Postnord har slarvat bort paket

Permalänk
Medlem

Postnord har slarvat bort paket

Hej,

Jag sålde en mobil till företaget PhoneHero. Jag använde deras grattis frakt som är returfrakt. Det är det de använder.
Nu har min paket stått si samma paketterminal (Veddesta paketterminal) i två veckor. Postnords kundservice vet inte någonting och kan inte hjälpa mig. Jag kontaktade PhoneHero och bad de göra reklamation eftersom att de står för frakten. Jag kan inte göra reklamationen.

Vad händer om Postnord inte kan hitta paketet?
Enligt PhoneHero villkor så ansvarar jag för paketet fram till de oavsett om jag eller de står för frakten.
Om nu Postnord inte hittar paketet.. är det kört? Är så arg på postnord! Jag behövde dem pengarna och så blir det så här.
Jag har sålt till PhoneHero en gång tidigare och jag fick utbetalt för telefonenen 3 dagar efter jag skickade paketet.

Har någon erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Två veckor är inte länge för ett borttappat paket, det är vanligt att de kommer fram. Dock har jag ingen erfarenhet av såpass stöldbegärligt gods som just ditt paket..

Vad gäller ansvaret är ju frågan vad som står i sitt avtal och vad för tjänst man tecknade hos Postnord. Man kan ju försäkra paketen så att om PostNord sumpar paketet för man istället värdet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Hej,

Jag sålde en mobil till företaget PhoneHero. Jag använde deras grattis frakt som är returfrakt. Det är det de använder.
Nu har min paket stått si samma paketterminal (Veddesta paketterminal) i två veckor. Postnords kundservice vet inte någonting och kan inte hjälpa mig. Jag kontaktade PhoneHero och bad de göra reklamation eftersom att de står för frakten. Jag kan inte göra reklamationen.

Enligt PhoneHero villkor så ansvarar jag för paketet fram till de oavsett om jag eller de står för frakten.
Om nu Postnord inte hittar paketet.. är det kört? Är så arg på postnord! Jag behövde dem pengarna och så blir det så här.
Jag har sålt till PhoneHero en gång tidigare och jag fick utbetalt för telefonenen 3 dagar efter jag skickade paketet.

Jag är tveksam till att du står för risken om det är ett företag och dem står för frakten? De borde ha försäkrad frakt

Om man säljer mot privatperson så övergår risken om det är distansköp utanför samma ort när du lämnar in paketet iaf, dock går det att avtala bort (köplagen) men vad jag förstår gäller den inte köp från privatperson - > näringsidkare utan enbart tvärtom

Edit
"Den viktiga frågan i ditt fall är när varan ska anses ”återlämnad till säljaren”. Allmänna reklamationsnämnden (ARN), är en myndighet som avgör tvister mellan privatpersoner och företag. De har uttalat i flera avgöranden att när en konsument använder sin ångerrätt och ska returnera en vara till företaget, så menar ARN att det är företaget som ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. Utgångspunkten är då att det inte är du som ansvarar för varan om den försvinner eller förstörs under transporten, så länge inte företaget kan visa att du varit vårdslös vid återsändandet, exempelvis paketerat varan otillräckligt eller angett mottagaradressen felaktigt. Så länge du kan bevisa att du återsänt varan, torde det vara säljaren som ansvarar för den och är då skyldig att återbetala den. "

Nu är detta ett svar från lawline.se
https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-borttappat-paket
Men arn tycker iaf att risken är företagets

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

när en konsument använder sin ångerrätt och ska returnera en vara

Det är väl dock inte det detta gäller utan han har sålt en vara TILL ett företag och ska skicka den. De har ju antagligen inte ens sett varan och tagit ställning till t.ex. skicket så det är nog tveksamt om PhoneHero är bundna till något alls innan de tackat ja till OPs erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är väl dock inte det detta gäller utan han har sålt en vara TILL ett företag och ska skicka den. De har ju antagligen inte ens sett varan och tagit ställning till t.ex. skicket så det är nog tveksamt om PhoneHero är bundna till något alls innan de tackat ja till OPs erbjudande.

