Linux till Pentium Pro?

Permalänk
Medlem

Linux till Pentium Pro?

Tjena!

Jag har en Pentium Pro som för tillfället fungerar som DOS dator, detta är ju rätt så mycket overklll och jag skulle vilja prova ett rent 32-bit OS, gärna grafiskt och inte Win NT .

Har ni några tips på en bra Linux distro som kan fungera med denna burk?
Alla moderna distros kräver oftast SSE2 instruktioner och typ 512MiB RAM, till och med Damn Small Linux har för höga systemkrav nuförtiden.

System:
Pentium Pro @ 200 MHz
64 MiB RAM

PS.
Någon som vet vad för expansionskort man kan sätta i PCI slotten med bruna extra kontakten?
DS.

Visa signatur

"Linux är endast baserat på mIRCwar" - Perra

Permalänk
Hedersmedlem

Extraporten är tydligen Asus Media Bus. Hittade genom att söka på moderkortets namn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asus_Media_Bus

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Gemini säger Debian 10.
Så, hyffsat nytt.
Förslagsvis med enklaste grafiska gränssnittet... Prova XFCE om det går.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Extraporten är tydligen Asus Media Bus. Hittade genom att söka på moderkortets namn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asus_Media_Bus

Se där! Enligt wikipedia så fanns det några grafikkort, får kika lite på ebay

Skrivet av mrTLU:

Gemini säger Debian 10.
Så, hyffsat nytt.
Förslagsvis med enklaste grafiska gränssnittet... Prova XFCE om det går.

Det verkar som att Debian rekommenderar minst 256 MiB RAM och då utan grafiskt gränssnitt.

https://www.debian.org/releases/stable/i386/ch03s04.en.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du får gå på en linuxdistro som inte är så modern helt enkelt. Slackware 3.4 kanske? Släpptes 98.

https://mirrors.slackware.com/slackware/slackware-3.4/

Annars får du väl stega bakåt i tiden

Permalänk
Medlem

Tiny Core Linux är nog en av få moderna distributioner som rullar på såpass gammal HW. Det är tveksamt om du lyckas köra något grafiskt UI tillfredsställande med såpass lite minne men det är ju gratis att testa 😀

Permalänk
Medlem

Gentoo och kompilera allt från scratch borde väl funka, även om jag inte kollat på gentoo på snart 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixodes:

Det verkar som att Debian rekommenderar minst 256 MiB RAM och då utan grafiskt gränssnitt.

https://www.debian.org/releases/stable/i386/ch03s04.en.html

Till Google Geminis försvar så hade jag inte specat RAM-minne… Å andra sidan fick jag rekommendationen på grafisk gränssnitt, iofs längst ner i listan, i top var nånting-box.

Min fråga var också vilket som var det sista Debian som stöder Pentium Pro, inte vad som gick att sen använda….

Tillägg
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Gentoo och kompilera allt från scratch borde väl funka, även om jag inte kollat på gentoo på snart 20 år

Problemet är att Gentoo är uppdaterad och alltså kommer kompilera moderna paket av allt. Förutom att det kommer ta flera månader, bokstavligt talat, så lär systemkraven bli för höga ändå. Månader räcker förmodligen inte ens. Jag tror inte den där processorn är klar under 2025 innan du har ett fungerande system med en skrivbordshanterare installerad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

NetBSD kanske duger i stället för Linux? 10.0 släpptes i mars 2024.

Citat:

The minimal configuration for a NetBSD/i386 system requires 4M of RAM and about 40M of disk space. For a full installation (including source and X11), at least 8M of RAM and 200M of disk space are recommended.

Jag har inte kört det sedan tidigt 2000-tal då jag körde det som brandvägg utan GUI.

Gissningsvis är det svårt att hitta ett GUI som är modernt och går att köra på 64 MB RAM. Men Wikipedia påstår att NetBSD kör Xorg, även om NetBSD-websajten snackar om XFree86 på vissa ställen. Hur som helst kan det nog vara ett bra OS för att labba med minimala WM/DEs som man kanske sedan kan pröva på Linux?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

NetBSD kanske duger i stället för Linux?

Jag har inte kört det sedan tidigt 2000-tal då jag körde det som brandvägg utan GUI.

Gissningsvis är det svårt att hitta ett GUI som är modernt och går att köra på 64 MB RAM. Men Wikipedia påstår att NetBSD kör Xorg, även om NetBSD-websajten snackar om XFree86 på vissa ställen. Hur som helst kan det nog vara ett bra OS för att labba med minimala WM/DEs som man kanske sedan kan pröva på Linux?

