närheten av vad jag hade tidigare. Är det någon som lyckades få bra ljud med logitech Z906 5.1 och hur kopplade ni då?

Har testat med äldre drivrutiner (ingen skillnad) och testat med olika plug-ins och junk. Har hört att Windows 10 inte stöder 5.1 längre men kan det verkligen stämma? Har givetvis testat ljudet på olika spelare. Har även testat ljudkortet på annan dator men det gav inget bra resultat heller.

Har du testat att alla ingångarna på 906 ger ljud i korresponderande högtalare så att inget är trasigt där ?
När du anslöt digitalt hade du en källa som hade surroundljud (DD/DTS) och matade du ut det formatet eller bara stereo ? Vad använde du för program för att spela upp filmerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte svara för de specifika sakerna du upplever, men du kan köra 5.1 genom analoga kablarna.

Det som inte går är "generell" 5.1 på optiska, det går genom DD/DTS-avkodning och dylikt, men inte i Windows/vanliga spel t.ex.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Om du kör optiskt eller Coaxial så så får du bara PCM signal (stereo) ut i från moderkortet. Har inte hittat något modernt moderkort som stöder något annat pga dyra licenser. Ska dock gå att få ifrån en del ljudkort. Om man trycker på stereo knappen så kan man få Z906 att fejka 5.1 ljud men det är inget vidare. Kände mig duktigt lurad när jag köpte ett dyrare moderkort för att få 5.1 via optisk utgång till min z906 och sedan får man bra stereo. (Asus ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI).
5.1 går att få via analoga kablarna som Daemon säger. Jag fick glapp i mina analoga kablar så jag fick beställa nya (via ebay tror jag).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Hej och tack för support!

Jag har dels testat via Speaker setup i Windows. Med den nuvarande konfigurationen av sladdar dvs rear och center via 6-kanal och stereo (h v) grenkoplat i front på högtalarna (ej stereo till stereo alltså). Jag får starka pling i höger vänster front och höger rear men svagare i dom andra. Suben gör så att hela rummet skakar men det är inte jättemycket bas annars.

Har ju testat med att bara köra de tre 6-kanalerna i olika combon (det står tyvärr inte vad som är vad på högtalarna utan bara på kortet) men då är alltid några högtalare döda. Man måste fuska med att grenkoppla stereo-utgången (fan vet hur jag kom på det). Moderkortet har tyvärr ingen stereo-utgång så jag kör på ett externt ljudkort.

Testade i Edge (som ska ha surround) och då spelar bara fronthögtalarna när det är en 5.1 testfilm. Alla ljud låter men bara på de främre högtalarna dock er center.

Om jag kör en film på VLC media player har jag ljud i alla högtalarna men osäker på om det är rätt kanaler.

Jag hade alltså tänkt köpa en reciever i framtiden med ett gäng justea högtalare men när det strular så här mycket och man inte kan få surround via S/PDIF så känns det ju meningslöst.

Har ett Xonar U7 MKII som ska vara hyfsat dedikerat till 7.1 och mitt moderkort (MSI X370 AM4 ATX) ska ju också klara 7.1

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

MSI X370 AM4 ATX hittade inte ditt MB på nätet (finns gaming mm men jag vet inte vilket MB du har) 7.1 fungerar säkert över "HD Audio Connectors" med analoga kablar.
Hittade den här länken när jag höll på med det här. Kan vara intressant:

https://www.diyaudio.com/community/threads/asus-xonar-ae-using-s-pdif-out-2-channel-only-driver-workaround.351426/

Jag har ett gäng 5.1 filer sedan jag fixade med det här. Speciellt en fil kan vara intressant för dig. Fungerar utmärkt via analoga kablar och "han" säger vilken högtalare det är som ska låta. Skicka ett PM med din e-mail adress så kan jag maila den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får bara 5.1 via optisk kabel om innehållet du ser på/spelar har stöd för Dolby Digital 5.1 eller DTS. Väldigt få spel har detta stöd.

Alla andra spel på PC skickar ljud som LPCM och då stöds enbart 2.0 via optisk kabel.

För att få 5.1 i alla spel måste du använda dom tre portarna på baksidan av din dator. Dom är färgkodade och ska anslutas till Z906.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du får bara 5.1 via optisk kabel om innehållet du ser på/spelar har stöd för Dolby Digital 5.1 eller DTS. Väldigt få spel har detta stöd.

Alla andra spel på PC skickar ljud som LPCM och då stöds enbart 2.0 via optisk kabel.