Jag vet att det är retur vid ångerrätt men hittar inget om just TS fråga men ansvaret är detsamma skulle jag tro.
Då de äger rätten till frakten så kan inte TS ens reklamera sin egen vara, då borde ts inte ha ansvar för paketet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Då de äger rätten till frakten så kan inte TS ens reklamera sin egen vara, då borde ts inte ha ansvar för paketet?

Kan inte uttala mig om detta fallet, men tyvärr har inte vem som har rätten att reklamera frakten något att göra med ansvar för paketet enligt lag. Vilket skapar komplexa situationer ibland, inte minst vid privatköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan inte uttala mig om detta fallet, men tyvärr har inte vem som har rätten att reklamera frakten något att göra med ansvar för paketet enligt lag. Vilket skapar komplexa situationer ibland, inte minst vid privatköp.

Privatpersoner har faktiskt regler för detta och bor man i samma ort är ansvaret fram till köparen hämtar ut.
Utanför ort är det vid inlämning...
Enligt köplagen iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Hej,

De har betalat frakten, de är ansvariga för att det kommer fram.
Postnord har urusla ersättningar för prylar för standard parcel för företag så PhoneHero kommer inte få ett skit men PhoneHero måste ersätta dig med vad nu luren var värd.

Permalänk
Medlem

Så här står det på PhoneHeros hemsida under vilkor:

Om du skickar in din enhet med post eller bud ansvarar du för den fram tills dess att den tagits emot oskadd hos oss. Detta gäller oavsett om du själv eller vi betalar frakten. När vi returnerar din enhet står vi för eventuella transportskador/försvinnanden

Så med andra ord om Posnord har slarvat bort paketet så blir jag utan telefon/pengar? Tycker det är väldigt fel, postnord borde ansvara för att paketet ska levereras. Annars kan de ju sno paket hur som helst...

Jag har kvitto att jag har skickat paketet och jag har även kvitto för telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Om du skickar in din enhet med post eller bud ansvarar du för den fram tills dess att den tagits emot oskadd hos oss. Detta gäller oavsett om du själv eller vi betalar frakten. När vi returnerar din enhet står vi för eventuella transportskador/försvinnanden

Så med andra ord om Posnord har slarvat bort paketet så blir jag utan telefon/pengar? Tycker det är väldigt fel, postnord borde ansvara för att paketet ska levereras. Annars kan de ju sno paket hur som helst...

Jag har kvitto att jag har skickat paketet och jag har även kvitto för telefonen.

Jag är inte säker att de kan friskriva sig denna lag,
Köplagen är annars disposiv och kan avtalas bort men har du accepterat något med signatur?

Visa signatur

Permalänk

Okunnig vad som gäller
men frågan från postnord blir väl om vald fraktmetod är försäkrat för t.ex. 8000 kr om nu telefonen är värd det

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker att de kan friskriva sig denna lag,
Köplagen är annars disposiv och kan avtalas bort men har du accepterat något med signatur?

Jag har fyllt i uppgifter via deras hemsida och var tvungen att kryssa i rutan för att godkänna villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Okunnig vad som gäller
men frågan från postnord blir väl om vald fraktmetod är försäkrat för t.ex. 8000 kr om nu telefonen är värd det

Jag vet inte om frakten är försäkrad. Företaget skickade gratisfrakten till mig via mejl. Frakten är en returfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Man kan tycka mycket.
”Förlust av brev, skada på brev eller försening av brev ger avsändaren rätt till ersättning från postbefordringsföretaget endast om det har avtalats mellan företaget och avsändaren.”
Källa: Postlagen, 2 kap 7 §

Visa signatur

=)

Permalänk
Sötast

Hade du alternativet att skicka in själv med t.ex försäkrat paket? Om ja och de inte av någon anledning tvingar till att använda deras tjänst så känns det som att ansvaret ligger på avsändaren.

