Permalänk
Medlem

mini DV till Mac

Hej,
jag har ca 40 gamla mini-DV band som jag skulle gärna föra över till min Mac. Kameran som jag använde för inspelningen har jag kvar (Panasonic NV-GS90). Följde inläggen på nätet och kopplade kameran till Mac via 1) firewire 400 kabel 2) firewire 400 till 800 adapter 3) firewire till thunderbolt adapter 4) thunderbolt till USB-C. Kameran har jag inkopplad till strömförsörjning via kabel.
Men datorn känner inte igen kameran... testade med 3 olika mac, även en med gammal thunderbolt och iMovie som ett annat videoprogram. Något som jag gör fel eller inte tänkte på?
Tack för hjälpen.

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du verkligen så många adaptrar samtidigt eller misstolkar jag dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allisa:

Hej,
jag har ca 40 gamla mini-DV band som jag skulle gärna föra över till min Mac. Kameran som jag använde för inspelningen har jag kvar (Panasonic NV-GS90). Följde inläggen på nätet och kopplade kameran till Mac via 1) firewire 400 kabel 2) firewire 400 till 800 adapter 3) firewire till thunderbolt adapter 4) thunderbolt till USB-C. Kameran har jag inkopplad till strömförsörjning via kabel.
Men datorn känner inte igen kameran... testade med 3 olika mac, även en med gammal thunderbolt och iMovie som ett annat videoprogram. Något som jag gör fel eller inte tänkte på?
Tack för hjälpen.

Fungerar alla adaptrar, räcker ju att ett steg i kedjan inte fungerar för att det inte skall gå.
Är det någon adapter som behöver extern matning som du råkat missat, lätt att glömma i en sådan härva?
Drivrutiner för alla delar som behöver dem?
Såg även att någon hänvisade till att vissa delar bara fungerar med 32-bitars system vilket gör att man med nyare än Mojave versionen av MAC OS inte klarar av dem.

Skrivet av mrqaffe:

Använder du verkligen så många adaptrar samtidigt eller misstolkar jag dig ?

Tror inte det finns någon annan lösning som kan göra kopplingen FW400 till USB-C utan dom.