För att få 5.1 i alla spel måste du använda dom tre portarna på baksidan av din dator. Dom är färgkodade och ska anslutas till Z906.

Jo, jag inser att optisk är helt körd för 5.1. Frågan är varför musik låter så jäkla illa via optisk bara.

Porten på högtalarna är färgkodade ja men det står inte vad som är vad så man får experimentera. Men nu är det ju så att det inte funkar iallafall. Enda sättet jag lyckades få ljud i alla högtalarna var att grenkoppla in stereo-ljudet. Helt jäkla skumt och står inte i någon handbok vad jag vet. Tror att det är min grenkoppling som gör att det blir högre ljud i dessa högtalare. Men det är ju bättre med ojämt ljud än inget alls.

Bilden visar side och center via 6-kanal och front in i front grenkopplat från stereo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Porten på högtalarna är färgkodade ja men det står inte vad som är vad så man får experimentera.

Tror att det är min grenkoppling som gör att det blir högre ljud i dessa högtalare. Men det är ju bättre med ojämt ljud än inget alls.

<Uppladdad bildlänk>
Bilden visar side och center via 6-kanal och front in i front grenkopplat från stereo

Vad menar du med att det inte står vad som är vad? Om du stoppar in den gröna i front L/R så ska den in i samma port på subben. Stoppar du den gröna i rear L/R så ska den in i samma port på subben. Färgen spelar ingen roll (men underlättar ju), så länge du kopplar rätt kabel. Det är markerat bak på subben.

Jag vet inte hur du har kopplat, men du ska verkligen inte göra någon grenkoppling från annat håll eller vad du pratar om.

Du ska använda tre kablar. Grön för Front Höger/Vänster, orange för Bak Höger/Vänster samt svart för Center/Sub.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med att det inte står vad som är vad? Om du stoppar in den gröna i front L/R så ska den in i samma port på subben. Stoppar du den gröna i rear L/R så ska den in i samma port på subben. Färgen spelar ingen roll (men underlättar ju), så länge du kopplar rätt kabel. Det är markerat bak på subben.

Jag vet inte hur du har kopplat, men du ska verkligen inte göra någon grenkoppling från annat håll eller vad du pratar om.

Du ska använda tre kablar. Grön för Front Höger/Vänster, orange för Bak Höger/Vänster samt svart för Center/Sub.

Jag förstår precis för det var så jag trodde man skulle göra. På det externa lljudkortet (bilden) finns rear, center, och side. Sen på stereo (röd och vit kontakt) står det även front i parentes. Om jag kopplar in rear, center och side (grön, svart, skär) så får jag inte med alla ljud i 5.1. På högtalaren finns det bara tre hål och inget anges vad det handlar om för kanal så man får gissa här (nej, det står inte i manualen heller). Moderkortet har bara RS, CS och L out och kör man via dessa till högtalarna fattas två kanaler när man testar i Sounds. Har testat alla kombinationer men två kanaler fattas alltid.

Så jag gissar att jag fått in center och rear ordentligt (det låter så när man testar) och att front måste grenkopplas in från stereon. Side (som sitter på ljudkortet nu ej ikopplad - se bild ovan) funkar antagligen bara när man kör 7.1 och den är död. Skumt ja, men det funkar iallafall bättre än nått annat.

Jag tänkte ett tag att jag kunde nöja mig med stereo (som blir default och går inte att ändra på i Sounds) och körde bara på optisk. Då kan jag få höger och vänster att låta och det kommer även ut ljud i center. MEN det låter fördjävligt! Man kan lyssna på film om man ställer in mono på spelaren men musik låter skit. Som om jag hade tre kanaler av sex fast det ska föreställa stereo. Och det låter lika illa från moderkortet som från ljudkortet. Skumt? Ja, det är det...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alopex:

Jo, jag inser att optisk är helt körd för 5.1. Frågan är varför musik låter så jäkla illa via optisk bara.

Nej det är inte kört bara mer komplicerat.
En del ljudkort stödjer DD live/DTS connect och då kan ljudkortet koda ljudet till DD & DTS i realtid och skicka ut det digitalt. Funktionen finns som tillbehör till Creative X fi baserade kretsar.

Det kanske också är möjligt att lösa via Ac3filter och/eller nått plugin/kompatibelt program
https://www.ac3filter.net/download-ac3filter/

Men i övrigt tycker jag att man ska skaffa ett bättre och modernare ljudsystem såvida man inte gillar att mickla med avancerade ljudfunktioner och ser det som en utmaning att få igång det.

