Noctua NH-D15 G2 – utmärkt kylare med en prislapp som bränns

Permalänk
Medlem

Kunde inte vara nöjdare med min Peerless Assasin 120SE nästan så betyget Utmärkt inte längre duger efter man sett detta testet och väger in priset .
Kanske skulle införa "Klassledande" utmärkelse eller något liknande som väger in priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Nä.. Inte jag heller. Det bästa är nog en vatten-kylare.
Men..inget kortslutande vatten i mina datorer.
Vertkal gpu kan rädda oss, men..
Upphör min 300watts CNP9000-kylare, att fungera framöver, måste jag tänka om.

Nu använder man inte vanligt vatten i vattenkylning, trodde du visste det.... så kortslutning får du inte. Du tror väl allvarligt inte att du häller i kranvatten i reservoaren väl?

Oavsett, 2k för en luftkylare, jisses, snacka om inflation på nåt som är två fläktar och lite vriden metall. Jisses...

Själv går jag på vattenkylning (AIO) där jag kan, vill inte ha en dator vars kylare tar upp 90% av utrymmet i datorn. Och om man nu vill absolut ha en luftkylare så finns det nog andra modeller som presterar 90-95% av denna för under halva priset...

Permalänk
Medlem

Thermalright Peerless Assassin FTW!

Jag är mest överraskad över att noctua inte kan göra en avsevärt bättre fläkt än Thermalright Peerless Assassin men samtidigt tycker att deras fläkt är värd ett 4 gånger högre pris?
Noctua kostar 4 x mer och är lite bättre.

Skrivet av Ortovox:

Kunde inte vara nöjdare med min Peerless Assasin 120SE nästan så betyget Utmärkt inte längre duger efter man sett detta testet och väger in priset .
Kanske skulle införa "Klassledande" utmärkelse eller något liknande som väger in priset.

Exakt Jag satte samma kylare på ett nytt bygge med 7800X3D och är väldigt nöjd!
Kylprestanda per krona hade varit intresant, vi har ju redan effektdata och vi har pris så det borde väl vara doable i framtida tester?

Tar vi datan ovan, (högre är bättre)
Noctua: 284,7W/1949kr = 0,146 W/kr
Thermalright: 268,9W/444kr = 0,606 W/kr

§ 1 - MOD
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag är mest överraskad över att noctua inte kan göra en avsevärt bättre fläkt än Thermalright Peerless Assassin men samtidigt tycker att deras fläkt är värd ett 4 gånger högre pris?
Noctua kostar 4 x mer och är lite bättre.

Tur för noctua att det finns tillräckligt många noctua-fanboys för att hålla dem vid liv 😂

Exakt Jag satte samma kylare på ett nytt bygge med 7800X3D och är väldigt nöjd!
Kylprestanda per krona hade varit intresant, vi har ju redan effektdata och vi har pris så det borde väl vara doable i framtida tester?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31620?key=5c849067685894c647074a792721f785
Tar vi datan ovan, (högre är bättre)
Noctua: 284,7W/1949kr = 0,146 W/kr
Thermalright: 268,9W/444kr = 0,606 W/kr

Problemet är ju om man throttlar eller inte, då är priset värt det. Sen är väl thermalrights fläktar ganska jobbiga att lyssna på i full rpm.

Intressant vore testet med samma fläktar för alla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Lite svårt att dra slutsatser när det inte går att utläsa prestanda/ljudnivå i testet. Varvtal är ointressant för mig som användare om ljudnivåerna är olika.

Föreslår att ni i framtiden har några grafer med prestanda/ljudnivå! Antingen temperatur/ljudnivå med en låst strömförbrukning, eller poäng på cpu-test/ljudnivå med upplåst strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är ju om man throttlar eller inte, då är priset värt det. Sen är väl thermalrights fläktar ganska jobbiga att lyssna på i full rpm.

