Kan ej ändra hastigheten på mitt ram-minne!

Permalänk

Kan ej ändra hastigheten på mitt ram-minne!

Hej! Byggde precis min första dator och allt såg okej ut. Kollade i bios så att allt lästes och laddade sedan ner windows. När jag hade fixat några drivrutiner ville jag sätta på xtp eller vad det nu heter (för att öka hastigheten) men när jag hade sparat inställningarna fick jag upp den här amerikanska loggan, minns inte vad det heter, där det stod att jag behövde ändra tillbaka inställningarna få det blev för ”instabilt”

Vet inte hur jag ska göra för att få ut så mycket prestanda ur mitt ram som möjligt. Har ett Asus B650 moderkort. Hjälp uppskattas🙏🏻

Permalänk
Rekordmedlem

B 650 låter som ett am5 moderkort och då är det Expo du ska aktivera för automatisk överklockning av minnena.
Men alla minnen går inte heller att överklocka eller överklocka automatiskt så har du minnen som är med i moderkortets lista på minnen som ska fungera ?
Och det finns kanske flera expoprofiler som du kan prova och fungerar det inte så får du överklocka manuellt.
Vad har du för moderkort och minnen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ett asus b650 plus (Wi-Fi) och Patriot Viper venom 5 DDR5 (32 gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Jag har ett asus b650 plus (Wi-Fi) och Patriot Viper venom 5 DDR5 (32 gb)

Hittar inte det märket på moderkortets QVL-lista.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Det stod att de var kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hittar inte det märket på moderkortets QVL-lista.

Detta är inte en bibel du skall leva efter.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Prova att uppdatera BIOS, det är vanligt att minnesrelaterade problem löses i nyare versioner.
Men allt över 5200 Mhz räknas som överklockning och det finns alltid en risk att det inte fungerar.

Permalänk

Behövs det verkligen? Moderkortet är ju helt nytt.

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet garanteras dina minnen klara (det som står på minnena/förpackningen)? Vilken frekvens får du automatiskt?

Vilken BIOS version har du? Även om ditt moderkort är nytt så kan det ha legat ett tag på lager hos grossist/återförsäljare, alternativt befunnits sig några veckor i en fraktcontainer, så det kan mycket väl ha kommit nyare BIOS-versioner. Är det ett Asus Gaming TUF B650 Plus Wifi du har? Senaste BIOS är en knapp vecka gammalt.

Permalänk

Minnena är byggda för 6400 Mt/s och de är automatiskt satta på 4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Minnena är byggda för 6400 Mt/s och de är automatiskt satta på 4800

Hejsan

Moderkort kan ibland ligga på hyllan rätt länge innan de hamnar hos slutkund och kan därför ha lite äldre bios installerade. Nu vet jag inte om det är så i ditt fall. Hade jag varit du hade jag uppdaterat bios och sedan testat att aktivera d.c.o.p/expo i bios.

Glhf!

Permalänk

Finns det nåt sätt att se om bios är outdated?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Läs av vilken version det är, endera i biosmenyerna eller via nått program typ cpu-z och besök moderkortets hemsida och kolla om det finns nån senare version än den som är i moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Gå in i bios och läs versionsnummer.
Alternativt kontrollera i ett av programmen CPU-Z eller HWiNFO.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Hur gör man en sån här uppdatering då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Det bästa är att ladda hem filen och lägga den på ett usbminne sedan går man in i bios och det heter väl Ez flash och därifrån väljer man biosfilen på minnet och kör igång.
Det finns beskrivet i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Här har du senaste Bios filen för ditt moderkort
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Ladda ner filen och spara den på ett USB minne som är formaterat med FAT sen in i bios och uppdatera, allt står i manualen till moderkortet sidan 2-3

Men finns nog en risk att du kan behöva ställa in minnet manuellt eller få leva med det i bas hastigheten om du har riktig otur. Är inte lika illa som förut men är ändå alltid mer värt att välja minnen som är med i moderkortets QVL lista då det ändå fortfarande händer att moderkortet inte gillar alla minnes kitt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

1: Se till att ha nytt bios
2: Aktivera XMP, DOCP eller Expo, men sätt tillbaka minnet till 6000
3: Se till så att Infinity fabric är satt till en tredjedel, alltså 2000.

Ta gärna en bild av ditt bios där du ställer in minnehastighet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Kollade på Google och där stod det att det supportade både xmp och AMD overclocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Kollade på Google och där stod det att det supportade både xmp och AMD overclocking

Uppdatera bios först, många moderkort har problem med minnesprestanda innan bios uppdateringar.

Sen I bios välj expo profilen.

AMD har också väldigt långa minnesträningar så låt den stå och tugga ett tag. Sen när den är stabil så stäng av den träningen i bios...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Men du tror att det är kompatibelt med Amd? På förpackningen stod det ”Intel Xmp 3.0 ready” och inte nåt om Amd?

Permalänk

Funkar DDR5 minnen på ALLA Am5 moderkort, oavsett producent?

Hej! Undrar om DDR5 minnen funkar på ALLA Am5 moderkort, oavsett vem som producerat minnena? Köpte 2 16gb Patriot Viper Venom 6400 mhz DDR5 minnen till mitt Asus tuf B650 Gaming wifi. När jag gjorde en ”check” på om de skulle vara kompatibla så funkade det. Är osäker på om detta stämde?

Permalänk
Medlem

I teorin ja, i praktiken nej. Det är ju en standard, men med små marginaler som gör att det ibland blir kompabilitetsproblem. Oftast fungerar de flesta minnen, men kanske inte i den hastighet de är specade för (särskilt om man kör fyra stickor).

Vill man vara lite säkrare på att det fungerar så brukar tillverkarna publicera QVL-listor på vilka kombinationer de själva testat, men dessa listor är förstås inte kompletta eftersom de inte kan testa allt som finns på marknaden.

Permalänk

Jag körde ju 2 stycken stickor. Har haft lite problem med att få upp hastigheten. Har hört att en uppdatering av bios kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Nej, alla ddr5 fungerar inte utan problem med alla am5 moderkort.
Förutom att moderkortet (och cpu) bör stödja hastigheterna, för att vara säker på att de fungerar med marknadsförd oc (expo/xmp) hastighet och utan några trubbel så bör de finnas på moderkorttillverkarens QVL över testade och stödda minnen. Därtill är det inte säkert att det fungerar att använda 2st kits av samma fungerar utan problem, speciellt inte med expo/xmp.

Jag ser inte Patriot alls på Asus' hemsida och Asus finns inte bland Partiots listor heller.

Överlag var det mycket stabilare och enklare med äldre dram.

Permalänk

Vad föreslår du att jag gör?

Permalänk

Och varför stod det att minnet var kompatibelt med moderkortet när jag gjorde en komponentkoll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Och varför stod det att minnet var kompatibelt med moderkortet när jag gjorde en komponentkoll?

Kanske "komponentkollen" hade fel?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ja, kanske. Men vad tycker du att jag ska göra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Då TS hade två trådar på samma ämne har dessa sammanfogats, se § 3.3 i våra forumregler.

- MOD

Visa signatur