Varför det låter dåligt vet jag inte, har du tex provat olika kablar så det inte är nått glapp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inte kört bara mer komplicerat.
En del ljudkort stödjer DD live/DTS connect och då kan ljudkortet koda ljudet till DD & DTS i realtid och skicka ut det digitalt. Funktionen finns som tillbehör till Creative X fi baserade kretsar.

Det kanske också är möjligt att lösa via Ac3filter och/eller nått plugin/kompatibelt program
https://www.ac3filter.net/download-ac3filter/

Men i övrigt tycker jag att man ska skaffa ett bättre och modernare ljudsystem såvida man inte gillar att mickla med avancerade ljudfunktioner och ser det som en utmaning att få igång det.

Varför det låter dåligt vet jag inte, har du tex provat olika kablar så det inte är nått glapp ?

Vad tycker du jag ska satsa på istället? Nu har ju ljudet kommit tillbaka efter lite meckande. Hade ju gärna haft 7.1 istället men då får jag nog iallafall betala 15k. Lite mycket när grannarna redan klagar

Ja, det är konstigt att optisk låter skit. Man kan ju tycka att den default-inställning som man inte kan ändra på borde ge hyfsad stereo. Men min nuvarande mix av stereo/6-kanaler ger ju ett bra ljud när man spelar musik.

Det är inte glapp i kablarna iallafall eftersom jag kört samma kablar hela tiden. Det som avgör hur det låter är vilken inställning jag kör. Men jag misstänker att det är mina äldre kablar som gör att det blir lägre ljud på vissa högtalare. Det var ju en insikt som är billig att fixa i så fall

Testade att ladda ner Ac3... är det här nått jag ska oroa mig för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är något fishy i din setup.
Jag kör också Z906 och får surround via de analoga utgångarna på moderkortet. kopplade till svart, gul/skär och grön på subben (samma färger på moderkortets kontakter). Använder inte den splittade L/R som du använder.

Ljudsystemet i sig är fine, ska inte behöva bytas om det inte verkligen är sönder.

Edit: svart är front L/R

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Jag mailade en ljud fil och lite bilder till Alopex. Med Z906 och Asus ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI så är det så här:
Övre hål: Front, green
Mitten hål: Center/sub woofer, yellow/orange
Nedre hål: Rear, black
Z906:

STRIX B650E-F GAMING WIFI:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag testade just detta! Det gör så att två kanaler är döda hur man än kombinerar svart, grön, rosa. Avinstallerade drivrutinerna för mitt externa ljudkort och det var samma skit. Har ju googlat lite och det verkar finns hur mycket patchar och prylar som helst att testa men man ledsnar ju efter ett tag.

Men som sagt, jag har ju hittat en work around nu

Edit: Det kan bero på att mitt ljudkort är gammalt och mitt moderkort är nyare. Moderkortet är väl så jäkla uppgraderat så ett par gamla Z906 inte funkar längre. Det verkar ju inte alls fixa optiskt som jag vet gick för tio år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Det verkar ju inte alls fixa optiskt som jag vet gick för tio år sedan.

Optisk har alltid haft samma begränsningar då som nu.

Om det verkligen inte fungerar med dom tre 3,5mm-kablarna efter att du har kopplat rätt (och inte använder två RCA-kablar för stereo) så är något trasigt.

Testa högtalarna med en annan dator och se till att koppla rätt från början.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Testa högtalarna med en annan dator och se till att koppla rätt från början.

Jo, jag testade med det gamla ljudkortet på en annan dator och det var samma junk. Testade både med ljudkort och moderkort (som ska klara 7.1) via optisk och det gav bara stereo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, nytt försök:

Från ljudkort
Front L + R (stereo) till Front
Center till Center
Rear till Rear
(Side urkopplat från ljudkort till reciever)

Från reciever (med inbyggd sub)
Test Front Right - ger starkt ljud på Front Right högtalare
Test Front Left - ger starkt ljud på Front Left högtalare
Test Side Right - ger starkt ljud på Side Right högtalare
Test Side Left - ger svagt ljud på Side Left och Center högtalare
Test Center - ger svagt ljud på Side Left och Center högtalare
Test Sub - ger svagt ljud på Side Left och Center högtalare
(tycker att det vibrerar svagt från sub när subljudet testas men det låter inte särskilt mycket)

På Speaker Setup är Center utgråad men den går att trycka på för att få ljud

Har testat högtalarna separat för säkerhets skull, inget fel där. Kablarna är också ok.

