Asrock lanserar minimalt AM5-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller med till 100%.

Avsåg Asrocks Deskmini X600: https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X600%20Series/in...
innehåller ett moderkort med samma chipset som det som artikeln handlar om (X600), men Deskminin har 2.5GbE så varför har inte moderkortet i artikeln det också?

Vet inte hur relevant "samma chipset" är. Det är väl så att man i båda fallen att man integrerat något Realtek-chip för nätverk; RTL8125BG respektive RTL8111H.

I det senare fallet dock även "Optional RTL8111FP" som ger någon KVM-lösning och vad det är. Det kanske inte finns någon sådan motsvarighet för deras 2.5G-prylar, och att den funktionen anses viktig för målgruppen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Nja, är väl väldigt sannolikt att nya korten lär kosta mer än de gamla som sålts nu i över ett år och sjunkit i pris hela vägen sen lansering?

När 7800X3d släpptes ny gick den på ca 5700kr enligt historiken på prisjakt. Om det släpps ett motsvarande i 9xxx serien i år gissar jag på ungefär samma pengar i början. Kanske lite mer? Sen lär det trappa ner på ungefär samma sätt om man har lite is i magen.

Jag såg tex den här nyheten på tomshardware tex om läckta priser i europa: (frankrike)
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-ryzen-900...
Enligt den läckan så kan priset för 9700x (utan 3d) bli 545 euro...

Vi får se

Mmm.. ja det har du nog rätt.
Damn vad dyrt om det visar sig stämma.

Kanske att 9000-släppet (redan nu i aug) kan få ner priserna lite på 7000 inkl x3d om man har tur. 9k/7k blir ju direkta "konkurrenter" och priset kommer bli det "enda" som kommer få folk att köpa 7000 - till skillnad från 5000x3d som saknar konkurrent på am4. Beg-priserna på 5800x3d står ju fortfarande på 3000kr+(!).

Det börjar luta mer åt 7800x3d än 9800x3d för mig. Den som alltid ska "vänta på nästa släpp" får vänta hela livet

Skrivet av Roger W:

Kortet han länkade till i prisjakt var inte moderkortet i nyheten som han pratade om.

Skrivet av loefet:

Avsåg Asrocks Deskmini X600: https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X600%20Series/in...
innehåller ett moderkort med samma chipset som det som artikeln handlar om (X600), men Deskminin har 2.5GbE så varför har inte moderkortet i artikeln det också?

Sry, my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte hur relevant "samma chipset" är. Det är väl så att man i båda fallen att man integrerat något Realtek-chip för nätverk; RTL8125BG respektive RTL8111H.

I det senare fallet dock även "Optional RTL8111FP" som ger någon KVM-lösning och vad det är. Det kanske inte finns någon sådan motsvarighet för deras 2.5G-prylar, och att den funktionen anses viktig för målgruppen?

Var ju mest att bevisa att "Chipsettet" stödjer den snabbare hastigheten, så varför inte använda den.

Men visst om det är anledningen, så kan det kanske vara värt det, dock för mig och andra så är högre hastighet viktigare.

Skrivet av anon330692:

Sry, my bad.

Inga problem, var kanske inte helt tydlig i min skrift heller.