Permalänk
Medlem

Bsod - oändlig boot

Hej, har ett problem med min dator som börjar göra mig tokig. Den blue screenar med samma kod varje gång och det går inte ta sig förbi boot. Koden är Page Fault In Non Paged Area.

Har testat följande utan framsteg:
-Testat andra ram minnen
-Testat andra hårddiskar
-Testat utan Gpu
-Rensat Cmos

Detta problem har uppstått x antal gånger nu och tidigare har jag installerat om Windows genom en USB sticka. Då har datorn fungerat allt ifrån 1 dag till 1 månad men sedan kommer samma problem.
Därför vänder jag mig nu till er lite mer erfarna här på sweclockers för att försöka lösa detta en gång för alla.

Här nedan kommer mina specs:

Processor: I7-4790k
Gpu: Evga Gtx 1070
Moderkort: Msi z97 gaming 5
Ram: Corsair Vengeance 16gb 2400mhz ddr3
Psu: Cooler master G650M
Ssd: Kingston 480gb

All hjälp tackar jag ödmjukast för!

Permalänk
Medlem

Börja med att testa minnena med memtest86 som du bootar via ett usb-minne.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan säkert vara slotten eller nån ledningsbana? Det kanske också kan vara L-cache / minneskontrollern i CPU'n?

Permalänk
Medlem

Är det företagsdator? Låter som crowdstrike bsod. Boota i felsäkert läge, och gå till C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike
Let's upp “C-00000291*. sys” och ta bort den, sen starta om datorn. Allt ok.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan säkert vara slotten eller nån ledningsbana? Det kanske också kan vara L-cache / minneskontrollern i CPU'n?

Hej, Vad menar du med L-cache? Hur kontrollerar jag det?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Är det företagsdator? Låter som crowdstrike bsod. Boota i felsäkert läge, och gå till C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike
Let's upp “C-00000291*. sys” och ta bort den, sen starta om datorn. Allt ok.

Det är min privata dator, det går inte att boota i felsäkert läge då kommer jag till samma bsod

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak för en vecka sedan. Kunde inte starta i felsäkert läge ens… slutade med omformatering och nu har jag inga problem alls.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag råkade ut för samma sak för en vecka sedan. Kunde inte starta i felsäkert läge ens… slutade med omformatering och nu har jag inga problem alls.

Jag har haft det här problemet ett antal gånger, då har jag installerat om Windows genom en USB sticka. Tänkte försöka lösa orsaken till problemet den här gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo:

Jag har haft det här problemet ett antal gånger, då har jag installerat om Windows genom en USB sticka. Tänkte försöka lösa orsaken till problemet den här gången

Fasen vad tröttsamt… 😫

Har tre datorer i hemmet och det är endast denna som råkat ut för detta än så länge. Håller tummarna att du får ordning på det!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Avstängd

Uppdatera BIOS
Kör Memtest86
Se till att din SSD har den senaste firmware-uppdateringen.

Byt moderkort, det har inte fått en bios uppdatering sedan 2016

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo:

Med tanke på att du har installerat om Windows flera gånger så går det att utesluta mjukvara (förmodligen iallafall)

Men hade börjat med memtest som det nämnts innan, och se till att plocka ut så mycket som möjligt ur datorn när du testar (inget grafikkort, ingen lagring, inget mer inkopplat till datorn förutom skärm och tangentbord)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hammo:

Hej, Vad menar du med L-cache? Hur kontrollerar jag det?

Mvh

L1/L2-cache är inbyggt i CPU'n så du måste byta cpu för utesluta den. Kör runda memtest iaf som andra skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo:

Det är min privata dator, det går inte att boota i felsäkert läge då kommer jag till samma bsod

Helt annan felkod, detta är något annat. Skulle också tro att det är minnesrelaterat, kan lika gärna vara trasiga drivare också men gedigna ram-minnestester är steg ett.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

koden "Koden är Page Fault In Non Paged Area." är exakt koden som man fick i Crowdstrike uppdateringen som resulterade i endless bootloop också, det var därför jag frågade om det var en företagsdator. Denna typ av fel kan hända just när det kommer till boot drivers för säkerhetsmjukvara typ crowdstrikes Falcon sensor eller tredjepart antivirusmjukvara. Har du sådan installerad, eller kör du bara med Windows inbyggda ?

Precis som andra varit inne på med, så kan det vara ett resultat av felaktigt RAM minne, så memtest är bra. Om du har mer än en minnessticka, så kan du testa plocka ut ena stickan och starta, se om det fungerar, om inte byta och köra den andra stickan bara.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

koden "Koden är Page Fault In Non Paged Area." är exakt koden som man fick i Crowdstrike uppdateringen som resulterade i endless bootloop också, det var därför jag frågade om det var en företagsdator. Denna typ av fel kan hända just när det kommer till boot drivers för säkerhetsmjukvara typ crowdstrikes Falcon sensor eller tredjepart antivirusmjukvara. Har du sådan installerad, eller kör du bara med Windows inbyggda ?

Precis som andra varit inne på med, så kan det vara ett resultat av felaktigt RAM minne, så memtest är bra. Om du har mer än en minnessticka, så kan du testa plocka ut ena stickan och starta, se om det fungerar, om inte byta och köra den andra stickan bara.

Jag har endast Windows inbyggda, jag håller just nu på med ett memtest. Jag har testat att ta ut en av minnena för att se om den bootar men utan framgång

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Memtest är nu utfört utan konstigheter och mina idéer är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo:

Uppdatering:
Memtest är nu utfört utan konstigheter och mina idéer är slut.

Har du flera diskar inkopplade? Du skrev att du testa flera olika, men har du testat dem en och en?

Testat att koppla ut allt som inte är nödvändigt för att starta datorn?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du flera diskar inkopplade? Du skrev att du testa flera olika, men har du testat dem en och en?

Testat att koppla ut allt som inte är nödvändigt för att starta datorn?

Jag har endast en disk i datorn och det är disken med Windows på. Jag trodde först att problemet var relaterat till disken så jag köpte en ny ssd. På den ssdn har jag installerat Windows och sedan fick jag samma problem igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo:

Jag har endast en disk i datorn och det är disken med Windows på. Jag trodde först att problemet var relaterat till disken så jag köpte en ny ssd. På den ssdn har jag installerat Windows och sedan fick jag samma problem igen

Utan att ha kopplat in den andra disken sen?

Som sagt, testa att koppla ur allt som inte behövs (dvs grafikkort, extra diskar, alla usb-enheter, alla minnen förutom ett...).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har nu rensat ssdn, installerat Windows, uppdaterat drivers och stresstestat CPUn.

Än så länge fungerar datorn som den ska

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa byta port och kabel om problemet uppstår igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skulle tänka mig minnen, glapp el nätagg.
Någon av de tre, när mjukvara ev kan uteslutas.

Om något sitter lite löst kan det ge blåskärmar, att ta lös och sätta tillbaka det som går kan ev hjälpa.