Om de har en tjänst där de skickar ut retur och allt på så känns det inte fullt så rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Det hade varit orimligt om transportören ansvarar för alla paket och brev som de transporterar. Om du lägger ner 100.000:- i ett kuvert och sen betalar en tjuga för ett frimärke och skickar brevet till andra sidan landet, skulle då transportören ersätta dig med 100k om brevet skulle komma bort? Fraktkostnaderna hade fullständigt skjutit i taket vid ett sådant förfarande.

Därför finns det också tilläggstjänster som försäkrar försändelsen och ersätter skadade eller borttappade paket (upp till givna belopp). Om nu PhoneHero endast erbjuder oförsäkrad frakter så låter det ju lite farligt att använda. Jag hade personligen nog förväntat mig försäkrade försändelser, men då hade det kanske inte heller varit gratis att skicka in...

Som jag tolkar det är KKL inte applicerbar, för den gäller bara när konsumenten köper en vara eller tjänst av en näringsidkare, i detta fall, när man säljer något till en näringsidkare verkar det vara Köplagen som gäller, som är dispositiv, så där kan man avtala bort hela eller delar av Köplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det hade varit orimligt om transportören ansvarar för alla paket och brev som de transporterar. Om du lägger ner 100.000:- i ett kuvert och sen betalar en tjuga för ett frimärke och skickar brevet till andra sidan landet, skulle då transportören ersätta dig med 100k om brevet skulle komma bort? Fraktkostnaderna hade fullständigt skjutit i taket vid ett sådant förfarande.

Därför finns det också tilläggstjänster som försäkrar försändelsen och ersätter skadade eller borttappade paket (upp till givna belopp). Om nu PhoneHero endast erbjuder oförsäkrad frakter så låter det ju lite farligt att använda. Jag hade personligen nog förväntat mig försäkrade försändelser, men då hade det kanske inte heller varit gratis att skicka in...

Som jag tolkar det är KKL inte applicerbar, för den gäller bara när konsumenten köper en vara eller tjänst av en näringsidkare, i detta fall, när man säljer något till en näringsidkare verkar det vara Köplagen som gäller, som är dispositiv, så där kan man avtala bort hela eller delar av Köplagen.

Jag förstår i det du säger men samtidigt så kan man tänka så att Postnord på det här sättet kan utnyttja det. De kan till exempel ''slarva bort'' paket var tionde paket och sälja de på svarta marknad eller vad vet jag. Vad händer med min telefon? Försvann den bara så där? Den kan göra som det vill på det här sättet.

Jag förstår att fel kan hända men min paket finns nån stans i Veddesta paketterminal. Den har scannats vid ankomsten och den måste vara där nånstans. Den kan inte bara försvinna. Jag har jobbat i ett stort lager med såna typer av paket och vet hur det funkar. Det händer fel men vi jobbade alltid väldigt hårt att redan samma dag fixa det. Vi hadde koll på varje paket. Här handlar det om att Postnord inte bryr sig. Deras kundservice är också väldigt okunniga. Har ringt flera gånger och varje gång har de sagt olika saker till mig. Hade jag inte varit jobbig hade inget hänt. Inte för att det händer nu men PhoneHero har iallafall gjort en reklamation. Vi får se om det hjälper.

Jag vet inte vad för frakt PhoneHero använder. Vet inte om den är försäkrad eller inte. I appen står det PostNord Return Drop Off.

Är väldigt besviken och arg. Jag hade ingen aning att det här kunde hända, får bara hoppas att de löser det till slut men jag är skeptiskt efter allt jag har läst. Jag är väldigt behov av pengar och det är därför jag ville sälja den. De pengarna hade betytt väldigt mycket för mig.

Hoppas verkligen de hittar paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Jag förstår i det du säger men samtidigt så kan man tänka så att Postnord på det här sättet kan utnyttja det. De kan till exempel ''slarva bort'' paket var tionde paket och sälja de på svarta marknad eller vad vet jag. Vad händer med min telefon? Försvann den bara så där? Den kan göra som det vill på det här sättet.

