Permalänk
Medlem

Hjälp att välja väggfäste

Hej,

Jag vill fästa tv:n på väggen, men har svårt att välja ett "rätt" väggfäste, då (korkat nog) så har man placerat en låda för golvvärmen inne mot vardagsrummet

Tv:n är en 77"
Dimensioner Utan ställ
Bredd 171.85 cm
Djup 4.49 cm
Höjd 98.76 cm
Vikt 35.1 kg

Har öppnat lådan och kollat och det går inga rör uppåt.
Jag behöver tips på bra väggfästen. Jag tänker att då lådan sticker ut 13 mm, så måste man tänka på detta så att tvn inte lutar ut där lådan är.

Sen gärna förslag på något väggfäste som man kan enkelt koppla av tv:n ifall man behöver komma in i boxen, om golvvärmen strular (Är så arg på att de monterat lådan där)

Väggen är dock förbered för att man skall kunna hänga saker i den, dvs osb + gips.

Vesa: 400 x 300

Måtten på väggen.

TV:n på pall framför

Tack på förhand för all hjälp, tips och förslag.
Budget på väggfäste, vet inte, men tänkte inte snål, kvalitet på fästet är viktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Här är samlingstråden för just väggfästen med lite inledande pointers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f....

Jag kan rekommendera att man anlitar någon firma för montering och lämplig fäste. Finns en del i Stockholmstrakten.

Permalänk
Medlem

Köp valfritt svängbart väggfäste som är lämpligt för din TV, som t.ex. OneForAll WM4661 som finns att köpa på Amazon för 690 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här är samlingstråden för just väggfästen med lite inledande pointers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f....

Jag kan rekommendera att man anlitar någon firma för montering och lämplig fäste. Finns en del i Stockholmstrakten.

Varför tycker du man ska anlita en firma? Det är ju inget svårt jobb direkt.

Visa signatur

---

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gorian:

Varför tycker du man ska anlita en firma? Det är ju inget svårt jobb direkt.

För dig kanske det inte är ett svårt jobb?

En del som frågar vet inte ens hur man får upp tavlor på väggarna. Än mindre vad en "distans" är för något. Andra har redan en borrhammare i garaget och ser skillnaden på M4 och M5 med blotta ögat.

Var och en får själv avgöra var man befinner sig på det spektrumet. Ett sätt att kliva runt allt och få tillräcklig hög nivå på arbetet är att anlita någon som har som sitt yrke att få upp TV-apparater på väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För dig kanske det inte är ett svårt jobb?

En del som frågar vet inte ens hur man får upp tavlor på väggarna. Än mindre vad en "distans" är för något. Andra har redan en borrhammare i garaget och ser skillnaden på M4 och M5 med blotta ögat.

Var och en får själv avgöra var man befinner sig på det spektrumet. Ett sätt att kliva runt allt och få tillräcklig hög nivå på arbetet är att anlita någon som har som sitt yrke att få upp TV-apparater på väggarna.

Absolut, saknar man kunskap och verktyg och viljan att lära sig så är en firma ett utmärkt alternativ. Jag tänkte mest om det var något du visste som jag missat, och att det var därför du rekommenderade att leja ut det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiLO:

Köp valfritt svängbart väggfäste som är lämpligt för din TV, som t.ex. OneForAll WM4661 som finns att köpa på Amazon för 690 kr.

Ok, så jag monterar fästet till höger om lådan, och sen drar tv:n till vänster och centrerar på väggen?
Se bilden nedan...