Google döms för olagligt monopol

Permalänk
Melding Plague

Google döms för olagligt monopol

Amerikansk domstol har fastställt att Googles sökverksamhet är ett monopol. Inget straff har ålagts, men Google planerar att överklaga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Chop-chop!

Permalänk
Medlem

Om det leder till att Apple inte kan ange Google som standardsökmotor i iOS mot betalning så kommer Google att spara en bra slant på det. Dom flesta väljer nog Google ändå eftersom det har blivit synonymt med att söka på Internet

Permalänk
Medlem

Är Mozilla rökta nu? De lever väl i princip på just ett sådant avtal?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

googla [go`gla] verb ~de ~t • söka på nätet med hjälp av Google el. annan sök­motor

https://svenska.se/saol/?sok=googla

Ja, det luktar nog lite monopol om Googles ställning på marknaden. Själv DDG:ar man. Duckduckgoar. Duckar. Suck...

Permalänk
Medlem

Jag finner tyvärr alla alternativ till Google bristfälliga och frustrerande. -+ operander fungerar inte som det ska, "bara inom citattecken" funkar inte heller som det ska. Att hela Internet har blivit sönderoptimerad av SEO gör bara saken än mer ledsamt.

AI känns som räddningen just nu i alla fall. Använder Perplexity 99% av alla queries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det första jag tänkte på också. Om så sker att Google slutar att ge Mozilla pengar får de helt enkelt göra som med Thunderbird.. Be användarna om pengar. Kommer nog inte bli så mycket som Google ger men kanske räddar dom i allafall.

Se hur det kommer att sluta i, kommer Google ta över hela internet till slut?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Google har gjort sökningar sämre med tiden. Allt för att man ska klicka på reklam och annat istället. Företag betalar för att hamna först på sökningarna.

Hörde från en högt uppsatt på stort företag i Sverige att de betalt massor med pengar för att hamna högst upp när man söker på vissa ord.

Jag använder Duck Duck Go. Absolut inte perfekt men när man lärt sig hur man ska söka och när man ska ställa in på Sverige eller världen (eftersom de inte automatiskt vet allt om dig som Google) så kan man hitta det mesta. Google kanske är tekniskt sett bättre fortfarande trots att de gjort det sämre men det är bara för de vet allt om dig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Jag finner tyvärr alla alternativ till Google bristfälliga och frustrerande. -+ operander fungerar inte som det ska, "bara inom citattecken" funkar inte heller som det ska. Att hela Internet har blivit sönderoptimerad av SEO gör bara saken än mer ledsamt.

AI känns som räddningen just nu i alla fall. Använder Perplexity 99% av alla queries.

Jag körde DDG mycket förut.. Men de gjorde om så att "-ord" gick från "vill inte ha detta ordet alls" till "visa lite mindre av detta ord, eller BARA detta ord".

Permalänk
Medlem

Tänk vad det måste ha kostat att komma fram till den på förhand helt uppenbara slutsatsen..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vart är alla dom där alternativa sökmotorerna någonstans?

Hittar inga när jag googlar efter dom ... ok, möjligen fulspel av Google.

Hittar man dom så hittar man inte det man söker efter om man inte har extremt specifika söktermer. Så varför göra det krångligt för sig?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hittar man dom så hittar man inte det man söker efter om man inte har extremt specifika söktermer. Så varför göra det krångligt för sig?

Första hitten när jag söker efter "alternativa sökmotorer"

Såååååå antar din Googlefu bara är EXTREMT dålig ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

googla [go`gla] verb ~de ~t • söka på nätet med hjälp av Google el. annan sök­motor

https://svenska.se/saol/?sok=googla

Ja, det luktar nog lite monopol om Googles ställning på marknaden. Själv DDG:ar man. Duckduckgoar. Duckar. Suck...

"let me Bing that for you" har inte riktigt samma punch. Microsoft och namn alltså hehe

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vet inte hur du söker, men jag hitta dessa...