Tråkigt att ditt paket är på villovägar men ta av foliehatten. Tror du verkligen Postnord skulle riskera allt för några tusenlappar på begagnat marknaden?
Förmodligen har ditt paket sorterats fel, stulits av en anställd eller fått problem med fraktsedeln. Du får vänta och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Tråkigt att ditt paket är på villovägar men ta av foliehatten. Tror du verkligen Postnord skulle riskera allt för några tusenlappar på begagnat marknaden?
Förmodligen har ditt paket sorterats fel, stulits av en anställd eller fått problem med fraktsedeln. Du får vänta och se vad som händer.

Det är just det jag syftade på att den kan skällas av någon anställd när hen vet hur allt detta funkar och att ingen kommer göra ett skit. Det kan handla om väldigt mycket pengar om sånt görs varje dag då tusentals paket går igenom terminalen. Men jag hoppas inte det. Ska vänta och se ifall något händer, men tror inte det händer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Jag förstår att fel kan hända men min paket finns nån stans i Veddesta paketterminal. Den har scannats vid ankomsten och den måste vara där nånstans. Den kan inte bara försvinna. Jag har jobbat i ett stort lager med såna typer av paket och vet hur det funkar. Det händer fel men vi jobbade alltid väldigt hårt att redan samma dag fixa det. Vi hadde koll på varje paket. Här handlar det om att Postnord inte bryr sig. Deras kundservice är också väldigt okunniga. Har ringt flera gånger och varje gång har de sagt olika saker till mig. Hade jag inte varit jobbig hade inget hänt. Inte för att det händer nu men PhoneHero har iallafall gjort en reklamation. Vi får se om det hjälper.

Jag vet inte vad för frakt PhoneHero använder. Vet inte om den är försäkrad eller inte. I appen står det PostNord Return Drop Off.

Är väldigt besviken och arg. Jag hade ingen aning att det här kunde hända, får bara hoppas att de löser det till slut men jag är skeptiskt efter allt jag har läst. Jag är väldigt behov av pengar och det är därför jag ville sälja den. De pengarna hade betytt väldigt mycket för mig.

Hoppas verkligen de hittar paketet.

Jo, jag förstår absolut att du är arg och besviken, det hade jag också varit. Men jag tror du förenklar processen en aning. Vi vet inte alls att paketet är på Veddesta paketterminal. Det kan lika väl ha sorterats fel och hamnat i Ytterhogdal. Eller så kanske etiketten blivit oläsbar och man behöver utreda vart paketet ska.

Enligt Postnord så hade de knappt 39.000 reklamationer för inrikes paket under 2023 (av dessa rör drygt 26.000 saknade paket). Men av den totala andelen inrikes paket så motsvarar detta 0,064%. Postnord hanterar alltså förbannat många paket. Det går inte på något sätt att jämföra deras stora paketterminaler med ett enskilt stort lager. I lager är majoriteten av ytan till för lagring av varor/gods, i paketterminalerna rullar paketet in och ut på löpande band, och stannar helst inne på terminalen i några timmar endast, så det är ju givetvis inte lika enkelt att hålla full koll där när något går fel. Volymerna är sedan flera tiotal gånger större för Postnord än för något enskilt lager.

Som sagt, Postnord får alltså in över 100 reklamationer varje dag (för inrikes-paketen endast), så de är klart att de inte kan ge svar samma dag eller bara "gå ut och titta". Sen kan jag även tänka mig att Postnords kundservice lämnar en del att önska, som hos de flesta storbolag med tyvärr ofta dåligt utbildad kundtjänst.

Enligt deras redovisning är den genomsnittliga handläggningstiden 18 dagar för saknade paket, så om det inte gått så lång tid så är sannolikheten stor att de ändå kommer hitta på paketet.

Gällande själva tjänsten så är den inte i sig försäkrad, men det finns en tilläggstjänst som försäkrar innehållet. Men sannolikt så betalar PhoneHero inte för det, om de i sina egna villkor säger att kunden är ansvarig för paketet tills det når dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Det är just det jag syftade på att den kan skällas av någon anställd när hen vet hur allt detta funkar och att ingen kommer göra ett skit.