Hmm, intressant. De har andra siffror på sin egen INSTALL-sida:

Citat:

NetBSD 10.0 runs on all i486 or later PC-compatible systems with 1 to 32 processors. The minimal configuration for a full, standard installation is 64MB of RAM and 2GB of disk space.

Undrar om den andra är utdaterad och detta är vad som gäller i version 10?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm, intressant. De har andra siffror på sin egen INSTALL-sida:
Undrar om den andra är utdaterad och detta är vad som gäller i version 10?

Antagligen. Testa och berätta hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tror du får gå på en linuxdistro som inte är så modern helt enkelt. Slackware 3.4 kanske? Släpptes 98.

https://mirrors.slackware.com/slackware/slackware-3.4/

Annars får du väl stega bakåt i tiden

Mjo, jag hade hoppas på att det fanns någon "tillräckligt" modern distro, men som du säger får jag nog ta en gammal distro

Skrivet av Large:

Tiny Core Linux är nog en av få moderna distributioner som rullar på såpass gammal HW. Det är tveksamt om du lyckas köra något grafiskt UI tillfredsställande med såpass lite minne men det är ju gratis att testa 😀

Tiny Core Linux visste jag inte att det fanns, har läst lite och det verkar lovande! Tack för tipset!

Skrivet av mrTLU:

Till Google Geminis försvar så hade jag inte specat RAM-minne… Å andra sidan fick jag rekommendationen på grafisk gränssnitt, iofs längst ner i listan, i top var nånting-box.

Min fråga var också vilket som var det sista Debian som stöder Pentium Pro, inte vad som gick att sen använda….

Om Debian kompileras som i686 så "borde" det gå att köra på Pentium Pro, men jag sa till Large är det nog bäst att hitta någon äldre distro. Men tack för hjälpen iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa BeOS istället för Linux och se om det klarar sig med RAM-minnet som du har i din burk. Version 5.0 släpptes det en gratisvariant av, en moddad sådan med diverse program inkluderade kallades BeOS 5 PE Max.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på PuppyLinux https://puppylinux-woof-ce.github.io/

Kanske även Slitaz kan fungerar, ej kollat mer än att de har en 32-bit version. https://slitaz.org/en/

Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal hårdvara bör kombineras med hyggligt samtida mjukvara för att man ska få en trevlig användarupplevelse.

Pentium Pro är kul datorer i vilket fall som helst. Min ska snart tas fram igen och börja användas under hösten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att moderkortet har 4 minnesplatser men att endast 2 används.
Så om man får tag på likadana/liknande minnen så borde det gå att uppgradera till 128MB.
Om det går att få tag på minnen som rymmer mer så kanske man kan uppgradera till 256MB eller 512MB istället om moderkortet stöder det ?

Om du ska köra Linux så även om du hittar en distro som går att köra på 64MB så borde ändå mer minne vara bättre.

Annars som DOS dator så känns det ju typ perfekt med 64MB RAM och även bra för Windows 95 eller Windows 98 dator.

Hade det varit min dator så hade jag troligtvis kört Windows 98 på den med möjlighet att köra det mesta från 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixodes:

Tjena!

Jag har en Pentium Pro som för tillfället fungerar som DOS dator, detta är ju rätt så mycket overklll och jag skulle vilja prova ett rent 32-bit OS, gärna grafiskt och inte Win NT .

Har ni några tips på en bra Linux distro som kan fungera med denna burk?
Alla moderna distros kräver oftast SSE2 instruktioner och typ 512MiB RAM, till och med Damn Small Linux har för höga systemkrav nuförtiden.

System:
Pentium Pro @ 200 MHz
64 MiB RAM

PS.
Någon som vet vad för expansionskort man kan sätta i PCI slotten med bruna extra kontakten?
DS.

<Uppladdad bildlänk>

Pentium pro <3
Har samma kort själv, det fungerar inte med mina större 64MB EDO minnen vilket är lite irriterande.
Jag antar att du plockat ur RTC modulen själv?
Och jag hoppas att du använder en kylfläns

En sak med just Pentium PRO och AT moderkort är att man tänjer på gränserna för vad AT strömkontakterna klarar.
Så var extra noga att du monterar kontakten ordentligt för att undvika smält plast

Utöver alla Linux varianter har du ju även OS/2 och BeOS.