Och jag repeterar... kopplar jag in som man ska dvs Front till Front, Side till Side osv så dör frontljudet. Övriga ljud funkar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alopex:

Ok, nytt försök:

Från ljudkort
Front L + R (stereo) till Front
Center till Center
Rear till Rear
(Side urkopplat från ljudkort till reciever)

Från reciever (med inbyggd sub)
Test Front Right - ger starkt ljud på Front Right högtalare
Test Front Left - ger starkt ljud på Front Left högtalare
Test Rear Right - ger starkt ljud på Rear Right högtalare
Test Rear Left - ger svagt ljud på Rear Left och Center högtalare
Test Center - ger svagt ljud på Rear Left och Center högtalare
Test Sub - ger svagt ljud på Rear Left och Center högtalare
(tycker att det vibrerar svagt från sub när subljudet testas men det låter inte särskilt mycket)

På Speaker Setup är Center utgråad men den går att trycka på för att få ljud
<Uppladdad bildlänk>

Har testat högtalarna separat för säkerhets skull, inget fel där. Kablarna är också ok.

Har du någon kabel som gör att du kan koppla in bara en kanal i taget så vore det bra, typ en stereotele till rca kabel

För då kunde du få reda på om det är nått internt fel i elektroniken i högtalarna, eventuellt kan du prova att bara mata från frontutgången på datorn eller via en telefon till en ingång i taget på högtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Ok, nytt försök:

...

Och jag repeterar... kopplar jag in som man ska dvs Front till Front, Side till Side osv så dör frontljudet. Övriga ljud funkar.

Inget illa ment, men pics or it didnt happen
Kan du inte för säkerhets skull koppla in precis som det förklarats tidigare i tråden spikrakt front till front osv, och därefter ta bilder på både ljudkortet och på högtalaren. (så att färger/labels syns)
Om vi kan se att det är rätt kopplat och det fortfarande inte låter rätt då, så är ju antingen Z906 eller ljudkortet trasigt på något vis (kanske pajat efter dina grenkopplingar som jag fortfarande inte förstår?) ...

...

Och nu är jag petig, men hur kan du få starkt ljud på "side left" och "side right" högtalarna när du inte har några? Det du har är "rear left" och "rear right" med ett 5.1 system
Side borde inte ens vara aktiv om du valt 5.1 eller vara tysta under testet, eftersom du har 5.1 och inte 7.1. (om inte mjukvaran har nån funktion för att blenda in den i de andra högtalarna när de inte är inkopplade?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har Logitech Z906 och lite annorlunda kopplat. Kör HDMI från dator och PS5 till tv´n och optisk från tv till Z906.

Får 5.1 ljud från spelen på PS5 och vissa filmer/klipp på Youtube. Inte provat spel via datorn dock!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Har Logitech Z906 och lite annorlunda kopplat. Kör HDMI från dator och PS5 till tv´n och optisk från tv till Z906.

Får 5.1 ljud från spelen på PS5 och vissa filmer/klipp på Youtube. Inte provat spel via datorn dock!

Datorer hanterar ljud annorlunda så det går inte att jämföra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Datorer hanterar ljud annorlunda så det går inte att jämföra.

Mjae, det är ju fortfarande samma ljudstandarder.
Kan ju vara så att konsolen har kostat på sig stöd för dolby digital live eller motsvarande som kodar om till 5.1. (Finns även på vissa ljudkort - Har nämnts i tråden förut)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, det är ju fortfarande samma ljudstandarder.
Kan ju vara så att konsolen har kostat på sig stöd för dolby digital live eller motsvarande som kodar om till 5.1. (Finns även på vissa ljudkort - Har nämnts i tråden förut)

Jag förenklade inlägget lite eftersom jag redan har skrivit om hur det fungerar i ett inlägg högre upp i tråden.

Man vill undvika att använda Dolby Digital Live eftersom det introducerar rejäl fördröjning av ljudet.

På PC "ska" man använda dom tre 3,5mm-kablarna för att ansluta Z906 och få bästa möjliga ljud utan fördröjning och stöd för surround i alla spel.

Använder man optisk kabel från PC så får man antingen 2.0 eller rejäl fördröjning av allt ljud som bara fungerar med få specifika ljudkort (undantagen är dom enstaka spel som har inbyggt stöd för DD och DTS som t.ex. Gears 5, Forza-spelen m.fl.).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag förenklade inlägget lite eftersom jag redan har skrivit om hur det fungerar i ett inlägg högre upp i tråden.

Man vill undvika att använda Dolby Digital Live eftersom det introducerar rejäl fördröjning av ljudet.