Intressant vore testet med samma fläktar för alla

Ja fast enligt datan i diagrammet så håller den i princip jämna steg med noctuan långt över vad vanliga system kräver så throttling borde inte vara ett problem?
Ljud - absolut personligt, noctuas +-25RPM är smart!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt som att INGEN av luftykylda fläktarna egentligen klarar att kyla en 13900k utan att den throttlar vid värsta stresstestet då alla går upp i 100 grader (där throttling väl kickas igång automatiskt?)?
Finns det då någon anledning att köpa svindyr luftkylning då vätskekylning väl kostar lika mycket och är mycket effektivare?
Sist jag kollade så rekommenderas ju enbart vätskekylning till 13900k/14900k. Och egentligen väl också x700k också...

Permalänk
Medlem

Vore lite intressant att se resultat med samma ljudnivå från samtliga kylare, alltså att ni ställer in ett fast varvtal som ger samma ljudnivå och sen testar temperaturer/prestanda.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Saddl3r:

Lite svårt att dra slutsatser när det inte går att utläsa prestanda/ljudnivå i testet. Varvtal är ointressant för mig som användare om ljudnivåerna är olika.

Föreslår att ni i framtiden har några grafer med prestanda/ljudnivå! Antingen temperatur/ljudnivå med en låst strömförbrukning, eller poäng på cpu-test/ljudnivå med upplåst strömförbrukning.

Det är en bra idé!
Vi har inte riktigt lika satta rutiner för kylartester som andra komponenter så jag har typ behövt ”learn as i go”.
Men tar med mig det till framtiden. Vill ju såklart att testerna ska bli så bra som möjligt!

Permalänk
Medlem

Nu när thermalright intagit prestanda tronen med tex sin Peerless assassin för runt 449kr, dvs under 500ingen, har noctua bara blivit tungt, dyrt, och svårt att rekommendera.

bästa kombon är ju egentligen en peerless assassin eller phantom spirit tillsammans med 2st noctua fläktar kommer fortfarande långt under 2k till samma prestanda!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Så tragiskt att Thermaltake kommer in och bara gör kylare som dessa totalt ointressanta.. Sure denna är bättre men inte ens i närheten av fyra gånger bättre..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så tragiskt att Thermaltake kommer in och bara gör kylare som dessa totalt ointressanta.. Sure denna är bättre men inte ens i närheten av fyra gånger bättre..

Thermalright klarar ju dock inte i9 i full last

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Thermalright klarar ju dock inte i9 i full last

vad betyder "klarar inte" i det här fallet? Att den thermal throttlar eller?

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Nu använder man inte vanligt vatten i vattenkylning, trodde du visste det.... så kortslutning får du inte. Du tror väl allvarligt inte att du häller i kranvatten i reservoaren väl?

Oavsett, 2k för en luftkylare, jisses, snacka om inflation på nåt som är två fläktar och lite vriden metall. Jisses...

Själv går jag på vattenkylning (AIO) där jag kan, vill inte ha en dator vars kylare tar upp 90% av utrymmet i datorn. Och om man nu vill absolut ha en luftkylare så finns det nog andra modeller som presterar 90-95% av denna för under halva priset...

kan forfarande få en kortis om än inte lika troligt men du kan mycket väl få beror på hur pass mycket joner vattnet plockat upp från kylslingan.

och sen osäkerheten går pumpen kaput så är systemet oanvändbart medan en bra tornkylare fortfarande kan dra runt systemet i någorlunda användbart skick för t.ex kontorsarbete och lättare laster iaf tills man får hem en ny fläkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

gör den väll? Enligt sweclockers test klarar den 275 watt vilket är en bra bit över dom 253 watt som 14900k drar, sure KS drar upp mot 400 men det klarar inte någon kylare..

Samt värt att tänka på att sweclockers har den aningen sämre varianten, spirit presterar aningen bättre om jag minns rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

vad betyder "klarar inte" i det här fallet? Att den thermal throttlar eller?

Ja exakt, max tdp är högre än vad den klarar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja exakt, max tdp är högre än vad den klarar

Är det inte vid 100 C som den throttlar? Vid 253 W ligger ju Thermalright-kylaren på 95.7 C. Och i effekttesterna når den 268.9 resp 275.3 W, båda högre än processorns "max tdp" på 253 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det inte vid 100 C som den throttlar? Vid 253 W ligger ju Thermalright-kylaren på 95.7 C. Och i effekttesterna når den 268.9 resp 275.3 W, båda högre än processorns "max tdp" på 253 W.