Olika sökmotorer

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ser inget monopol med Google som sökmotor. Folk väljer själv vilken sökmotor att använda och ingen tvingar en att använda Google som 1 val sökmotor.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är ju just detta som de vill undvika. Nuvarande gissning är att myndigheterna kommer kräva styckning av bolaget om man läser finansmedia.

Detsamma skede väl för Microsoft för en sådär 20-25 år sedan och det blev inte så... Lär bli ett och annat överklagande oavsett utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänk vad det måste ha kostat att komma fram till den på förhand helt uppenbara slutsatsen..

Det är fortfarande viktigt att etablera fakta genom bevisning om de ska kunna straffas i en rättsstat. Att utredarna har haft problem att få fram pappersspår från Googles verksamhet är redan där ett tecken på att de vet att de inte spelar rent på marknaden.

Kanske är detta knallen som behövs för att FTC ska vakna till och se till att marknaden faktiskt är väl reglerad?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Ser inget monopol med Google som sökmotor. Folk väljer själv vilken sökmotor att använda och ingen tvingar en att använda Google som 1 val sökmotor.

Men på nära nog vilken enhet du än väljer, får du Google som förvald sökmotor, och att välja något annat kräver att du gör en aktiv förändring av enhetens inställningar. Ingen tvingar någon att köra Windows heller, men lik förbannat har de i praktiken en monopolställning på skrivbordet eftersom i princip ingen byter operativsystem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men på nära nog vilken enhet du än väljer, får du Google som förvald sökmotor, och att välja något annat kräver att du gör en aktiv förändring av enhetens inställningar. Ingen tvingar någon att köra Windows heller, men lik förbannat har de i praktiken en monopolställning på skrivbordet eftersom i princip ingen byter operativsystem själv.

För att ens komma på tanken att byta sökmotor behöver användaren ju veta att det ens finns andra sökmotorer. Tror det är ytterst få vanliga användare (sådana som inte frekventerar Sweclockers) som ens vet att det finns andra sökmotorer än google även om det går att söka efter det på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av Lagers:

Det första jag tänkte på också. Om så sker att Google slutar att ge Mozilla pengar får de helt enkelt göra som med Thunderbird.. Be användarna om pengar. Kommer nog inte bli så mycket som Google ger men kanske räddar dom i allafall.

Om Mozilla ryker så innebär det snabbt slutet för Google också skulle jag tro. De har för mycket dumheter i Chrome som är tänkt för att stötta deras annonsverksamhet för att klara sig undan den monopol diskussionen. Jag tror internet långsiktigt hade mått bra av ett styckat Google.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Google har monopol på annonsering i anslutning till sökresultat och de använder det i sin tur för att upprätthålla ett monopol på söktjänster, som gör att de får monopol på annonsering.. osv.

Få företag vill betala för annonser i sökmotorer som ensiffriga procent av användarna använder, och google i sin tur använder de enorma inkomsterna från annonserna till att betala leverantörer av hård- och mjukvara nästan hur mycket som helst för att använda deras motor som standard. T ex 20 miljarder dollar till Apple för att vara default i Safari, årligen.

Så ingen kan ens börja konkurrera med dem, utan reglering skulle google för alltid förbli standardvalet.

De har full kontroll över marknaden och kan sätta priser utan påverkan av konkurrens från andra aktörer, alltså har de monopol.

https://www.theverge.com/2024/8/5/24155520/judge-rules-on-us-...

@Enviro jag tycker det vore ball med nån källhänvisning i artikeln.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är ju just detta som de vill undvika. Nuvarande gissning är att myndigheterna kommer kräva styckning av bolaget om man läser finansmedia.

Detsamma skede väl för Microsoft för en sådär 20-25 år sedan och det blev inte så... Lär bli ett och annat överklagande oavsett utfall.

Skrivet av takeoninja:

Om Mozilla ryker så innebär det snabbt slutet för Google också skulle jag tro. De har för mycket dumheter i Chrome som är tänkt för att stötta deras annonsverksamhet för att klara sig undan den monopol diskussionen. Jag tror internet långsiktigt hade mått bra av ett styckat Google.