På PC "ska" man använda dom tre 3,5mm-kablarna för att ansluta Z906 och få bästa möjliga ljud utan fördröjning och stöd för surround i alla spel.

Använder man optisk kabel från PC så får man antingen 2.0 eller rejäl fördröjning av allt ljud som bara fungerar med få specifika ljudkort (undantagen är dom enstaka spel som har inbyggt stöd för DD och DTS som t.ex. Gears 5, Forza-spelen m.fl.).

Sorry, missade att du var en av dem som skrivit en längre förklaring redan

Jag hade dolby digital live på någon av mina äldre ljudkort (kan det varit ASUS STX eller äldre Creativekort? Minns inte) och på just dem kan jag inte minnas dolby digital live gav speciellt mycket fördröjning, så det är nog inte en allmän sanning att så är fallet.
Med det sagt håller med att det är en nischgrej och att det vore bättre att en gång för alla försöka få till inkopplingen av högtalarna analogt med 3.5mm kablarna istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Jo, jag testade med det gamla ljudkortet på en annan dator och det var samma junk. Testade både med ljudkort och moderkort (som ska klara 7.1) via optisk och det gav bara stereo.

Men du ska testa med 3,5mm-kablarna. Ansluter du den optiska kabeln så blir det bara 2.0 (undantaget DDL/DTSC men det är inte relevant i sammanhanget).

Om du vill testa 5.1 med en optisk kabel så måste du också spela upp något material som har inbyggt stöd för Dolby Digital eller DTS, t.ex. en film eller ett spel som faktiskt har stöd för DD/DTS som t.ex. Gears 5, Forza-spelen (säkert dom flesta Microsoft-spel).

Du kan inte använda Windows inbyggda ljudtest för 5.1 med optisk kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du någon kabel som gör att du kan koppla in bara en kanal i taget så vore det bra, typ en stereotele till rca kabel

För då kunde du få reda på om det är nått internt fel i elektroniken i högtalarna, eventuellt kan du prova att bara mata från frontutgången på datorn eller via en telefon till en ingång i taget på högtalarna.

Jo, jag har ju testat med separata kablar. Eller menar du stereo-utgången?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men du ska testa med 3,5mm-kablarna. Ansluter du den optiska kabeln så blir det bara 2.0 (undantaget DDL/DTSC men det är inte relevant i sammanhanget).

Om du vill testa 5.1 med en optisk kabel så måste du också spela upp något material som har inbyggt stöd för Dolby Digital eller DTS, t.ex. en film eller ett spel som faktiskt har stöd för DD/DTS som t.ex. Gears 5, Forza-spelen (säkert dom flesta Microsoft-spel).

Du kan inte använda Windows inbyggda ljudtest för 5.1 med optisk kabel.

Jag har gett upp på den optiska kabeln... nu försöker jag få 6-kanalsljudet att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inget illa ment, men pics or it didnt happen
Kan du inte för säkerhets skull koppla in precis som det förklarats tidigare i tråden spikrakt front till front osv, och därefter ta bilder på både ljudkortet och på högtalaren. (så att färger/labels syns)
Om vi kan se att det är rätt kopplat och det fortfarande inte låter rätt då, så är ju antingen Z906 eller ljudkortet trasigt på något vis (kanske pajat efter dina grenkopplingar som jag fortfarande inte förstår?) ...

...

Och nu är jag petig, men hur kan du få starkt ljud på "side left" och "side right" högtalarna när du inte har några? Det du har är "rear left" och "rear right" med ett 5.1 system
Side borde inte ens vara aktiv om du valt 5.1 eller vara tysta under testet, eftersom du har 5.1 och inte 7.1. (om inte mjukvaran har nån funktion för att blenda in den i de andra högtalarna när de inte är inkopplade?)

Här har vi lite bilder! Som ni ser så går nu stereo (röd och vit ovan) grenkopplat till Front (svart högst upp på den nedre bilden), Center till Center (svart) och Rear till Rear (skär). Den gröna kabeln är urkopplad och jag har lämnat Side tom på 6-kanalsuttaget på ljudkortet. Detta koppling är det bästa jag lyckats uppnå när man testar ljudet... det låter ju iallafall även om tre kanaler delar på två högtalare.

Jag har alltså Left och Right bra. De är inkopplade via stereo-uttaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså pinsamt... nu testade jag direkt från datorn igen och 5.1 fungerar! Det är ljudkortet som är skumt. Synd för det funkade jättebra när jag körde 7.1.

Tack för alla svar! Synd att inte optiskt fungerade. Man får köra 6-kanaler helt enkelt...

Visa signatur