253W Tdp är väl bara baseline med Intel performance är väl max effekt 307W?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Thomas:

Här behövs ju egentligen frekvens- eller prestandagrafer för att lättare särskilja skillnader. Eftersom processorns strömbudget är upplåst i de sista testerna visar de vilken effekt respektive kylare klarar av att leda bort, och där klarar med andra ord D15 G2 lite knappt 20W (~6%) mer än lönnmördaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som färgblind hade jag gärna lämnat önskmålet att ha lite mer kontrast på färgerna i grafen, blå och lila är väldigt nära varandra x) när det bara är 2-3 variabler kan man ju använda sig av gul, röd och blå för att verkligen ha konstrast.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Här behövs ju egentligen frekvens- eller prestandagrafer för att lättare särskilja skillnader. Eftersom processorns strömbudget är upplåst i de sista testerna visar de vilken effekt respektive kylare klarar av att leda bort, och där klarar med andra ord D15 G2 lite knappt 20W (~6%) mer än lönnmördaren.

Jovisst, men frågan var väl om den klarar CPU:n i standardinställning (253 W) eller inte. Håller med om att det skulle behövas mer info dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så kul att ni testar kylare, men det är sjukt dyrt med noctua som inte ger så enormt mycket om man inte kör värstingCPU.

Hade en Noctua NH-U12A Chromax Black som satt i med NR200P, men kunde inte stänga luckan, tempen på ssd och moderkortet va högt också. Så köpte en: Thermalright Peerless Assassin 120 och satte på Noctua-fläktarna på. Tempen sjönk rätt bra på ssderna och kunde stänga lådan.

Men försök att sluta klippa så mycket i dina videos. Ta om hela scenen istället, tycker det är rätt jobbigt att se när det klipper så mycket hela tiden. Man tappar fokus rätt lätt när det klipps. Sluta inte göra videos, det är du och Jonas som ger det där extra på SweC nu för tiden! Du pratar bra och man får bra genomgång i videoformat.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en bra idé!
Vi har inte riktigt lika satta rutiner för kylartester som andra komponenter så jag har typ behövt ”learn as i go”.
Men tar med mig det till framtiden. Vill ju såklart att testerna ska bli så bra som möjligt!

Det är stökigt att mäta ljudnivå. Dels är det olika fläktar, varvtal, pumpljud (vattenkylning), chassivibrationer, ljudprofil, … men sen tillkommer ju alla val man kan göra i windows eller kylaren själv (quiet, performance, etc.)

Men det är ju det som är en av de viktigaste egenskaperna för en jämförelse i slutändan

Klura på det, det finns en del på tuben såklart (fan showdown till exempel), men också vad som är ’högt’ ljud t.ex. denna:

Jag gissar att man behöver spela in ljudet och processera det på något vettigt sett för att få optimal jämförelse

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Lagers:

Så kul att ni testar kylare, men det är sjukt dyrt med noctua som inte ger så enormt mycket om man inte kör värstingCPU.

Hade en Noctua NH-U12A Chromax Black som satt i med NR200P, men kunde inte stänga luckan, tempen på ssd och moderkortet va högt också. Så köpte en: Thermalright Peerless Assassin 120 och satte på Noctua-fläktarna på. Tempen sjönk rätt bra på ssderna och kunde stänga lådan.

Men försök att sluta klippa så mycket i dina videos. Ta om hela scenen istället, tycker det är rätt jobbigt att se när det klipper så mycket hela tiden. Man tappar fokus rätt lätt när det klipps. Sluta inte göra videos, det är du och Jonas som ger det där extra på SweC nu för tiden! Du pratar bra och man får bra genomgång i videoformat.

Tack för peppen!
Jag började jobba mer klipp för att slippa göra omtagningar och istället kunna rädda en scen genom att pussla ihop efteråt. Men jag hör vad du säger. Tyvärr är jag inte lika duktig som Jonas på att sätta ett helt styckte i en tagning. Men jag tar din feedback till mig och ska försöka föra mitt resonemang i ett lugnare tempo med färre klipp.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Det är stökigt att mäta ljudnivå. Dels är det olika fläktar, varvtal, pumpljud (vattenkylning), chassivibrationer, ljudprofil, … men sen tillkommer ju alla val man kan göra i windows eller kylaren själv (quiet, performance, etc.)