Att ingen kommer göra något ifall det stjäls paket stämmer inte. På mitt förra arbete upptäckte vi att kunder började få tomma paket. Efter egen utredning och kontakt med Postnord så gick det fort att lokalisera terminal och vilken anställd som hade satt i system att tömma våra paket då de oftast innehöll dyra produkter. Postnord har bra övervakning och skulle de se att paket börjar försvinna på en viss terminal så kommer det gå ganska många larm.

Permalänk
Medlem

Begagnade varor täcks inte av försäkring hos PostNord. Hade problemet förra året när jag skickade bland annat en datormus. Den försvann och fick inte en krona öht.

Permalänk
Medlem

Du får se det som en läropeng. Det är väldigt viktigt att skriva adressen noga så att de vet vart paketet ska, samt att skriva vem användaren är tydligt så att de kan skicka tillbaka paketet om det inte kommer fram. Så se till att handstilen är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du får se det som en läropeng. Det är väldigt viktigt att skriva adressen noga så att de vet vart paketet ska, samt att skriva vem användaren är tydligt så att de kan skicka tillbaka paketet om det inte kommer fram. Så se till att handstilen är bra.

Det här gäller ju en förbetald returfraktsedel som företaget själva har tillhandahållit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har sedan några år tillbaka haft vana att printa ut en kopia på fraktsedeln och lagt inuti paketet. Då kan iaf medarbetare som öppnar paketet vid oläslig yttreetikett kunna skicka rätt på grejerna så småning om. Även om det tar rejält med extratid.

Intalar mig även att detta underlättar vid returer av produkter då medarbetare får blad rätt i handen och slipper att vända och vrida på ett stort paket för att hitta en streckkod eller knappa in en siffersträng manuellt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade en SNES mini från Webhallen (eller kanske Discshop (RIP)). Någonstans så slarvade PostNord bort paketet, det var borta. Två månader senare dök det plötsligt upp i gott skick.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, skickade dom ettiketen som ett "varubrev" eller som "parcel", för varubrev kan lätt fastna i säckarna så skulle inte förvåna mig ifall det sitter fast i en säck i någon tomsäcksbur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Det är just det jag syftade på att den kan skällas av någon anställd när hen vet hur allt detta funkar och att ingen kommer göra ett skit. Det kan handla om väldigt mycket pengar om sånt görs varje dag då tusentals paket går igenom terminalen. Men jag hoppas inte det. Ska vänta och se ifall något händer, men tror inte det händer snart.

Stöld på paketterminalerna är extremt ovanligt och också det som postnord utreder hårdast. Kan lova att det skulle märkas väldigt snabbt vem som öppnar eller tar paket. Din begagnade telefon är nog också det minst stöldbegärliga som åker förbi på bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Stöld på paketterminalerna är extremt ovanligt och också det som postnord utreder hårdast. Kan lova att det skulle märkas väldigt snabbt vem som öppnar eller tar paket. Din begagnade telefon är nog också det minst stöldbegärliga som åker förbi på bandet.

Efter att ha sommarjobbat och fått anställning innan jag fick praktik plats som elektriker så är det inte så ovanligt som du tror.
Nu var min tjänst på schenker och det var, burar som försvann.
Dock åkte han fast senare, chaufför i detta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha sommarjobbat och fått anställning innan jag fick praktik plats som elektriker så är det inte så ovanligt som du tror.
Nu var min tjänst på schenker och det var, burar som försvann.
Dock åkte han fast senare, chaufför i detta fall.

Jag har jobbat en längre tid på två av postnords paketterminaler och haft insyn på chefsnivå genom bekanta så jag har en skaplig bild av läget på postnord iaf under den tiden. Det är just förare som har en möjlighet att stjäla utan att bli "upptäckta" direkt, men det är enbart för att man faktiskt behöver utreda lite innan man kan rikta anklagelser. Min bild är att det nästan alltid är självklart vad som hänt. Undantaget var att någon slarvade bort en hel trailer ur logistiken och som blev stående väldigt länge med paket på parkeringen innan det upptäcktes, och där kan man fråga sig om det var ett försök till en större stöld som inte gick att slutföra.