Att stycka Google skulle nog vara bra för internet, men helst inte på bekostnad av slutet för Firefox. För vi behöver verkligen flera aktörer som gör webbläsarmotorer.
Hoppas att myndigheterna i världen börjar titta ännu mer på hur mycket makt Google har över internet. Och också hur mycket makt dom har över annonsnätverken på internet. Men där har de väl lite konkurrens av Meta iaf.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

För att ens komma på tanken att byta sökmotor behöver användaren ju veta att det ens finns andra sökmotorer. Tror det är ytterst få vanliga användare (sådana som inte frekventerar Sweclockers) som ens vet att det finns andra sökmotorer än google även om det går att söka efter det på google.

Är nog sant, men som Windows användare tycker jag Microsoft gillar att påminna om att Edge finns lite väl mycket, och Edge påminner gärna om hur fantastiskt Bing är.....

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OldComputer:

Kanske för att Google-sökning redan har blivit passerad av "AI"?

Jämför det rätt "sparsmakade" resultatet som @norrby89 fick från Google med exakt samma två ord som prompt till ChatGP

"AI" lär vara Googles värsta mardröm!

Skrivet av norrby89:

<Uppladdad bildlänk>

"AI" är långt ifrån perfekt, men för mig börjar ersätta rätt många saker jag använt sökmotorer (primärt Google) i över 20 år nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aphex:

Google har monopol på annonsering i anslutning till sökresultat och de använder det i sin tur för att upprätthålla ett monopol på söktjänster, som gör att de får monopol på annonsering.. osv.

Få företag vill betala för annonser i sökmotorer som ensiffriga procent av användarna använder, och google i sin tur använder de enorma inkomsterna från annonserna till att betala leverantörer av hård- och mjukvara nästan hur mycket som helst för att använda deras motor som standard. T ex 20 miljarder dollar till Apple för att vara default i Safari, årligen.

Så ingen kan ens börja konkurrera med dem, utan reglering skulle google för alltid förbli standardvalet.

De har full kontroll över marknaden och kan sätta priser utan påverkan av konkurrens från andra aktörer, alltså har de monopol.

https://www.theverge.com/2024/8/5/24155520/judge-rules-on-us-...

@Enviro jag tycker det vore ball med nån källhänvisning i artikeln.

Det fixar vi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

"let me Bing that for you" har inte riktigt samma punch. Microsoft och namn alltså hehe

Bing it betyder väl bara att söka efter NSFW? Så jag minns det i alla fall, inte provat Bing på ett årtionde

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

<Uppladdad bildlänk>

Jag gillar att Bing inte är med där som alternativ, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är fortfarande viktigt att etablera fakta genom bevisning om de ska kunna straffas i en rättsstat. Att utredarna har haft problem att få fram pappersspår från Googles verksamhet är redan där ett tecken på att de vet att de inte spelar rent på marknaden.

Kanske är detta knallen som behövs för att FTC ska vakna till och se till att marknaden faktiskt är väl reglerad?

Det vore väl drömmen. Men FTC vågar inte ge stora företag konsekvenser. Det går fint att trycka till ett litet företag som gjort ett litet fel, men ett stort företag som gjort ett stort fel? Aj vad jobbigt det blir... Man vill ju inte trampa på fel tår eller råka göra något som får till följd att ens bjudresor och annat trevligt riskerar att försvinna liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag gillar att Bing inte är med där som alternativ, haha.

Well bing med chatgpt fungerar faktiskt riktigt bra! men utan så är det fortfarande som att dra kroppsdelar på sandpapper..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast

För den som undrade men inte orkade googla:
Sherman Act
Section 2:

Every person who shall monopolize, or attempt to monopolize, or combine or conspire with any other person or persons, to monopolize any part of the trade or commerce among the several States, or with foreign nations, shall be deemed guilty of a misdemeanor [. . . ]