Men det är ju det som är en av de viktigaste egenskaperna för en jämförelse i slutändan

Klura på det, det finns en del på tuben såklart (fan showdown till exempel), men också vad som är ’högt’ ljud t.ex. denna:
https://www.youtube.com/watch?v=Is_wu0VRIqQ

Jag gissar att man behöver spela in ljudet och processera det på något vettigt sett för att få optimal jämförelse

Ska kika på den!, framför allt är det klurigt att hitta en standard som fungerar för alla tänkbara kylare. Sen är det en sak att mäta en teoretisk skillnad i ljudnivå och sedan försöka översätta det till vad en faktiskt upplever med ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ska kika på den!, framför allt är det klurigt att hitta en standard som fungerar för alla tänkbara kylare. Sen är det en sak att mäta en teoretisk skillnad i ljudnivå och sedan försöka översätta det till vad en faktiskt upplever med ett chassi.

Jag inser att jag inte var så tydlig med vad jag menade. Jag försökte bara säga att ’ljudnivå’ är svårt att få ner helt vetenskapligt och representativt. Många stör sig på ett ljud som en annan inte märker, eller är mer känsliga för vissa frekvenser, eller fortplantningar av vibrationer i olika chassin

Tror du kommer få extremt svårt att få alla nöjda, men det gör inget, man måste inte sträva efter perfektion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Köpte en begagnad NH-D14 för 10 år sen för 300 spänn som fortfarande används.
Värd varenda krona 😁.

Min DH14 som varit trogen i måånga år innan jag köpte en DH15 gick till äldre sonens bygge. Äldre sonen kör numera en DH15 och yngre sonen fick ärva den gamla DH14, nu uppgraderad med AM5-sockel och tuffar svalt och tyst. De här grejjorna är ju dyra, men otroligt prisvärda med tanke på uppgraderbarheten. Med det sagt, 2.000 kr för DH15 G2 är väl saftigt. Gamla DH15 kostar f.n. 1290 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Min DH14 som varit trogen i måånga år innan jag köpte en DH15 gick till äldre sonens bygge. Äldre sonen kör numera en DH15 och yngre sonen fick ärva den gamla DH14, nu uppgraderad med AM5-sockel och tuffar svalt och tyst. De här grejjorna är ju dyra, men otroligt prisvärda med tanke på uppgraderbarheten. Med det sagt, 2.000 kr för DH15 G2 är väl saftigt. Gamla DH15 kostar f.n. 1290 kr.

Tyvärr är priset pga utvecklingskostnaden. Gissar det var väldigt svårt för dem att hitta förbättringar som är värda att betala för.
Därav mindre gains och högre kostnad....

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Jag inser att jag inte var så tydlig med vad jag menade. Jag försökte bara säga att ’ljudnivå’ är svårt att få ner helt vetenskapligt och representativt. Många stör sig på ett ljud som en annan inte märker, eller är mer känsliga för vissa frekvenser, eller fortplantningar av vibrationer i olika chassin

Tror du kommer få extremt svårt att få alla nöjda, men det gör inget, man måste inte sträva efter perfektion

Aah ja. Det är något jag försökte få ner i text den här gången. Alltså ljudvolymen är inte ledande men frekvensen på ljudet över hela RPM-spektrat är konsekvent en frekvens som går att tolerera och utan pulserande ljud.
Vissa kylare kan vara ok till typ 1200 RPM men över det börjar frekvensen bli irriterande. Därtill kan du få fenomenet med turbulens eller pulserande missljud.

Men ja det är svårt att beskriva eller redovisa.

Permalänk
Medlem

Inte jätte dyrt om man tänker att man kan ha den i minst 15 år framåt, betalar gärna lite extra för att veta att allt är kvalitet och enkel att montera. Avskyr kylare som man behöver brottas med för att montera.

Men alla kanske inte tänker så eller kan köpa något på de viset.

Visa signatur

En dator